Gå til innhold

Holdbarhet på diverse grønnsaker?

chokke

Anbefalte innlegg

Hei, som student er det lett å ty til enkle og billige retter (nudler), men jeg ønsker å putte inn mer grønnsaker og kanskje frukt i kostholdet mitt.

Problemet blir da at ting blir liggende relativt lenge og jeg ønsker ikke å kaste mat, men heller ikke spise rotten mat.

Så planen er å putte inn agurk, paprika, salat og løk som et minimum til middagen, men hvor lenge kan jeg oppbevare disse?

Agurken virker som blir sur etter kun et par dager noen ganger, mens andre kan den ligge langt ut i neste uke.

Så.. ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sur agurk? Agurken blir ikke sur før den har ligget så lenge at den er blitt til brun væske og det tar alvorlig mye lenger enn et par dager!

Velger du gode tomater kan de ligge lenge i grønnsaksskuffen, litt umoden, men ikke knallhard. Paprikaen skrukker seg ofte etter et par dager, men er helt fin på smak. Ligger lett noen uker hos meg! God løk kan ligge alvorlig lenge på benken, løk er det minste problemet. Kinakålen er nærmest udødelig i grønnsaksskuffen. Det kan begynne å spire i midten, men det er ikke farlig.

Brokkoli i et glass vann, et kjølig sted, kjøleskapet er for kaldt - kan holde opptil to måneder.

Det meste av frukt og grønt holder seg veldig lenge om du spruter de med litt vann en gang i blant.

Frosne grønnsaker er jo også et alternativ? Selv frøs jeg selvvalgte grønnsaker ferdig kuttet i porsjonstørrelser når budsjettet var stramt og tiden knapp.

Usikker på holdbarhetstiden? Det her holdbart helt til det smaker vondt eller lukter fælt.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Såpass lenge ja :) . Blir nok spist lenge før den tid.

Altså agurken får en ekkel bismak i midten, noe som kan skje ganske fort eller ta lang tid. Opplevd det mange ganger og det smaker bittert og er helt forferdlig.

Er innom butikken 1-2 ganger i uka, så dropper frosne grønnsaker siden fryseren er det stedet med minst plass i detta hjemmet

Men etter miksing og triksing har jeg kommet frem til en fin grønnsaksblanding-ting som passer til det meste:

Litt olivenolje, litt krydder (aromat og krydderblanding - alt etter hva en liker), løk, paprika, hermetisk mais og ta oppi en varm panne til det blir gyllent. Funker fett på pølse, til biff, til taco (for oss som hater oppvask) eller ganske enkelt sammen med kjøttdeig. Agurk serveres på siden.

Regner med pga varmebehandlignen at de kan holde lenger i en isolert boks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...