Gå til innhold

Fotografere nordlys og andre mørke bilder

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel det meste, men hvilke innstillinger må jeg sette kameraet på? Har eksperimentert masse i helga, med mitt canon eos 550D, men får liksom ikke til. Noe er det jeg ikke gjør rett. Jeg har lagt merke til at når jeg tar bilde og ikke bruker skjermen (men søkevinduet), så kommer det opp et tall og en blinkende grønn prikk oppe i høyre hjørne. Hos meg står det 9, skjønner ikke hva dette tallet er, har lest gjennom bruksanvisningen uten å finne. Men nok om det..

Hva skal jeg stille kameraet på for å ta fine bilder av nordlys? Må jeg ha stativ og et spesielt objektiv?

Jeg har jo det standard 18-55 og 55-250, begge med bildestabilisator. Førstnevnte er jo supert å ta "vanlige" bilder med, men ikke mer enn det da jeg liker å zoome inn. Kan jeg bruke disse objektivene?

Når jeg tar bilder i mørke, blir resultatet masse lyse striper på bildet (fra gatelys o.l.), dette kjenner vel mange igjen :) Ikke særlig pent nei.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å lese en innføring i hva ISO, blender og lukker er: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

..Og så skjønner du nok mer.

Når det er lite lys, så må du kompensere på andre måter - opp med ISO og lenger lukkertid.

De hvite stripene du ser er fordi kameraet ser at det er lite lys og derfor setter lukkertiden opp, og når du ikke holder kameraet stille under eksponeringen, så blir det hvite striper.

Og ja - til fotografering av stjernehimmelen er stativ et "must" - du skal ha så lang lukkertid at du ikke klarer å håndholde - typisk flere sekunder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Start med å lese en innføring i hva ISO, blender og lukker er: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

..Og så skjønner du nok mer.

Når det er lite lys, så må du kompensere på andre måter - opp med ISO og lenger lukkertid.

De hvite stripene du ser er fordi kameraet ser at det er lite lys og derfor setter lukkertiden opp, og når du ikke holder kameraet stille under eksponeringen, så blir det hvite striper.

Og ja - til fotografering av stjernehimmelen er stativ et "must" - du skal ha så lang lukkertid at du ikke klarer å håndholde - typisk flere sekunder.

Så gjennom den guiden, helt fantastisk godt skrevet. :thumbup: Absolutt et must. Tusen takk for linken ;)

Da er det bare å komme seg ut å prøve apparatet ennå en gang :) Men hva slags innstilling skal jeg ha? Tenker på funksjonshjulet, har prøvd "M", men den er kanskje ikke rett å bruke :)

Lenke til kommentar

Den lille grønne prikken/lyset er fokusbekreftelse, den slutter og blinke samtidlig med at du får en liten lyd/pip og lyset blir fast.

Tallet ni er sikkert blender som objektivet bruker.

Når det gjelder fotografering i mørke uten blits kan det være vanskelig og fokusere, kanskje prøve manuell fokusering "MF", og ved himmelfotografering burde du bruke nesten helt til uendelig"" på fokuset.

Kanskje begynne med blender-prioritert program AV, sett kameraet/objektiv i største blender "lite tall" Typisk på 18mm er f/3.5, sett iso på 800 eller prøv deg fram, og bruk stativ eller noen stødig som du kan sette kameraet på. Bruk timer-funksjonen for og unngå bevegelser når du skal ta bilde, du kan også slå på Funksjonen C.Fn, mirror up, da vil speilet åpne seg en liten stund før bildet har blitt tatt det også for å unngå rystelser.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Bruk M! Det einaste som funkar.

Bruk kitobjektivet ditt. På 18mm skulle du vel klara f/3.5, viss eg ikkje hugsar feil, noko som faktisk er betre enn mitt tokina 12-24mm/4. Uansett, stor blendar, passe høg ISO (ikkje for høg, då vert det veldig kornete) og lang lukkartid. Eg ville ha prøvd med dette først, og gått derifrå om det var meg:

ISO-1000

f/4 (3,5)

lukkartid: 15s

Vert det for lyst, sku ned ISO, vert det for mørkt, lengre lukkartid.

Lenke til kommentar

Funker fint med både M, Tv og Av. Følg med på lysmåleren og ta et testskudd, og juster eventuelt hvis det blir for lyst/mørkt.

Bruker du Av eller Tv - vri eksponeringsjusteringen ned et blendertrinn eller to - prøv og se hvordan bildet ble.

Bruker du M - velg eksponering så lysmåleren viser at det blir et blendertrinn eller to for mørkt - prøv og se hvordan bildet ble.

