Gå til innhold

Burde jeg omplassere min valp?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er eier av en halvt år gammel Golden Retriever valp.

Jeg har i det siste tenkt mer og mer hva som er best for min valp.

Jeg bor i en liten by og er omringet av asfalt og biler fra alle sider.

I tillegg har jeg sykdommer som gjør at jeg ikke er i form til å være veldig aktiv.

 

Jeg skal innrømme at jeg leker veldig lite med han inne og at valpen blir drivende veldig mye for seg selv da både jobb og hobby er data-relatert. Er også et nattmenneske så jeg står ikke opp før langt ut på dagen.

Ofte sender jeg hunde med mine foreledre opp på våres hytte som ligger i fjellet. Hunden stortrives i naturen og kan løpe fritt rundt.

 

Jeg er heller ikke noe særlig sosial av meg noe som valpen min er. Han har alltid lyst til å hilse på andre mennesker som er i området eller andre hunder mens jeg prøver å unngå dette.

 

Også sliter han med å gjøre ifra seg ute da det virker som om det er mye som forstyrrer han eller fanger hans fokus.

 

Jeg tar meg godt av min valp, men jeg tror ikke jeg kan gi han mye i den rettningen han virker interessert i.

 

Skal jeg bare ignorere dette eller er omplassering kanskje det beste?

Endret av Shiktu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er aldri for sent å snu.

 

Omplasserte selv en 16 ukers gammel valp for noen uker siden, etter at jeg fikk den 8 uker gammel.

 

Dette var grunnet at jeg rett og slett var "blind" på det å få hund, og noe skjærte seg både jobb og sosial messig.

 

JA - det er helt jævlig å omplassere en valp.

JA - mange vil se dumt på deg, og kanksje også kalle deg for dyremisshandler og at du må stå for de valgene du har gjort.

JA - du burde tenkt deg mer om når du skaffet deg hund.

 

Men du må ikke la et valg som å skaffe seg en hund "ødelegge" deler av ditt liv. Man kan gjøre feil - og det viktigste er å vite når man skal snu. Mener du samtidig at valpen vil ha det bedre andre steder - så ville jeg ikke nølt. For det er det som er det viktigste!

 

Selv solgte jeg min valp til noen med full familie, inngjerdet tomt, en hund fra før og som vil bruke han til jakt - og jeg angrer aldeles ikke. Faktisk er jeg overbevist om at valpen vil få det bedre der den er nå. Så får jeg heller leve med den dårlige samvitigheten og følelsen jeg har skapt for meg selv.

 

Husk bare at uansett hvor mange "hundeelskere" som sier at du er dum - så er det faktisk "bare" en hund.

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Svaret mitt er med det forbehold at jeg vet veldig lite om hunder.

 

For det første tenker jeg at du bør omplassere hunden ut i fra det du selv skriver. Min erfaring med hund er at de krever veldig mye, mer enn hva du (ut i fra førstepost) er i stand til å gi hunden akkurat nå.

 

 

For det andre synes jeg det er veldig bra at du skrev dette.

 

Lykke til med beslutningen!

 

Mvh

Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempeflott at du har innsett at du kanskje ikke kan gi hunden hva den trenger og ønsker å ta ansvar. Hunder trenger sosialisering, fysisk og mental aktivitet. De er likevel forskjellige og tilpasser seg ofte godt den livsstilen som eieren har. Om du vurderer å beholde hunden så vil jeg foreslå at du enten legger ut en annonse i din lokalavis, henger opp en plakat ved nærbutikken eller lignende hvor du søker etter noen som er hundevant og trenger en turkamerat.

 

Jeg har selv hatt hund mesteparten av livet mitt, men i fjor så måtte jeg flytte utenbys for ett år og savnet virkelig hunden min som ble igjen hos samboeren ved hjemstedet. Jeg la da inn en annonse at jeg ville stille opp som turkamerat for en hund. Fikk flere svar, men valget falt på en litt eldre dame som hadde skaffet seg hund sammen med sin nå avdøde ektemann og var selv blitt syk, og dermed ikke i stand til å gi hva hunden trengte. Hun klarte å gå vanlige lufteturer så klart, men jeg gikk da lengre turer med hunden 3 ganger i uken. Dette var en toller-retriever, så jeg tok han i tillegg med på agilitytrening en gang i uken hvor han fikk sosialisert seg og brukt hjernen. Etter hvert ble hun friskere og klarte å ta vare på den selv. Det fins sikkert mange som selv ikke kan ha hund fast på grunn av bosituasjon osv, men som likevel vil omgås en.

 

Om ikke en slik løsning er noe alternativ så er nok omplassering det beste. Bare sørg for at hunden havner i gode hender :) Jeg syns omplassering er en kjempeflott løsning. Er alt for mange som tyr til avlivning når de har tatt på seg for mye.

Lenke til kommentar

Valpen er i god form, kom fra familie med friske foreldre, stamtavle og hele pakka.

Og valpen får mye kjærlighet, blir også omtalt som usedvanelig snill av bekjente.

Han bjeffer aldri, han liker å kose, han ligger faktisk rolig i senga helt til jeg står opp.

Han har fått alle vaksiner etc.. og er frisk som en fisk. Så dette er ikke en funksjonshemmet hund, en skabbhund eller noe som skal avlives :)

 

Har selv tatt vare på en førerhund i 2 år sammen med mine famillie for noen år siden, så hund og golden retrievere var heller ikke noe nytt for meg. Men min helse har blitt snudd på hodet i løpet av de siste par årene og jeg trodde vel muligens at jeg kunne gi en valp et godt hjem.

Jeg ser ikke på meg selv som dum for den besluttningen og føler heller ikke skam over å omplassere den. Jeg ønsker bare det beste for de som står meg nær og så lenge jeg gjør det, så behøver jeg heller ikke å føle en skam.

 

Takker for alle innlegg angående omplassering. Jeg var igrunn forberedt på dette, men nå står det ganske klart for meg at dette er nødvendig.

Lenke til kommentar

Valpen er i god form, kom fra familie med friske foreldre, stamtavle og hele pakka.

Og valpen får mye kjærlighet, blir også omtalt som usedvanelig snill av bekjente.

Han bjeffer aldri, han liker å kose, han ligger faktisk rolig i senga helt til jeg står opp.

Han har fått alle vaksiner etc.. og er frisk som en fisk. Så dette er ikke en funksjonshemmet hund, en skabbhund eller noe som skal avlives :)

 

Har selv tatt vare på en førerhund i 2 år sammen med mine famillie for noen år siden, så hund og golden retrievere var heller ikke noe nytt for meg. Men min helse har blitt snudd på hodet i løpet av de siste par årene og jeg trodde vel muligens at jeg kunne gi en valp et godt hjem.

Jeg ser ikke på meg selv som dum for den besluttningen og føler heller ikke skam over å omplassere den. Jeg ønsker bare det beste for de som står meg nær og så lenge jeg gjør det, så behøver jeg heller ikke å føle en skam.

 

Takker for alle innlegg angående omplassering. Jeg var igrunn forberedt på dette, men nå står det ganske klart for meg at dette er nødvendig.

Ut fra det du skriver gjør du nok også det helt rette.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...