Gå til innhold

E-Cat - Den virker! Det er konklusjonen fra Ny Teknik.


RunLevel

Anbefalte innlegg

Etter den omfattende testen av Andrea Rossi's E-cat sist torsdag (06.10.2011) har vi fått følgende konklusjoner fra svenske Ny Teknik og italienske Focus Magazine :

 

Ny Teknik's konklusjon :

 

"Still, the measurements should lead to the conclusion that this model of the E-cat produced heat at a power of at least 2 to 3 kilowatts in self sustained mode, in this case supposedly with only one of three reactors inside the casing in operation". - Mats Lewan (NY Teknik)

 

Focus Magazine's konklusjon :

 

"The calculations made on the measurement of temperature on the secondary circuit are in fact "conservative" means that the entire test was evaluated for defects, neglecting the heat loss from the E-Cat and the exchanger and the heat exchanger efficiency . All this should lead to the conclusion that the idea works of Rossi and that even if science does find it hard to accept it or, more simply, even if the "reason" to think that nothing is so determined to get it for free. But there are always questions the next day."-Raymond Zreick (FOCUS Magazine)

Til tross for disse rapportene har ikke mainstream media latt seg lokke til å rapportere noe ennå.

Er dette for godt til å være sant? Hva tror dere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke mye ny informasjon som virker overbevisende her. Det er bare en rapport om unøyaktige målinger på en svart boks.

 

Men med nikkel og hydrogen som ingredienser begynte tankene mine å gå i retning av NiMH-batterier. I følge Wikipedia har de en energitetthet på 60-120 Wh/kg. E-cat er rapportert å skulle veie 100 kg. Et NiMH-batteri med vekt på 100 kg vil ha en en kapasitet på omkring 10 kWh - ikke helt ulikt 2-3 kW i 3-4 timer. Dette blir bare spekulasjon, men jeg tror likevel mer på dette enn at det er fusjon som skjer.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg antydet ikke at det er gjemt et batteri inne i E-cat. Jeg antydet at E-cat kanskje er et batteri. Bildet i rapporten viser uansett for lite til å avgjøre dette. En form for brenselceller er heller ikke utenkelig, men de fleste brenselceller krever relativt høy arbeidstemperatur. Dessuten ser jeg ingen grunn til alt nikkelet hvis det skal være en brenselcelle.

 

Men igjen: Dette blir bare spekulasjoner. Det er alt for lite informasjon tilgjengelig for å vite hva som faktisk skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, strålingsnivå har blitt målt og det er neglisjerbart!!! Jeg tror ikke det er noen som forstår hva slags reaksjon som foregår, inkludert oppfinneren selv.

 

Det som er klart er at nikkel, utsatt for hydrogen under trykk (ca. 20 bar) og varme blir transmutert til kobber og at denne reaksjonen avgir mer varme enn det som blir tilført.

 

Det ser også ut som om saken har begynt å fatte interesse hos deler av mainstream media :

 

Forbes magazine : Hello Cheap Energy, Hello Brave New World

Business recorder : Energy Catalyser: Potential game changer

Lenke til kommentar

i følge denne artikkelen

ble det tilført 2.7kW warme i ca fire timer før e-cat begynte å virke.

As in previous tests, the start-up was effected by heating the E-cat with an electrical resistor at about 2.7 kilowatts, this time for about four hours, in order to achieve, according to Rossi, sufficient stability

 

det virker som de og stiller seg tvilende til målemetodene.

Although accuracy was moderate and the measurement set up could have been more advanced, results was clear, mainly because the E-cat ran for over three hours in self sustained mode.

 

så... vil det si at det ble tilført 2.7kW i fire timer = 10,8 Kw totalt?

 

at målemetodene kanskje ikke var helt bra.

 

og i rapporten til nyteknik

sier de at det ble målt 10.5 kW ut over tre og en halv time.

 

jeg forbeholder meg skeptisk til det hele

Lenke til kommentar

Helt ærlig så virker dette for diffust, ja linken sier elektrisk energi inn og ut.

Men hva med den kjemiske prosessen i e-caten?

 

Sitter på skolen så ikke helt tid til å fordype meg i linkene.

 

Oppfinneren virker litt for interessert i å skjule oppfinnelsen til at jeg tar dette for god fisk

Lenke til kommentar

Helt ærlig så virker dette for diffust, ja linken sier elektrisk energi inn og ut.

Men hva med den kjemiske prosessen i e-caten?

 

Sitter på skolen så ikke helt tid til å fordype meg i linkene.

 

Oppfinneren virker litt for interessert i å skjule oppfinnelsen til at jeg tar dette for god fisk

 

Hei!

 

Den (ikke-)kjemiske prosessen kalles populært for Kald Fusjon eller LENR (Low Energy Nuclear Reaction) og beskrives forøvrig i Andrea Rossi's blogg .

 

Ja, han (Rossi) ønsker ikke å utdype hvordan han får dette til (katalysatorer etc.) siden han kun har patent på oppfinnelsen i Italia. (og kanskje er bundet av andre oppdragsgivere/kjøpere). Dette er ikke ukjent oppførsel, du kan jo prøve å be om oppskriften på Coca-Cola...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Den (ikke-)kjemiske prosessen kalles populært for Kald Fusjon eller LENR (Low Energy Nuclear Reaction) og beskrives forøvrig i Andrea Rossi's blogg .

 

Ja, han (Rossi) ønsker ikke å utdype hvordan han får dette til (katalysatorer etc.) siden han kun har patent på oppfinnelsen i Italia. (og kanskje er bundet av andre oppdragsgivere/kjøpere). Dette er ikke ukjent oppførsel, du kan jo prøve å be om oppskriften på Coca-Cola...

nei, så lenge det ikke er mulig å få verifisert hele prosessen og eksperimentet gjentatt velykket av tredjepart er det hele en påstand syntes nå jeg.

 

samme som Rossi påstår at det e-cat kjører på en tredjedel av mulig kraft.

 

jeg leste at det etter kjøring ble veid til å veie en kilo mer en ved start av eksperimentet. dette var så langt jeg har fått lest, ikke forklart.

men ved fusjon skal vel massen økes og energi frigis. da bør det være enkelt å verifisere ved å utføre et regnestykke. men da må man vite hva den kiloen er laget av og hvor mye andre stoffer i katalysatoren har minsket.

 

nei det hele virker foreløpig på meg som et produser hydrogen i bilen for å bruke mindre drifstoff-svindel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg leste at det etter kjøring ble veid til å veie en kilo mer en ved start av eksperimentet.

 

 

Hei igjen, jeg vil gjerne gjøre det klart at jeg også er meget skeptisk til hvordan testen er blitt utført.

Andrea Rossi har gjort det klart at han ikke ønsker noen vitenskapelig verifisering eller peer review av sin oppfinnelse og prosess, men vil la det ferdige, kommersialiserte produktet tale for seg selv.

 

Når det gjelder veiingen så ble det benyttet en patetisk badevekt til dette formålet (og de er jo veldig nøyaktige.....)

Lenke til kommentar

De tilførte 10kw og fikk 10kw ut.. jeg vet om andre enheter som gjør det samme.

 

Hvor har du de tallene fra?

 

De siste analysene sier 32.3MJ inn, 121.5MJ ut, ref. Bob Higgins of Motorola Solutions

Stitch it sitt innlegg.

klippet fra rapporten tilnyteknikk.se som jeg tidligere linket til:

Power required for heating water, Pheat = 178 x 4.18 x 4.2 = 3125 W

Input electric power in self sustained mode was 0.5A x 230 V = 115 W, which could be subtracted giving a net power of about 3 kW.

Total energy produced:

In about 3:30 hours of self sustained mode (from 15:53 until 19:25), a total energy of Pheat x 3.5 = 10.5 kWh were then produced, or 38 MJ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...