Fokuser manuelt, via liveviewskjermen på maks forstørrelse.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå skjønner jeg lite og ingenting. Kjenner frustrasjonen begynner å komme. Har skaffet meg stativ, ikke av det dyre slaget, og har brukt innstillingene som beskrevet over her. Likevel får jeg svart skjerm og ingenting motiv. I kveld er det kjempefint vær, måneskinn, nordlys og stjerner samtidig. Var ute i sted og holdt på å fryse både armer og føtter av meg fordi jeg plages. Og her sitter jeg mens alle andre får til :mad:

Holder på å gi opp dette, skjønner ikke hva jeg gjør feil når jeg får svart skjerm uansett hvilken innstilling jeg bruker. Bruker "M" og har prøvd litt frem og tilbake med ulike innstillinger. Men samme kela likevel.

Ser at kjikvadrat skriver noe om lukkertid på 15 sekunder. Hva vil det si? 1/?? Det står jo i brøk-format.

Vet noen forresten om fotokurs jeg kan melde meg på (Tromsø)?

Lenke til kommentar

Kamerat ditt syner lukkartida som brøkar, ja: (heile blendartrinn)

1/8000

1/4000

1/2000

1/1000

1/500

1/250

1/125

1/60

1/30

1/15

1/8

1/4

0,5 sekund

1 sekund

2 sekund

4 sekund

8 sekund

15 sekund

30 sekund

Ei lukkartid på 15 sekund tydar at kameraet slett inn lys på sensoren i 15 sekund. Du må berre prøva deg fram. Still inn på styrste blendaropning (lågast f-nummer), ISO mellom 1000 og 2000 (test) og ein stad mellom 10 og 30 sekund. Om du får eksponert riktig kjem an på fleire faktorar, til dømes kor lyssterkt nordlyser er, lysforurening etc.

Kameraet MÅ stå heilt i ro under eksponeringa, ellers vil stjerner stripa og ting verta uklart.

http://www.youtube.com/watch?v=l2B0rjJR57M&feature=related

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar

Oppsummering:

- HUSK STATIV

- Sett kameraet på M og still ISO:800-1600, blender: alt fra 1,4-5,6 duger, Lukker: 10-20sek (ca)

- Aktiver selvutløser

- Bruk autofokus og fokuser(midterste fokuspunkt) på noe langt unna(lyktestolpe). Still så over på manuell fokus(NB ikke røre fokusringen etterpå)

- Kom deg langt vekk fra forrstyrrende lyskilder og forrurensing. (en kald og klar natt)

Dette finner du i menyene:

High ISO noise reduction bør du skru på.

Long exposure noise reduction bør du også skru på.

Hvis du skal ha med landskapet i bildet:

En fullmåne som lyser opp landskapet hjelper hvis du også vil ha med dette. (ikke ta med månen i bildet, denne er så lys at den ofte blir utbrendt)

Det hjelper også mye at landskapet er dekket av snø. Kombinert med månelyset.

Hm, dette ble litt rotete, men håper det hjelper.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

- Bruk stativ eller sett fra deg kamera på et bord eller lignende.

- Bruk M. Jeg er ikke enig med at du trenger å stille inn ISO på 800 el 1600. Tvert i mot, still den inn på 200 f.eks. Det er bare å bruke litt lenger lukketid og så får du mindre støy.

- Still inn blender, f.eks f/7.1 og lukkertid 20 sekunder.

- Fokuser på målet ditt. Ikke beveg kamera etter dette.

- Hvis du har for lang lukkertid, så vil kamera gi deg f.eks +2 på hvitbalansen. Still den da ned til du har kommet på 0. Hvitbalanseskalaen er rett nedenfor lukkertiden på skjermen din.

- Kamera forteller deg altså når du har riktig lukkertid!

- Ta bilde!

• Liker 1
Lenke til kommentar

post-261604-0-48889000-1323468326_thumb.jpg

Håper det fungerer med å legge inn eksempelbilde. :)

Tusen takk for svar, fikk det til i kveld, etter å plages lenge. Men har ennå ikke skarpheten helt 100%. Må nok prøve å bruke fjernutløser, fordi jeg klarer alltid å røre hele kameraet når jeg skal trykke på utløserknappen. Og det skaper vibrasjoner. Tok et måneskinnsbilde i kveld, men den ser ut som en sol med solstråler. Hva kommer dette av? Nordlyset glimret med sitt fravær, så det får jeg fotografere en annen kveld :)

Lenke til kommentar

Jeg begynner med det siste først, hvis du ta bort UV-beskyttelsefiltret du har montert foran objektivet så slipper du stjernefortegningen.

Hvis du ikke har fjernkontroll så kan du "lure" kameraet litt, gå inn i menyene>verktøy>C.Fn "Custom funksjonene" og aktiver "speil opp/mirror up" funksjonen, ta så og gå ut av menyene igjen, sett timeren på 10 sekunder, når du da trykker ned utløseren så tar kameraet og løfter opp speilet inne i kameraet så venter kameraet i 10 sekunder før det tar bilde.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...