Gå til innhold

i5 2500K med hvilket hovedkort?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye PC nå, og skal da gå for 2500k CPU, og den skal klokkes, bare så det er nevnt.

Av krav, har jeg egentlig ganske lite, men det jeg MÅ ha, er følgende:

1x PCIe 16x til skjermkort, 1x PCIe 4x (minimum) for SCSI kontroller.

I tillegg ønsker jeg mulighet for USB 3.0, samt at jeg trenger minst 4x RAM porter da jeg driver mye med video og bilderedigering.

Og ikke minst, det skal være dønn stabilt.

Jeg har sett på ASUS P8Z68-V PRO, og vet at dette er et bra hovedkort med mange finesser osv, men hva får jeg egentlig ekstra på det kontra et Gigabyte GA-Z68AP-D3 som koster nesten halvparten? For om begge gjør den samme nytten til mitt bruk er det jo bortkastet å betale dobbelt av det jeg må for hovedkortet.

Eventuellt om det er noen andre hovedkort dere heller vil anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigere hovedkort har:

•  
  • Svakere strømforsyning som forhindrer overklokking.
  • Færre USB3/1394/USB-porter.
  • Færre brukbare PCIex16-spor.
  • Dårligere løsninger og utnyttelse av PCIex4-båndbredden chipsettet har
  • Færre SATA-porter, vifteinnganger og annet snacks.
  • Færre ekstrafunksjoner som BT.
  • Dårligere LAN-porter, Z68-V PRO har en Intel-kontroller som er veldig god.

Lenke til kommentar

Takk takk.

Hadde kanskje håpet å spare ca 1000,- på å kjøpe kun CPU og et rimligere HK, men om det faktisk er så stor forskjell på rimlige og middels dyre HK i dag, så velger jeg heller å betale litt ekstra for langvaring kvalitet.

Ville for eks oppgraderingspakken hos komplett vært en OK pakke da? Trenger Egentlig kun CPU og HK, men når det koster ca det samme separat, så kan jeg vel like så godt ta med RAMen og antistatisk lenke også... :p

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116

Sammen med et GeForce 470 GTX burde3 vel dette bli en pakke som, spesiellt etter litt overklokking, burde klare både spilling og bilde/videoredigering ganske ok?

Støyer forresten standardkjøleren til I5 mye under load? Burde jeg kjøpe med en ekstra kjøler i tillegg?

Ser at andre butikker har samme HW til litt lavere pris, men har hentebu 3 min unna, så vil helst handle hos de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...