OF5 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Fikk levert min første Macbook Pro 15" 2011 idag, og har aldri hatt mac før. Har lenge hatt planer om å installere RAM og SSD-disk selv, da det i følge Youtube-videoer ikke ser så avansert ut. Jeg skal installere både RAM og SSD samtidig. Er vel lurest å starte opp maskinen før selve installasjonen for å sjekke at alt er som det skal, eller hva? Og hva med etter installasjonen av RAM og SSD? Er det bare til å fyre opp maskinen rett etter å ha skrudd på lokket igjen, eller er det noe annet jeg bør gjøre først? Beklager at det blir så mange spørsmål, men må få best mulig veiledning til hvordan jeg skal gå frem. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hvis du har dobbelsjekket at de ikke har gjort noe krøll med SSD kontrolleren til maskinen, så skal alt gå greit. Jeg vet de har lagt til en ekstra pin på nye iMac for sensorfeedback fra HDD/SSD, så der må man ha SSD fra Apple for at det skal fungere. Pass også på at du har brent ut OS X på CD eller overført til USB slik at du kan boote fra den etter du har byttet. SSD'n vil jo være tom, så du må få in operativsystemet på en eller annen måte. Når jeg tenker meg om, så tror jeg nye maskiner med Lion har en ekstra backup/restore partisjon med reparasjonsverktøy, så det er mulig du ikke trenger CD/USB. Men da ville jeg ha startet opp Mac'n og gått gjennom installeringsprosessen før jeg byttet harddisk. Ikke sikkert det er vits i, men kan hende det er en slags aktiveringsmekanisme av restore-partisjonen under første oppstart. Så lenge RAMen er av riktig type, skal det være plug'n play Lykke til. Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Kan hende jeg er komplett idiot at jeg spør, men hvordan brenner du OS X på CD eller overfører til USB? Ikke så mye å forlange av en 15 åring, er det vel? Så denne youtube videoen isted: Hva er det han gjør på 3:05? Brenner han OS X på CD? Endret 10. oktober 2011 av EAga Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jepp, det ser ut som om han har brent det ut, eller så er den en OS X CD han har liggende fra før. Jeg kjenner igjen denne cd-platen på grunn av den grå overflaten, så jeg tør å tippe at han legger inn OS X 10.6 også oppgrader han til Lion så fort han er inne. Jeg tror ikke Lion-baserte maskiner har med CD, i motsetning til >= 10.6 Du finner flere guider på nettet om hvordan du brenner ut Lion. Jeg husker ikke i farta. Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Så jeg må først starte maskinen for å brenne ut OS X, og så åpne maskinen? Også når jeg er ferdig og har skrudd lokket på igjen, skal jeg da gjøre det samme som han fra youtube-videoen? Å sette i platen og holde nede de samme knappene som han? Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 I bunn og grunn. Dette kommer selvsagt an på om du trenger å brenne (i og med at Lion kommer med en recovery partisjon). 1. Start opp maskinen 2. Installer / konfigurer OS X 3. Restart maskinen 4. Dobbelsjekk at recorvery-partisjonen er tilstede ved å holde inne "alt" under oppstart (altså før bootscreen). 5. Boot fra recovery og sjekk om det er muligheter for å brenne ut OS X til DVD derfra. 6. Brenn ut OS om det er mulig 7. Bytt SSD (ref video) 8. Etter installasjon putter du inn CD og booter fra denne (holde inne alt slik som i sta, og velg DVD) 9. Følg veiviseren til OS X installasjonen. 10. Ferdig Dette forutsetter selvfølgelig at det er mulig å brenne ut fra recovery. Det vet jeg ingenting om. Jeg har en Snow Leopard liggende som jeg bruker til fresh install som dette. Håper dette hjelper Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Alle punktene helt til punkt 5 var enkle å forstå. Men på punkt 5, hvordan sjekker jeg dette, og hva mener du med 'boot fra recovery'? Hahah, du sitter sikkert og fniser av meg nå. Har ikke åpnet esken med macen inni enda, og vil ha alt så klart som mulig før jeg åpner den skjønner du. Når jeg kommer meg til punkt 7 så setter jeg inn både SSD og RAM, right? Og når det er installert så skrur jeg på lokket, setter i CD-en med OS X på mens jeg holder nede 'alt', og følger deretter instruksjonene som dukker opp på skjermen. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 For å boote fra recovery-partisjonen, holder du som sagt inne alt tasten så fort du har skrudd på maskinen. Da dukker det opp et skjermbilde som lar deg velge hvilke partisjon du vil boote fra. Her velger du den som heter recovery. Etter punkt 7 så skrur du på maskinen og putter inn CD/DVD. Det er ikke sikkert den blir aktiverert før du har skrudd maskinen av og på igjen (med alt tasten inne) og så deretter velger cd (ref skjermbilde). Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Åpnet esken nå... men hvor er cden med Snow Leopard på? EDIT: Hva om jeg velger å ikke starte opp maskinen før jeg putter i RAM og SSD da? Da slipper jeg vel styret med å brenne ut CD, og OS'et blir lagret på SSD-disken ved første oppstart? Endret 12. oktober 2011 av EAga Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Det er det som er problemet - Lion har ikke medfølgende CD, så du må bruke recovery-partisjonen for å brenne det ut (jeg er fortsatt usikker på om dette fungerer i det hele tatt). Hvis du bytter HDD med én gang, så har du ikke noe medie å installere OS X på SSD'en med. Alle HDDer og SSDer kommer helt blanke fra produsenten. Det er ikke noe filsystem på dem engang. Putter du inn SSD uten å installere OS på den, vil ikke maskinen starte i det hele tatt. Jeg foreslår at du leser litt mer på dette, og gjerne får med deg en venn som kan hjelpe til (to hoder er alltid bedre enn ett) før du benytter deg as SSDen. Når du føler deg komfortabel nok til å utføre operasjonen så kan du sette igang, og i mellomtiden kan du bruke HDD som følger med Finnes jo programvare som kloner HDD over på andre enheter. Kanskje dette er en bedre fremgangsmåte i ditt tifelle. Lenke til kommentar
OF5 Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Er det noen mulighet for å få kjøpt en CD med OS'et på? Lenke til kommentar
covah Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hva om jeg velger å ikke starte opp maskinen før jeg putter i RAM og SSD da? Da slipper jeg vel styret med å brenne ut CD, og OS'et blir lagret på SSD-disken ved første oppstart? OS'et kommer ikke fra løse luften. Den må legges inn fra et eller annet. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Er det noen mulighet for å få kjøpt en CD med OS'et på? Lion kan kun lastes ned fra App Store. Om dette er en god strategi fra Apple sin side tilhører en annen diskusjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå