sprettleif Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Fra 1. November er flytende rente i Lånekassen 3.26, mens 3 års fastrente er 2.673, 5år 2.869 og 10år 3.357. Flest binder på 5 år, mens ca like store fraksjoner binder for 3 og 10 år. Dette må da vere et av de beste fastrentetilbudene som er gitt? Finner lite diskusjoner på temaet, men alle avisene siterer lånekassen og omtaler det som "rekordlave fastrenter"... Differansen mellom fast og flytende er også langt mer positivt enn øvrige banker. Hva ville dere gjort? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Jeg har bundet for 5 år, har litt under 200k og ca 14-15 år igjen. Mitt resonnement var som følger: - 3 år blir for kort og forskjellen slik mitt studielån er nå blir veldig liten per termin - Jeg gjorde regnestykket for fastrenten på 10år vs 5år og fant vel ut at om 5 år har jeg betalt 2000 kr mer totalt dersom jeg velger 10 års binding fremfor 5 års binding. Det er ikke mye (35kr/mnd). Om jeg velger 5 år er jeg da tilbake på flytende, mens på 10 år har jeg 5 års binding igjen til 3,35%. Om dette er positivt eller negativt vet man ikke nå. -Historisk har ikke heller den flytende renten så ofte vært under 2.9%-tallet og ihvertfall ikke lagt der sammenhengende over flere år. Hvis man, mot all historie, skulle få en rente som ligger i snitt på 2.5% over de neste 5 år har jeg "tapt" 0.39% i ekstra renteutgifter. Teller man med skattefradraget er ikke dette et stort tap. Jeg har uansett lånt pengene i 5 år til en god rente. Dersom den flytende renten skulle stige og ha et snitt over 3% så har jeg tjent på det. Oppsummert så ser jeg den mulige nedsiden ved å gjøre det som mye mindre enn den mulige nedsiden ved å ikke gjøre det. For min del så er ikke dette noen stor økonomisk avgjørelse, har egentlig bare gjort det for å gjøre jeg ser som det fornuftige valget. Endret 10. oktober 2011 av Ekko Lenke til kommentar
spetter Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Jeg bestemte meg å binde lånekassa fastrente til 10 år 3.357% rente . historisk lav fastrente på 10 år og satser på at den ikke synker så kraftig mye mer For meg er forskjellen 54 kr ekstra pr kvartall fra nåværende flyttende rente 3.26% til 10 års biding 3.35% 54kr *4 avdrag pr år =216*10 år = 2160 kr ekstra betalt for å binde renta i 10 år forhold til flyttende rente Endret 10. oktober 2011 av spetter Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Grunnen til å ikke binde renten er hvis man tror det går til h... i resten av verden og renten blir enda lavere, f.eks 1,5%. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Forholder lånekassenrenten seg til styringsrenten alene? Banker forholder seg jo til pengemarkedsrenten (som kan gå opp ved kolaps i Europa), men lånekassen henter vel alle pengene fra statskassen? Endret 11. oktober 2011 av KjellV Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Slik-fastsettes-renten-i-Lanekassen/ Den flytende renten er basert på observasjoner av kortsiktige statspapirer og den faste renten på langsiktige statspapirer på Oslo Børs. Såvidt jeg kan skjønne så kommer neppe renten på norske statspapirer til å gå opp med det første... Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Styringsrenten er Norges Bank sin signalrente. Med denne gir de utrykk for hvilken rente de mener er riktig nivå. Renten på de korte statspapirene vil ofte ligge veldig nærme styringsrenten. Lånekassens fastrente er basert på de langsiktigs statspapirene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå