Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høstens vinterdekk-tråd


Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde jeg hatt penger så ville jeg valgt conti\nokian. Da de er ledende merker.

 

Men hvor gamle dekk burde man godta? 2010 dekk? 2009 dekk? 2008 dekk?

 

Jeg har ikke allverdens med penger så i år ble det hankook w605 på bil nr 2, men de er fra 2008, solgt "ny" fra lokale bilsjappa. Burde jeg klage på dette? i min verden er 2010 dekk "nye".

 

 

Håper noen kan svare på om 2008 er kurant eller ikke, vi er straks i 2012 jo....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

2008 er gammelt, og du burde fått de til en VELDIG god pris, og blitt informert om alderen ved kjøp. Sist jeg kjøpte "overliggere", var de under 2 år gamle (fra sesongen før), og jeg betalte da 500 pr dekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg bestilte også 4 nye Hakka R, får de på lørdag. X-Ice Xi2 kom marginalt bedre ut i NAF-testen, men jeg valgte å styre unna disse, da jeg tidligere har kjørt på X-Ice (uten Xi2), og vært svært lite fornøyd. Litt overraskende at Conti WC5 kom på 4. plass i testen, men det er riktignok ikke stor forskjell mellom de 4 beste.

Lenke til kommentar

Jeg fikk med meg nye ContiIceContact 4x4 på "nybilen" ('07 Santa Fe), og er spent på hvordan de fungerer. Foreldra mine har forrige generasjon (Conti4x4IceContact) på '09 Outlander og har vært fornøyd med de, men det er jo ikke så store likheten mellom disse. På gamlebilen så kjørte jeg med Bridgestone Noranza 2, og var veldig godt fornøyd med disse. Godt og forutsigbart grep uten store overraskelser, lavt støynivå, og det forsvant knapt en pigg i sesongen.

 

Nå skal Yarisen ha nye piggdekk også. Blir vel ContiIceContact, Hakkapeliitta 7 eller Noranza 2 Evo der tenker jeg. Velger man en modell som nylig har kommet slipper man å tenke så mye på om man risikerer å få et gammelt dekk. Dekk er heller ikke et sted jeg sparer inn noen hundrelapper, konsekvensene av det er for store.

Lenke til kommentar

Dekk er heller ikke et sted jeg sparer inn noen hundrelapper, konsekvensene av det er for store.

 

X2 på den!

 

Ifjor kjørte eg Gislaved Nordfrost 5 på Civicen min. Var kjempe fornøgd med dei. Iforhold til korleis eg (mis)brukte dei, var det overraskande lite piggar som forsvann. Med golfen fekk eg nye Hakkapelita 5. Får håpe dei også funka like bra.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt penger så ville jeg valgt conti\nokian. Da de er ledende merker.

 

Men hvor gamle dekk burde man godta? 2010 dekk? 2009 dekk? 2008 dekk?

Generelt blir jo dekkene dårligere jo eldre de er, så sånn sett vil man ha de ferskest mulig enkelt og greit.

 

 

Men dersom man velger å stole på disse testene som dukker opp hver høst (er stort sett den samme som figurerer i alle de forskjellige norske medier) så finnes det flere aspekter som kanskje bør vurderes også. Tenker da eksempelvis på dekket som er testens (piggfri) vinner i år, Michelin X-ice Xi2.

 

Dette dekket vant altså testen i 2009, så i 2010 kom det ikke fullt så godt ut, mens det nå i 2011 påstås at det er gjort endringer og dekket er igjen best.

Jeg syns dette er interessant bla fordi det foregående år ikke fremkommer at dekkene er endret på noe vis, og både dette og "hovedfienden" Continental ContiViking Contact 5 har gått under samme navn hele tiden, og jeg kan heller ikke se noe fysiske endringer i mønsteret.

 

Så igjen, hvis man velger å tro testene ikke er vås, så burde kanskje feks jeg selv som kjøpte Michelin X-Ice Xi2 i fjor, føle meg heldig hvis fikk et gammelt "vinner-dekk" fremfor ferskt 2010 dekk, mens de som i år skal handle X-Ice Xi2 derimot ikke bør godta noe annet enn 2011 dekk, ettersom 2010 dekket angivelig er dårligere enn både 2009 og 2011 dekket. (Om 2009 var så mye bedre at man heller burde ha dette fremfor et 2010 dekk i år, til tross for alder, eller om det bare er tull alt sammen, det vet jeg dog ikke :whistle: )

 

 

For å svare på post 1 når jeg først er så godt i gang her, så valgte jeg Michelin X-ice Xi2 mye basert på egen erfaring med det, fordi jeg er så heldig å få kjøre veldig mange forskjellige biler, med forskjellige dekk. (Om det var en tabbe å kjøpe de akkurat i 2010 vet jeg ikke enda, kjørte så lite i fjor).

 

Jeg prioriterer grep på is aller høyest, da dette er den type vinterføre jeg finner mest utfordrende å kjøre piggfritt på.

Etter det kommer komfort, støy, grep på våt vei, vannplaning, og grep på tørr vei. I den nevnte rekkefølgen.

Eneste negative med disse X-ice Xi2 dekkene er etter mitt syn at de har en temmelig svømmende adferd i sørpe og tildels også i løs-snø. Så for de som måtte ha dette på toppen av listen over viktige egenskaper finnes det ganske sikkert bedre dekk. Jeg setter nok også komfort og støy høyere opp på listen enn mange.

 

 

Hører gjerne kommentarer til dette med testen og årganger, og i hvilken grad vi forbrukerer blir gjort oppmerksom på endringer på dekk som selges under likt navn over flere år. Selv har jeg lenge trodd at ContiViking Contact 5 er ContiViking Contact 5, og at Xi2 er Xi2, men det er tydeligvis ikke så enkelt, og dermed i praksis umulig å vite hva slags dekk man faktisk får før man har sett dato...

Lenke til kommentar

De er knallgode :)

Bare synd jeg må ha to nye på Merca i år :p

 

Satt dem på her om fredagen, og etter en kort kjøretur så kan jeg si at de er helt nydelige rent komfortmessig. Nesten ikke hjulstøy i forhold til sommerdekkene (ikke at det var en overraskelse at de er stillere), men det er veldig forskjell. Kan fint ligge i 140 og tro at jeg ligger i 80-90...

Da gjenstår det å se hvordan de klarer seg på snøen og glatta. :)

 

Edit* Faktisk så stillegående at jeg kan viske til sidemannen i 160km/t på normal halvnedslitt motorveiasfalt (klasse A). Skal jo ikke kjøre så fort, men man må jo teste en gang da...:whistle:

 

Edit2* De føles faktisk litt glatte når jeg gir på? Kan det stemme? På tørr asfalt så slår antispinn inn når jeg gir på i 2. giret... (Jeg har bare kjørt ca. 10 mil med de til nå, så de er vel ikke innkjørt enda.)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når det gjelder X-Ice XI2, ønsket jeg ikke å kjøpe disse. Jeg har kjørt noen år på X-Ice i første versjon, som også fikk bra omtale da det kom, men var slett ikke fornøyd. Ved ned til noen minusgrader var de OK på snø og IS, og under middels på slaps, og hadde lavt støynivå, men når det var kaldt (-15 eller mer), ble de steinharde og var helt uten feste på is og hard snø. Jeg vet ikke hvilke temperaturer testene gjøres på, men under disse forholdene er dekkene helt ubrukelige. Jeg valgte derfor Hakka R, som er nesten like bra som XI2 i test, og jeg har mer tillit til at Nokian-dekkene beholder grepet bedre under lave temperaturer.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Gammel tråd men prøver likevel. Må ha nye vinterdekk. Har alltid kjørt piggfritt og vært fornøyd, bor på Vestlandet og kjører stort sett på saltede veier i binære strøk. Jeg hadde siktet meg inn på Michelin x-ice xi2. Men har nå fått mulighet til å kjøpe helt nye Michelin x-ice North piggdekk til ca halve prisen av hva jeg må betale for piggfrie Michelin dekk. Vil jeg angre?

Lenke til kommentar

Jeg personlig har kjørt både piggfritt og med pigg. At du TMK9C sier at lakken blir som sandpapir har heller med at man kjøre på mye salta veier som da tærer dithen på lakken. Salt er noe forbanna tull og dritt samt totalt unødvendig.

 

Piggdekk gir bedre kontroll på isete og noe mer krevende føre. Gode piggfrie dekk har bra ytelse, men har lenger bremselengde og dårligere grep på mer krevende føre. De aller fleste som bor i områder med lite krevende føre og ikke er i høyfjellet eller har en krevende oppkjørsel/bakke før huset kan bruke piggfritt.

 

Selv kjører jeg nå med piggdekk og kommer nok ikke til å gå vekk fra dette da jeg kjører på forskjellige fører og noen steder mer krevende enn andre.

 

Tror du sikkert blir fornøyd med dekkene da alder på dekk har mindre å si nå enn før mange år tilbake. Så lenge de konstruert for nordiske kjøreforhold så er de ett godt valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...