Gå til innhold

Ny P4 PC:

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk på PC-bygging, så jeg trenger litt gode råd.

Har samlet en liten pakke her som kan være aktuell. Med noen ting som jeg er mer usikker på en andre ting...

Fra komplett:

-Abit BD7

-P4 1,6 Northwood

-TwinMOS PC2100 256 MB

-Gainward G3 TI 450 "golden sample"

-WD 80 GB (2MB)

-Chieftec Dragon midi - DH-01W

Så har jeg liggene. SB live 1024, Nec DV 5700, og en Plextor 12/10/32 ++

Det _jeg_ personlig grubler litt på er dette:

-Skjermkortet. Jeg er egentlig ingen hardcore spiller, men jeg liker selvfølgelig god ytelse. Og sette noe dårligere en G3 i denne maskinen er uansett uaktuelt. Og så kom plutselig G4...Hmm veldig fristene. Bør jeg vente litt? Det vil da medføre at jeg må bruke et gammelt Nivdia riva TNT 2 M64 (grøss) mens jeg venter. Kan jeg i det hele tatt bruke dette gamle skjemkortet på den nye hovedkortet?

-Rammen. Funker den greit? Jeg tenker og på litt overklokking.

-Kabinett. Det sitter en 300 watter der originalt. er den bra nok?

Men husk nå dette var kun det jeg var litt usikker på. Har noen andre her vurderinger eller invendinger mot resten av oppsettet,(HK f-eks??) eller noe annet, så gi lyd! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser bra ut der der.

Har du vurdert ati radeon 8500?

Dette er et meget bra skjermkort (Bedre enn geforce3).

Du kan jo også kjøpe geforce4 Ti 4400, dette gir mest for pengene. Du må for all del styre unna geforce4 mx-kortene de er nemlig dårligere enn geforce3.

Jeg synes hovedkortet er et bra valg hvis du skal overklokke, men det har bare to minne-slotter.

Husk at på Pentium4 må du klokke opp med FSB, da ville jeg kanskje spandert PC2700 DDR-DIMM. Tror dette når litt lenger enn TwinMOS-rammen.

Det TNT2-kortet fungerer helt fint hvis du bestemmer deg for å vente.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-06 21:42, Andlier skrev:

Jeg synes det ser bra ut der der.

Har du vurdert ati radeon 8500?

Dette er et meget bra skjermkort (Bedre enn geforce3).

Jepp, jeg har vurdert det seriøst. Men har fått inntrykk av at det er mye mere styr med drivere, stemmer det?

Dessuten så er prisen litt stiv, men jeg faller for god 2D ytelse!

Kort som har det er velkommen.

Quote:

Jeg synes hovedkortet er et bra valg hvis du skal overklokke, men det har bare to minne-slotter.

Husk at på Pentium4 må du klokke opp med FSB, da ville jeg kanskje spandert PC2700 DDR-DIMM. Tror dette når litt lenger enn TwinMOS-rammen.

Du tok opp noe jeg lurte på med rammen der. Jeg kan altså bruke PC2700 ram på BD7 kortet? Jeg ble litt usikker siden det sto:

"Krever PC1600 eller PC2100 DDR-DIMM" Men det spiller altså ingen rolle så lenge jeg går "oppover" med RAM?

Lenke til kommentar

Quote:

Du tok opp noe jeg lurte på med rammen der. Jeg kan altså bruke PC2700 ram på BD7 kortet? Jeg ble litt usikker siden det sto:

"Krever PC1600 eller PC2100 DDR-DIMM" Men det spiller altså ingen rolle så lenge jeg går "oppover" med RAM?

Er ikke sikker i dette tilfellet, men RAM er vanligvis bakoverkompatibelt.

M-K

Lenke til kommentar

Quote:

Fra komplett:

-Abit BD7

-P4 1,6 Northwood

-TwinMOS PC2100 256 MB

-Gainward G3 TI 450 "golden sample"

-WD 80 GB (2MB)

-Chieftec Dragon midi - DH-01W

Så har jeg liggene. SB live 1024, Nec DV 5700, og en Plextor 12/10/32 ++

Det _jeg_ personlig grubler litt på er dette:

-Skjermkortet. Jeg er egentlig ingen hardcore spiller, men jeg liker selvfølgelig god ytelse. Og sette noe dårligere en G3 i denne maskinen er uansett uaktuelt. Og så kom plutselig G4...Hmm veldig fristene. Bør jeg vente litt? Det vil da medføre at jeg må bruke et gammelt Nivdia riva TNT 2 M64 (grøss) mens jeg venter. Kan jeg i det hele tatt bruke dette gamle skjemkortet på den nye hovedkortet?

-Rammen. Funker den greit? Jeg tenker og på litt overklokking.

-Kabinett. Det sitter en 300 watter der originalt. er den bra nok?

Ville bare si det at det er jo sd7 som er konge kortet å overklokke med :smile: Vet ikke hvordan det du har bestilt er. Se på denne linken: http://www.slapps.com/review/sd7/index.htm

der er det en på ok.no forumet kaller seg byggern som har skrevet et lite review på sd7 samt overklokket 1.6NW til 2.4GHz !

Ville nok også anbefale deg å kjøpe litt raskere ram som f.eks pc 2700 eller kvalitetsram som tåler en del som f.eks crusial ol.

Kjøpe et GF4 ti kort som anbefalt ovenfor vil jeg også anbefale, er ikke så veldig nøye vilket du velger, det går uansett bedre en gf3 korta :smile: Du kan sikkert klokke opp dissekorta en del også :smile: Har jo veldig bra ram.

Hadde også spyttet litt mere penger i et større kabinett som f.eks fulltoweret eller serwertoweret i samme utgaven, da får du en del romsligere, lett å mekke innei der, plass til f.eks vannavkjøling hvis dette behovet skulle innfinne seg... :smile:

Lykke til med nytt datakjøp! Skulle ønske jeg hadde oppdaget nw for ca en mnd siden, da hadde det blitt andre boller.

Lenke til kommentar

Blackice:

Takk for tips!

Jeg har skjekket endel tester på BD7 og det virket veldig lovende. Det kortet har også muligheter for volt-justering på ramm, noe ikke SD7 har(?) Men jeg kan ikke si annet en at jeg ble imponert da jeg så hva "byggern" hadde fått til. Det setter meg i litt tankevirksomhet ang HK valg. Men heller fortsatt litt mot den opprinnelige BD7.

Ingenting er avgjort ennå.

Rammen skal jeg skjekke opp. Snuser litt på en 256 Corsair brikke fra http://www.quad.no/shop/html/ram.asp , men jeg vet ærlig talt ikke om HK liker den så godt?

Det sto jo dette om minne spec: "Støtter ikke Registered minne" hmm, hjelp...

G3 dropper jeg ganske sikkert, må satse på litt fremtid. Også siden jeg ikke skifter ut skjermkort så altfor ofte... Men det blir heller ikke G4 nå med det samme! Må få tid å skjekke tester og vente på et lite prisfall.

Regner med TNT2'en min må stifte et nytt bekjentskap :grin:

Kabinett funker fint for meg. Jeg valgte det nettopp pga av "manglene" størrelse, og vannkjøling.

Jeg har allerede montert vannkjølingen... Det stikker 2 slanger opp av gulvet her, med Nito huritgkoblinger på, og kjølig vann som sirkulerer :grin:

Dvs det kun blir vannblokk(er) og litt slange i kabinett. Tror jeg for greit plass til det.

Var mer usikker på PSU.

Lenke til kommentar

Maila 3dfxcool i går om det samme... det er ingen tilgjengelige vannblokker for p4 egentlig... da disse somregel ikke har behov for det .. de går så høyt med kraftige luftvifter alikavel. **** jeg vil ha vann alikavel jeg :smile: Det skal nok gå å få festa ei vanblokk på en eller anna måte.. vi får se..

Lenke til kommentar

Ang rambrikker.. vet de koster flesk .. men her selge de noen RÅE rambrikker :

http://www.tjcomputer.com/catalog/default....?cPath=22_27_29

Pc2700 cl2 DDR brikker ! Garantert cas2 v. 333 ddr, og de har og noen pc3000 brikker , som garantert klarer 183 fsb... trenger neppe det med intel i845d chipset, men med f.eks. sis 645 chipset der man kan kjøre rammen på 166 allerede ved 100 fsb, kan jeg se at disse kan bli nyttige.. om de er verdt prisen er optil hver enkel...

Lenke til kommentar

Det er da ikke vannblokken som er forskjellig, det er feste anordningen som er forskjellig. Jeg laget en festeanordning for vannblokken min på mandag som var.

Skal se om jeg ikke kommer på å poste noen bilder av denne dersom dere er interessert. (fikk ikke testet noe særlig, da "testdisken" tok kvelden :smile: )

P4 prosessorene har like mye "behov" for vannkjøling som alle andre prosessorer. Ved å senke temperaturen, kan du skvise noen ekstra MHz ut av disse også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...