Carpe Dam Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Har fått konemor hekta på LOTRO, og siden laptopen hennes tok ugjenkallelig kveld tenkte jeg å like greitt skaffe en stasjonær PC til henne, siden hun har en jobb-bærbar ved siden av. Budsjettet er omtrent 5k, men det er ikke rigid. I dette må skjerm og OS være med. Mulig det går an å bruke Vista-lisensen fra gamlemaskinen, eventuelt kjøpe oppgraderingslisens til w7? Jeg fulgte litt med på hw-fronten frem til jeg kjøpte meg maskin selv, men så falt jeg av. Har selv et ganske sterkt intelbias på CPU og amd på GPU, men biaset til minst mulig sluttsum er sterkere. De eneste absolutte kravene er DX11-skjermkort og lotro med max grafikk på en 1080-skjerm (har motvillig innsett at 1920x1200 er dyrere...). Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Ble slik når jeg prøvde meg på dustin. Er dette en grei maskin? Lenke til kommentar
Khani Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Må si at du stiller høye krav til en maskin til 5k med alt tilbehør Jeg ville heller ha lagt til en-to lapper til og få et langt bedre oppsett som varer mye lenger. Vistalisensen kan du bare glemme. Den er mest sansynlig låst til maskinen og vil ikke kunne brukes om igjen på en ny maskin. Med mindre den er av samme merke som laptopen. Men da følger det jo mest sansynlig med nytt os så da er den jo ganske unyttig uansett. Det du satt opp der var halveis bra. Det jeg ikke vil annbefale er: prosessoren (Utdatert og veldig svak) AM3 sokkelen, den blir straks byttet ut av AMD mengden ram i forhold til maskinvarekravene på spillet og hva som egentlig lønner seg i dag Satt opp en ny liste på komplett.no Det blir kansje litt billigere hvis du kjøper gjennom Dustin* Nevner noe av det jeg la til dette på den nye listen: Raskere prosessor og RAM - mindre RAM Større kabinett siden 6870 kommer til og butte i HDD bayet. Annen skjerm fra Samsung (LED skjerm med 2ms responstid) Endret 13. oktober 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 14. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2011 Slik ble det da jeg tolket det inn i sortimentet til Dustin. Gikk litt ned på CPU og et par andre ting, men beholdt til gjengjeld 8GB ram (fruen er glad i å ha mange faner oppe. maaaange) og IPS-skjermen. Synes TN blir så sørgelig når jeg har IPS selv... Lenke til kommentar
Khani Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Jeg tviler sterkt på at kona di vil merke noe forskjell mellom 4GB og 8Gb i forhold til hennes bruk og dagens krav. I tilegg er RAMen jeg har satt opp raskere enn den du satt opp. En annen ting er at jo mer RAM man her jo lengre lastetider får man i spill. Det gir heller ingne stor FPS boost med masse RAM. I en test HW.no gjorde så testet de fra 4GB ram til 16GB RAM. Forskjellen med fps mellom 4 0g 16Gb var på hele 2-3 fps. Som ikke har noen stor betydning og jeg mener man taper mer enn man vinner med mye RAM når man får dåligere lastetider på programmer og spill. Jeg syns ikke at du bør spare så mye ned på prosessoren. Den du satt opp der er mest sansynlig for svak til og kunne dra spillet på fullt i DX11. Hvis den faktisk klarer det med spillbar FPS så kommer det sikkert til og gjøre så spillet føles hakkete og det vil ødelegge opplevelsen litt. Ace ECCO 420 kabinettet er for kort for 6870 skjermkortet husker jeg rett. Det skyldes HDD festet, og gjør at skjermkortet ikke blir mulig og få inn i kabinettet uten at du fjerner hele HDD festet. Jeg vil heller annbefale det jeg allerede har satt opp. Jeg eier et 6870 selv, og jeg kan si at det er omtrent 10 tommer langt. Så det blir veldig vannskelig og få inn i de fleste midi kabinetter. Slik som det du hadde satt opp. Siden Dustinhome.no ikke selger chieftec strømforsyninger. Kan jeg anbefale denne i stedet. FRACTAL DESIGN TESLA 650W Disse strømforsyningene er gode og veldig billige. Men jeg tror at maksgrensa di på 5k kan du nesten bare glemme. Det er for store krav i forhold til hva som er mulig og får til. I tilegg til dette. Så er det ikke en gang lagt til OS (+1200 kr i prisen). Hvis ikke du bruker noe som starter på tor og slutter på rent istedet Endret 14. oktober 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvorfor ikke vente litt med å bygge PC'n? Det kommer alltids noen tilbud(helgetilbud på komplett), Windows 7 blir sikkert billigere nå som windows 8 er rett rundt hjørnet, gamle skjermkort og utgående prosessorer og hovedkort finnes til en billig penge også Ellers så kan du jo ta en titt på Finn.no, der finnes det alltid tullinger som ikke har vett til å prise PC'n sin rett så kanskje du kan få ett røverkjøp der Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31124915 Hvis du får vite mer om denne så kan den være interresant og en skjerm skulle få plass i budsjettet Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30909332 dette er også ett kupp! Lenke til kommentar
Khani Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31124915 Hvis du får vite mer om denne så kan den være interresant og en skjerm skulle få plass i budsjettet Les i deskripsjonen i annonsen før du foreslår noe slik som dette* "Acer M3910.Brukt ca 2 månadar. Kjøpt i 2011. Ny pris:5500,- Selges grunnet overgang til spill pc. Denne egner seg best som kontor pc. Ring for mer info. Ny eller brukt: Brukt " Ergo: den er ikke kraftig nok til og kjøre LOTRO på max settings. Maskin nr 2 klarer kansje og kjøre spillet på maks. Men den er svert utdatert når den er fra 2 genrasjoner tilbake. Jeg sier ikke at den ikke fortsatt er brukbar. Men jeg sier at den er utdatert og det lønner seg heller og kjøpe helt nytt. Istedet for og satse på gammel hardware synes nå jeg. Spesielt i spillsammenheng. Jeg ville i allefall testet en slik maskin en stund etter jeg hadde kjøpt den. Bare for og være sikker på at personen som evt har satt maskinen sammen, har gjordt noe feil/ødelagt noe. Endret 14. oktober 2011 av WilliamAR Lenke til kommentar
jonskja Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 På den Aceren hadde det jo sikkert gått fint å oppgradere noe Kan godt hende det sitter i en grei prosessor og skjermkortet skal det jo ikke mye til for å skifte Kjøpte en Acer stasjonær for ett år siden(kostet vel rundt 6000) og den har en 4-kjerners prosessor som fungerer bra i spill som Battlefield Bad Company 2 og Starcraft II Lenke til kommentar
Khani Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jada men mye må isåfall byttes ut. Og da er han langt over budsjettet. Kansje til og med dobbelt over budsjettet. Det er liten vits i og gjør noe slik i det hele tatt siden det blir mye dyrere og man ville fått et dårligere resultat. Dette er siden de maskinene er ikke ment for spill egentlig så er mest sannsynlig all hardware i den ubrukelig til det formålet og vil gi lavere fps. Da mener jeg at det er smartere når man kan betale like mye for en pc ment for spill, som vil yte bedre og vare lenger. En annen ting er at maskinen har også mestsannsynlig veldig lite plass i kabinettet. Så det er mulig at man ikke en gang får et bra nok skjermkort inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå