Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Har mindreårige lov til å drikke alkohol?

Lednar

Anbefalte innlegg

*Aldersmessig har dere begge ikke lov til å nyte alkohol.

*Hun er under den seksuelle lavalder.

*Du som er eldst, skulle vist bedre enn å ha sex med din yngre søster.

Dette er iallefall hva jeg klarte å reflektere meg til fra et nøytralt synspunkt. Jeg ser grunnene for at det er for nytelsen sin skyld, og jeg ser grunnene for evolusjon.

Men så lurer jeg på, hvordan vil det være for de som er født og oppvokst i et miljø der incest er helt OK? Jeg har ingen erfaring innenfor området hvor incest er OK, og dermed mangler jeg erfaring nok til å egentlig uttale meg.

Sånn som jeg ser det så hadde jeg neppe hatt noen problemer så lenge jeg vet at psyken hadde tålt dette, om prevensjon (ingenting er 100%, men så nært som mulig (og da mener jeg selvfølgelig ikke at kondomen ligger i buksa som du ikke når og dermed er det "close enought"...), og man kan legge følelsene sine vekk. I det øyeblikket en part legger følelsene sine i dette så hadde det vært over for min del. Siste kriteriet hadde også vært lagt i grunn i utgangspunktet for å kunne inngå et forhold som dette. Ja, det hadde sikkert vært tungt å gå igjennom. Men sånn er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*Aldersmessig har dere begge ikke lov til å nyte alkohol.

Det er ingen aldersgrense på å drikke alkohol.

Sant nok. Skjenking, salg eller utlevering er jo hva loven gjelder om dagene. Så indirekte har du vært med på å gjøre noe ulovlig da du mottar alkoholholdige drikke.

Takk for korrigering, selv om jeg hadde ønsket en kilde du kunne henvise til som motargument. :)

http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html#1-5

Endret av Lednar
Lenke til kommentar

Sant nok. Skjenking, salg eller utlevering er jo hva loven gjelder om dagene. Så indirekte har du vært med på å gjøre noe ulovlig da du mottar alkoholholdige drikke.

Takk for korrigering, selv om jeg hadde ønsket en kilde du kunne henvise til som motargument. :)

http://www.lovdata.no/all/hl-19890602-027.html#1-5

Det er ikke noe som heter å "indirekte gjøre noe ulovlig". Det er ikke ulovlig å drikke alkohol for mindreårige. Det er heller ikke ulovlig å motta alkohol. Done and done :)

Det er derimot ulovlig å gi alkohol til mindreårige som du skriver.

Lenke til kommentar

Om du er 16 år gammel, vet regelverket angående aldersgrenser for alkohol, og enda da mottar det så mener jeg at du har vært med på en ulovlig handling. Så om de velger å drikke av denne, så mener jeg at de er med på en ulovlig hendelse, ergo medskyldig.

Grunnen for at loven er i kraft, er jo i utgangspunktet for at de ikke skulle ha hatt denne alkoholholdige drikken til rådighet for å kunne f.eks nyte den.

Jeg er enig på at det ikke står noen plasser de ikke kan nyte den, men handlingene som fører fram til at de har alkoholen er ulovlig. De er ikke straffeskyldig så vidt jeg er bekjent, og personen som hadde utlevert eller solgt denne alkoholen skulle vist bedre. Dermed stilles denne personen til ansvar.

Legger med sitat fra lovdata angående alkohol og aldersgrenser.

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring.

Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk.

Lenke til kommentar

Om du er 16 år gammel, vet regelverket angående aldersgrenser for alkohol, og enda da mottar det så mener jeg at du har vært med på en ulovlig handling. Så om de velger å drikke av denne, så mener jeg at de er med på en ulovlig hendelse, ergo medskyldig.

Dine tolkninger og meninger er nok ikke relevante i denne sammenheng.

Det er ikke ulovlig på noe som helst vis å drikke for noen som er under 18 år. Slik er det med den saken.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Kan underskrive sjela mi på at det ikke er ulovlig å kjøpe, tilskaffe seg eller nyte alkohol som mindreårig. Tilskaffe seg som i å få, og ikke som i å stjele.

Det er ingen lov i mot det, det finnes ingen hjemmel i loven til å anholde mindreårige som kjøper alkohol, og det er derfor ikke et lovbrudd. Ansvarspersonen er den som selger, som står ansvarlig for lovbruddet, uavhengig av mening eller tolkning av loven.

Om man har så mange meninger rundt loven, så må man se på historie: Henvis til en eneste gang en på under atten år har mottatt straff eller følger av å kjøpe alkohol i form av lov og rett?

Lenke til kommentar

Det er ikke lov for 18-åringer å drikke alkohol, men har aldri hørt om ett tilfelle engang hvor noen har blitt anmeldt for det. I praksis gjør ikke politiet noe med det

Dersom det ikke er lov, kan du kanskje vise til en kilde?

Dette har vi vært igjennom allerede. Det eneste som er forbudt er å selge eller gi alkohol til folk under 18 år.

EDIT: :thumbup:

Endret av 2xjohn
Lenke til kommentar

Det er ikke lov for 18-åringer å drikke alkohol, men har aldri hørt om ett tilfelle engang hvor noen har blitt anmeldt for det. I praksis gjør ikke politiet noe med det

EDIT: Det viser seg at det faktisk er lov

At 18-åringer har lov til å drikke har det alltid vært, men også for mindreårige under 18 år.

Og ja, det har ikke vist seg, det har alltid vært sånn. Dessverre så er det slik at veldig ofte folk forbinder det foreldre sier "ikke er lov" med hva loven sier "ikke er lov".

Foreldre bestemmer dog om du får lov til å drikke eller ikke som mindreårig så vidt jeg har skjønt det. Har aldri helt skjønt meg på "hvor mye makt" foreldre faktisk har.

Edit: Nok med Off-Topic og tilbake til topic nå folkens.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Foreldre bestemmer dog om du får lov til å drikke eller ikke som mindreårig så vidt jeg har skjønt det. Har aldri helt skjønt meg på "hvor mye makt" foreldre faktisk har.

Foreldre har ikke lov å overlate alkohol til sine unger. Eneste muligheten for at en 16 åring kan drikke alkohol, er dersom noen har sagt "Nei, jeg vil ikke ha denne ølen", og lagt den fra seg i en skog der han ikke trodde noen skulle finne den. Da stjeler ikke 16-åringen drikken, og det er ingen som gir den til han heller :) (Må ikke drikkes på offentlig sted (skog)!)

Edit: Nok med Off-Topic og tilbake til topic nå folkens.

Right on!

Har ikke trådstarter kommentert her i det hele tatt de siste dagene? Greit nok at han ikke faktisk spurte etter råd, men ville faktisk starte en diskusjon, men mtp på situasjonen burde han jo kanskje rådspørre seg... (Ja, her!)

Lenke til kommentar

Foreldre har ikke lov å overlate alkohol til sine unger. Eneste muligheten for at en 16 åring kan drikke alkohol, er dersom noen har sagt "Nei, jeg vil ikke ha denne ølen", og lagt den fra seg i en skog der han ikke trodde noen skulle finne den. Da stjeler ikke 16-åringen drikken, og det er ingen som gir den til han heller :) (Må ikke drikkes på offentlig sted (skog)!)

Ja, det er den eneste muligheten en 16-åring har til å drikke gitt. :lol:

Hvilken planet bor du på?

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke en diskusjon, da det finnes et lovverk rundt emnet. Det diskuteres bare om folk forstår lovene eller ikke, og .. hvordan de under 18 kan drikke alkohol lovlig :)

Det er ikke forbudt å drikke alkohol for folk under 18 år, så de kan drikke lovlig på hvilken måte som helst. Men det vanlige er gjennom munnen.

Hvor gammel er du egentlig?

Endret av 2xjohn
Lenke til kommentar

Svaret er enkelt og greit ja. Det står ingenting i lova at det er forbudt for mindreårige å drikke alkohol.

Men det er ikkje lov for andre å selge eller gi alkohol til mindreårige. Så med mindre du lager alkohol sjølv så vil det alltid være nokon som har gjort noke ulovleg dersom ein mindreårig har fått tilgang på alkohol.

Lenke til kommentar

Alkoholloven er veldig klar på dette området:

Det er ikke lov å selge eller overlate alkoholholdige varer til mindreårige:

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Selv om det ikke er forbudt for mindreårige å nyte alkoholholdige drikkevarer, er det fremdeles forbudt å drikke på offentlig sted:

§ 8-9. Serverings- og drikkeforbud

Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag: 1. i lokaler med tilleggelser hvor det drives serveringsvirksomhet,

2. i lokaler som vanligvis er alment tilgjengelig for offentligheten,

3. i forsamlingslokaler eller andre felleslokaler,

4. på annet sted der offentlige møter, fester, utstillinger eller andre tilstelninger finner sted,

5. på gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass,

6. på skip, fly, tog, buss eller annet innenriks transportmiddel for almenheten.

Forbryter den mindreårige seg mot denne bestemmelsen, kan vedkommende straffes. Politiet kan uavhengig av dette sende bekymringsmelding til barnevernet. Såkalte bekymringssamtaler kan også være aktuelt.

Med andre ord så medfører det konsekvenser selv om den mindreårige nyter alkohol, selv om det å nyte selve slkoholen ikke er strafferettslig i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...