Gå til innhold

Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0 - snapshotmekanisme

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som har, eller skjønner hva snapshotmekanismen er og hvordann og hvor godt dette funker?

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Olympus/Vidvinkel/Olympus-MZUIKO-DIGITAL-ED-12mm-1-20-Nyhet-125641.aspx

"Enhver fan av snapshotfotografering vil elske dette objektivet. Den har en snapshotmekanisme som aktiveres ved å trekke fokusringen tilbake, med avstand og dybdeskarphetindikatorer som tillater brukeren å fokusere uten å se på kameraskjermen."

På forhånd takk for info :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At man kan trekke den ned og se både fokusavstand og fokusskala til forskjellige blendere, samt at man kan prefokusere til en viss avstand, og så trekke den ned og få satt fokus til akkurat den avstanden. Tror jeg. :)

http://www.youtube.com/watch?v=DGU29S4gplg

BH skriver:

With the innovative "Snapshot Focus" mechanism, the focusing position moves to a preset distance by gently pulling the focus ring towards the camera body. Zone focus, set it and forget it--the ultimate street shooter camera/lens combination.
Endret av Trondster
Lenke til kommentar

At man kan trekke den ned og se både fokusavstand og fokusskala til forskjellige blendere, samt at man kan prefokusere til en viss avstand, og så trekke den ned og få satt fokus til akkurat den avstanden. Tror jeg. :)

Nei, ikkje heilt. Når du trekk den tilbake får du fokus satt til det den var satt til sist du hadde den trekt tilbake.

Lenke til kommentar

Nei, ikkje heilt. Når du trekk den tilbake får du fokus satt til det den var satt til sist du hadde den trekt tilbake.

Ja? :)

Lenke til kommentar

Ja? :)

Misforstod deg visst litt. Skjønte kva du meinte no.

EDIT: (Og det er riktig som du seier.)

Endret av skrytebane
Lenke til kommentar

Takker for info :thumbup:

Dersom jeg forstår det rett så kan man altså 1) dra og få fram en avstandskala og hyperfokal skala som vises uten å se i søker, og som man kan bruke til fokusering uten å se i søker? Eller 2) låses objektiv da slik at man IKKE kan fokusere manuellt. Eller 3) kan man dra det litt fram og fokusere manuellt og dra det litt lengre og så låse det på en avstand?

Et hvilket som helst MF mekanisk objektiv og de aller fleste DSLR objektiver har jo mulighet til slik fokusering, men kan ikke låses på en avstand :hmm:

Ellers et meget atråverdig objektiv uavhengig av denne finessen :) .

Lenke til kommentar

Takker for info :thumbup:

Dersom jeg forstår det rett så kan man altså 1) dra og få fram en avstandskala og hyperfokal skala som vises uten å se i søker, og som man kan bruke til fokusering uten å se i søker? Eller 2) låses objektiv da slik at man IKKE kan fokusere manuellt. Eller 3) kan man dra det litt fram og fokusere manuellt og dra det litt lengre og så låse det på en avstand?

Et hvilket som helst MF mekanisk objektiv og de aller fleste DSLR objektiver har jo mulighet til slik fokusering, men kan ikke låses på en avstand :hmm:

Ellers et meget atråverdig objektiv uavhengig av denne finessen :) .

I vanleg stilling fungerer det som andre MFT-objektiv til manuellfokusering, dvs. at dersom du har stilt på manuell fokusering i kameraet så kan du bruke det til å fokusere manuelt som vanleg. Når du trekk tilbake ringen skiftar kameraet automatisk til manuell fokusering og det virkar som du skriv i punkt 1. Dvs. du fokuserer manuelt på same måte som med gammaldagse manuelle objektiv, ikkje slik nymotens focus-by-wire, eller kva det no heiter.

Fokusavstanden du set når du fokuserer med ringen tilbaketrekt blir ståande, så den vil vera den same neste gong du tar trekk ringen tilbake, uavhengig av kva fokusavstand du i mellomtida har sett med autofokus eller ordinær manuell fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...