Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bytte girolje på en Skoda Felicia 1,3?

samaron

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2000 modell Skoda Felicia 1,3 stasjonsvogn som den siste tiden har vært rar i girkassen. Merker spesielt på andre gir at den kan "pusse tennene" litt når jeg setter den i gir. Kan også merke det litt på tredje gir også. Tenkte derfor dette er et godt tegn på at jeg kanskje må bytte girolje. Skaffet korrekt olje i følge brukshåndboka til bilen. Problemet er at jeg finner ingen opplagt skrue hvor jeg skal tappe oljen av, og heller ingen plass hvor jeg skal fylle på ny olje. Noen som har erfaring med dette? Brukshåndboka sier ingenting fornuftig under "selvhjelp" delen, bare "Oljeskift foretas etter serviceavtale." Girstanga sitter ganske lavt på kassen, så er jo et typisk lekkasjepunkt over tid vil jeg tro.

- Frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har foretatt meg et lite google søk nå. Fant hvertfall en beskrivelse på hvor oljen kan fylles på. Fant ingenting om tapping. Virker også som det er en svakhet med girkassen at en pakning til girstanga ryker. Siden den sitter lavt på girkassen så lekker oljen da sakte og sikkert ut, og til slutt ryker girkassen. Virker ikke lovende. :p

Lenke til kommentar

Girolja tapper du av som nevnt over her. for å fylle på, må speedometerdrevet dras ut, denne sitter i en 10mm skrue, så drar du vekk plata som sitter der, så drar du drevet rett opp. Så fyller du rett å slett bare olje nedi hullet til speedometerdrevet, fyll til du ser olja nedi der. Skal være 2.4L på kassa ca.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...