samaron Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hei! Har en 2000 modell Skoda Felicia 1,3 stasjonsvogn som den siste tiden har vært rar i girkassen. Merker spesielt på andre gir at den kan "pusse tennene" litt når jeg setter den i gir. Kan også merke det litt på tredje gir også. Tenkte derfor dette er et godt tegn på at jeg kanskje må bytte girolje. Skaffet korrekt olje i følge brukshåndboka til bilen. Problemet er at jeg finner ingen opplagt skrue hvor jeg skal tappe oljen av, og heller ingen plass hvor jeg skal fylle på ny olje. Noen som har erfaring med dette? Brukshåndboka sier ingenting fornuftig under "selvhjelp" delen, bare "Oljeskift foretas etter serviceavtale." Girstanga sitter ganske lavt på kassen, så er jo et typisk lekkasjepunkt over tid vil jeg tro. - Frank Lenke til kommentar
awezum Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Om du har penger og tid til det, hadde jeg gjort dette på verksted Men det er jo helt opp til enkeltindivider. Tenkte bare siden du sa du selv ikke finner ut hvordan du gjør det Lenke til kommentar
samaron Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Vil helst unngå å ta det på verksted siden jeg føler det er unødvendig dyrt. Har byttet girolje på en annen bil før, men der var det nok så tydelig hvor det skulle tappes av og fylles på. Lenke til kommentar
awezum Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg skjønner deg veldig godt! Har du prøvd å søke det opp på gooogle? Eller eventuelle bilforum? Lenke til kommentar
samaron Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Ja, har foretatt meg et lite google søk nå. Fant hvertfall en beskrivelse på hvor oljen kan fylles på. Fant ingenting om tapping. Virker også som det er en svakhet med girkassen at en pakning til girstanga ryker. Siden den sitter lavt på girkassen så lekker oljen da sakte og sikkert ut, og til slutt ryker girkassen. Virker ikke lovende. Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Ser ut som tappepluggen sitter under i bakkant av girkassa. Er en 17mm unbraco til den iallefall. Kikk under å se om du ser en slik. Lenke til kommentar
awezum Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hm.. Kjøp deg mercedes, da slipper du dette vaset med å måtte google for å finne ut hvor du påfyller girkasse olje! Lenke til kommentar
samaron Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Hehe, tenkte faktisk å kjøpe en gammel Volvo TIC om et års tid ca å bare vrake skodaen da. Blir vel omtrent det samme som en mercedes. Takk for tipset newsmann, skal sjekke om jeg ser en slik plugg! Lenke til kommentar
awezum Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 heyheyhey, du mr.Volvo er omtrent det samme som Mercedes. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 (endret) Girolja tapper du av som nevnt over her. for å fylle på, må speedometerdrevet dras ut, denne sitter i en 10mm skrue, så drar du vekk plata som sitter der, så drar du drevet rett opp. Så fyller du rett å slett bare olje nedi hullet til speedometerdrevet, fyll til du ser olja nedi der. Skal være 2.4L på kassa ca. Endret 13. oktober 2011 av FiveInline Lenke til kommentar
samaron Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Takker for svar. Nå er oljen byttet. Var ganske trangt inn til drevet, ja. Fikk det nå til med litt forlengere på skrallen. Trakt og hageslange ble brukt for å fylle på igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå