wolf5 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Noen som vet om en god kontroller som kan pares med en splitter ny rask SSD disk? Da snakker vi for litt eldre maskiner som ikke har den fance Sandy bridge kontrollern og tilsvarende. Skulle egentlig bare hatt den simpleste enkleste kontrollern med 1 eller flere SATA 6Gb/s porter. -Thomas Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er svært få alternativer. Min anbefaling er IBM M1015, koster ca 1000 kr på ebay inkl frakt og toll. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Takk. Satser på å skaffe meg en slik en da. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Er det ikke mulig å bruke en rimelig kontroller, slik som denn fra komplett? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584087#extra Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Jeg har kjøpt https://prisguiden.no/produkt/asus-u3s6-usb-30---sata-6gs-123450 og bruker den daglig. Kjempeførnøyd med den, aldri problemer i oppstart etc. Har 2 3TB SATA 6gs disker på den. Så får du deg 2 USB 3 portet i tillegg. Regner med du trenger det oxo, siden du ikke har nyeste SATA på HK Edit: Hiver med denne linken, så kan du lese litt om kortet. De fleste er utsolgt nå, men regner med ebay eller amazon har det http://www.idg.no/pcworld/tester/lagring/eksterne_harddisker/article159790.ece Endret 11. oktober 2011 av Tom H. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) DER hadde vi jommen enda rimeligere alternativ. Prisklasse kjøp-med-en-gang. Den ASUS'en var jo billigst samt hadde USB3 i tillegg. Mon tro om det er kommet en arvtager på denne. Endret 11. oktober 2011 av wolf5 Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Er det ikke mulig å bruke en rimelig kontroller, slik som denn fra komplett? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584087#extra Highpoint RocketRAID 620 benytter Marvell 9128 som visstnok ikke gir stort mer enn 400MByte/s lesing. Har lest en plass at det skal finnes en Marvell 9182 som visstnok skal være the real deal. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) DER hadde vi jommen enda rimeligere alternativ. Prisklasse kjøp-med-en-gang. Den ASUS'en var jo billigst samt hadde USB3 i tillegg. Mon tro om det er kommet en arvtager på denne. Fortsatt en billig kontroller, de funker greit til harddisker men IKKE, og merk IKKE SSDer. Høy latency internt i kontrolleren er det også som drar ytelsen ned, disse faller i samme klasse som Marvell og JMicron du finner på hovedkortene. Nizzen har dessverre rett i det han sier... Skal du ha billig eller bra kontroller? Du kan ikke få både billig og bra Og til OS vil du helst ha noe bra, til ren lagring på SSD så spiller det ikke en så stor rolle. Endret 11. oktober 2011 av 007CD Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Ut fra det jeg har lest så skal ihvertfall IBM M1015 være kraftig nok for hastigheten. Den er egentlig en LSI 9240-8i bare med manglende Raid 5 support (skal kunne oppgraderes til Raid 5 support med en dyr jumper greie). Det jeg ikke helt har funnet ut er om den er RAID-only, dvs om man må ha minst 2 disker i den... https://prisguiden.no/produkt/ibm-express-serveraid-m1015-151044 Endret 11. oktober 2011 av wolf5 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Ut fra det jeg har lest så skal ihvertfall IBM M1015 være kraftig nok for hastigheten. Den er egentlig en LSI 9240-8i bare med manglende Raid 5 support (skal kunne oppgraderes til Raid 5 support med en dyr jumper greie). Det jeg ikke helt har funnet ut er om den er RAID-only, dvs om man må ha minst 2 disker i den... http://prisguide.har...id-m1015-151044 Jeg har IBM 1015 også og den fungerer flott til bruk av single disker også. Den er god for over 2GB/s, noe som skulle holde for de fleste. Eneste mangelen er jo støtte for raid-5/6 og andre eksotiske ting. Som en ren HBA er dette en helt konge sak faktisk. Har dog lagt inn LSI firmware på den Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Ja billigkontrollere er ikkje bare litt treige, men også tildels ustabile. Marvell har ofte hatt svært mange bugs dei siste åra. Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 DER hadde vi jommen enda rimeligere alternativ. Prisklasse kjøp-med-en-gang. Den ASUS'en var jo billigst samt hadde USB3 i tillegg. Mon tro om det er kommet en arvtager på denne. Fortsatt en billig kontroller, de funker greit til harddisker men IKKE, og merk IKKE SSDer. Høy latency internt i kontrolleren er det også som drar ytelsen ned, disse faller i samme klasse som Marvell og JMicron du finner på hovedkortene. Nizzen har dessverre rett i det han sier... Skal du ha billig eller bra kontroller? Du kan ikke få både billig og bra Og til OS vil du helst ha noe bra, til ren lagring på SSD så spiller det ikke en så stor rolle. Jeg bruker denne kontrolleren med en OCZ Vertex 3 120GB, OS disk. Funker knall, som eksempel på hastighet.. ta World of Warcraft loading bilde. Med en ny roterende WD 2TB 7200 RPM disk tar loading 15 til 20 sekunder. Med Asus kontroller og SSD disken bare 'Flasher' bildet så er jeg inne..Så under et sekund. Ellers tar oppstart av pc rundt 25 sekunder mot et par minutter før(Win 7).. For å si det slik. Etter å ha bygget og jobbet med PC i 22 år, er dette uten tvil den upg som har gitt mest :)Husk at denne kontrolleren står i en PCIe 16 slot. Du vil ikke oppnå det samme som om HK støttet SATA 6gs, men det vil du heller ikke klare i noen HK som er så gamle at de ikke har SATA 6gs logisk nok. Skal du ha et skikkelig kort, er det faktiske billigere å kjøpe nytt HK pga lav ram pris og CPU. Det blir fort snakk om et par tusen pluss. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Tar du en titt på testene som har vært gjort her (SSD benche tråden er en fin samling) så ser du teoretiske og faktiske resultater som totalt SLAKTER billig kontrollerne, ala gamle Silicon Image chiper og Marvell. De som står på hovedkort er ofte BEDRE enn eksterne grunnet at de har DIREKTE dedikert PCI-E link og svært kort tilgangstid. Din kontroller vil faktisk være grei til WoW og spill loading, dette skriver ikke en drøss med små operasjoner som ett OS gjør, her leses data i store kvanta og sekvensiell hastighet vil spille en større rolle enn hva IOPS angår, derfor vil ett RAID 0 array av HDDer gi ett betydelig løft i loading tider. Faktisk så er disse billige SATA 6 gbps kontrollerene såpass slarkete til OS bruk at Intel sin 3gbps vil faktisk klare å holde følge, og da er det direkte skremmende spør du meg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Kjøpte meg en M1015 fra ebay selv, kostet meg 670,- inkl. frakt, og kom i løpet av 6 dager. Rimelig fornøyd med det. Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Vel nå var WoW kun et eksempel siden mange driver med det spillet. Ellers som jeg sa, må du kjøpe nytt HK for å få riktig ytelse. På de HK som ikke har støtte for nye SATA 6, er den ingen mulighet/porter som vil max speed. Beste alternativ er PCIe 16, som vil gi deg rundt 4gs. konklusjon er ganske enkel, nytt hk blir som oftest eneste løsning. Det er ingen vits kjøpe dyr kvalitets kontroller til et gammelt kort.. når HK blir flaskehalsen Så da er et billig stabilt kontroller kort løsningen. Asus kortet som jeg har(midlertidig til nye intel blir lansert), er stabilt, bra ytelse og du får USB 3 med. Mitt HK er 2 år gammelt ASUS SATA 3. Jeg merker godt forsjell på SATA 3 på HK, sammenligner med Asus kontrolleren. Så du får en god forbedring kun ved å kjøpe denne billige løsninger. Når det gjelder stabilitet.. så går pc min 24t i døgner. Eneste grunn til boot så langt har vært nyinnsatlleringer eller win upd. Lengste oppe tid så langt er 32 dager uten boot. Da brukes pc mange timer hver dag. Billig er aldri best, men her får du mye for pengene. Du får tydelig ytelse økning, og upg er vert penga Et kontrollerkort til 1500 + ville ikke gitt noe mer, pga HK begrensninger. Samtidig er 1500 kr nok til et nytt bedre HK. Så jeg ville da heller gått for nytt, lagt til litt til for ny RAM. Der finnes mange løsninger på dette. Men økonomisk er det begrenset. Beste løsnig er alltid å kjøpe dyrt, nytt etc.. Men jeg går ut i fra at økonomi her noe og si er. Ellers ville tråd starter bare kjøpt seg ny pc med SSD etc Lenke til kommentar
MrLeftfield Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Tar du en titt på testene som har vært gjort her (SSD benche tråden er en fin samling) så ser du teoretiske og faktiske resultater som totalt SLAKTER billig kontrollerne, ala gamle Silicon Image chiper og Marvell. De som står på hovedkort er ofte BEDRE enn eksterne grunnet at de har DIREKTE dedikert PCI-E link og svært kort tilgangstid. Din kontroller vil faktisk være grei til WoW og spill loading, dette skriver ikke en drøss med små operasjoner som ett OS gjør, her leses data i store kvanta og sekvensiell hastighet vil spille en større rolle enn hva IOPS angår, derfor vil ett RAID 0 array av HDDer gi ett betydelig løft i loading tider. Faktisk så er disse billige SATA 6 gbps kontrollerene såpass slarkete til OS bruk at Intel sin 3gbps vil faktisk klare å holde følge, og da er det direkte skremmende spør du meg. Kilder? Jeg bruker forøvrig en slik en: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Kontrollere/S-ATA-Raid/High-Point/HighPoint-RocketRAID-620-2P-SATA-III-PCI-Express-20-x1,-2P-SATA-III-60Gbps-47548-p0000166777.aspx Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Ulempen med nytt HK er at jeg har en stykk i7 930 som er en helt grei rask prosessor men denne har socket type 1336. Har ikke funnet noen hovedkort med samme socket og skikkelig Sata III støtte. Noen har Marvell 9128 som er samme som er i billigkortene nevnt over, men denne har som jeg forstått max 400Mbyte/s lesing. Så om jeg kunne kjøpt nytt hovedkort tror jeg at jeg hadde gjort det, men gidd ikke kaste bort en god prosessor. Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Kjøpte meg en M1015 fra ebay selv, kostet meg 670,- inkl. frakt, og kom i løpet av 6 dager. Rimelig fornøyd med det. Hvilken ebay benyttet du? EU, CO.UK? eller COM? Edit: Fant den til $100 på .com Vil tro det var her du bestilte. Mangler feste greie, men kan vel bare plukke et fra av mine gamle kort som støver i boden. Endret 13. oktober 2011 av wolf5 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Bestilte fra .com ja, $95 + frakt. Ser ut som jeg tok den siste fra den selgeren, men dukker til stadighet opp noen kupp der. Min kom med fulllengde-bracket. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) *snip konklusjon er ganske enkel, nytt hk blir som oftest eneste løsning. Det er ingen vits kjøpe dyr kvalitets kontroller til et gammelt kort.. når HK blir flaskehalsen Så da er et billig stabilt kontroller kort løsningen. Asus kortet som jeg har(midlertidig til nye intel blir lansert), er stabilt, bra ytelse og du får USB 3 med. Mitt HK er 2 år gammelt ASUS SATA 3. Jeg merker godt forsjell på SATA 3 på HK, sammenligner med Asus kontrolleren. Så du får en god forbedring kun ved å kjøpe denne billige løsninger. Når det gjelder stabilitet.. så går pc min 24t i døgner. Eneste grunn til boot så langt har vært nyinnsatlleringer eller win upd. Lengste oppe tid så langt er 32 dager uten boot. Da brukes pc mange timer hver dag. Billig er aldri best, men her får du mye for pengene. Du får tydelig ytelse økning, og upg er vert penga Et kontrollerkort til 1500 + ville ikke gitt noe mer, pga HK begrensninger . Samtidig er 1500 kr nok til et nytt bedre HK. Så jeg ville da heller gått for nytt, lagt til litt til for ny RAM. Der finnes mange løsninger på dette. Men økonomisk er det begrenset. Beste løsnig er alltid å kjøpe dyrt, nytt etc.. Men jeg går ut i fra at økonomi her noe og si er. Ellers ville tråd starter bare kjøpt seg ny pc med SSD etc Pci-e x16 er da på svært gamle hovedkort og er aldeles ikkje noen flaskehals for mange kontrollere. De fleste harddiskkontrollere er faktisk pci-e x8, og det er jo ganske mye båndbredde selv med pci-e v1.0/1.1. Skjønner ikkje hva du mener med hovedkort som er flaskehals? Et kontrollerkort til under 1000kr som f.eks ibm 1015, gir VELDIG mye mere enn ett jalla kontrollerkort til 250--300kr? med marvelchip. over 2GB/s båndbredde og lav latency og MYE bedre enn 250MB/s og kanskje høyere latency OG 6 færre porter! Jeg ser rett og slett ingen fordeler med de billige marvell kontrollerene. Selv toppmodellen til Marvell 9182?, har båndbreddeproblemer. Denne har jeg bare fått oppe i ca 650 MB/s. Latency er ganske bra, men ikkje helt på topp her heller. 9182 har jeg på f.eks Gigabyte x58-OC. Endret 13. oktober 2011 av Nizzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå