Kjetso Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg har en 64 GB SSD som jeg i utgangspunktet skulle ha operativsystemet Win7 på. Når dette var installert så tok det 37,3 GB av 59,5 GB når jeg går på Egenskaper, mao over 20GB ledig. Nå derimot er det kun 1 GB ledig, og jeg fikk nylig en feilmelding om at det ikke vår nok diskplass. 1) Ser at Brukere bruker 17,1GB. a) Det er bruker Kjetil som tar plassen, men jeg finner ingen filer eller foldere som tar denne plassen. Er de skjult? Hvordan kan jeg finne hva som tar plass? Lurer på om det er sikkrehetskopifiler fra iPhone og iPad som tar mye plass... b) Noen som vet om det er mulig å flytte "brukere" til en annen disk? 2) Finnes det et godt program for å få en god oversikt over innholdet på en disk. Det er vel skjulte filer som gjør at jeg ikke ser hele oversikten? 3) Jeg har innstallert noen programmer på SSD. Er det mulig å flyttet disse til en annen disk, eller må jeg avinstallere og så reinstallere på ny disk? Håper noen kan gi meg et par hint. Og om dette er feilpost så gi beskjed. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) 1) Ser at Brukere bruker 17,1GB. a) Det er bruker Kjetil som tar plassen, men jeg finner ingen filer eller foldere som tar denne plassen. Er de skjult? Hvordan kan jeg finne hva som tar plass? Lurer på om det er sikkrehetskopifiler fra iPhone og iPad som tar mye plass... Når jeg nå under mappealternativer valgte å vise skjulte filer så dukker det opp en mappe som heter "AppData" med 14.5GB. Neste nivå er Roaming som tar 13.4GB. Og under der igjen Apple Computer som tar 12 GB, og deretter MobileSync - Backup som tar 11 GB. Første oppgave er da å få dette flyttet til en annen disk.... Endret 9. oktober 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Prøv å gjøre noe eller alt som står i denne guiden. Gjorde det selv og vips så hadde jeg ~10GB mer plass på SSDen. http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/ Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Kan være det er under AppData det ligger en del? Skriv %AppData% i søket på startmenyen (inkludert %). EDIT: Sorry, jeg leste litt for fort Om programmer kan flyttes uten reinstallasjon er avhengig av programmet. Som oftest går det ikke. Endret 9. oktober 2011 av madsc90 Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Prøv å gjøre noe eller alt som står i denne guiden. Gjorde det selv og vips så hadde jeg ~10GB mer plass på SSDen. http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/ Glimrende, da har jeg noe å gjøre på i morgen også ;-) Takk for linken! Kan være det er under AppData det ligger en del? Skriv %AppData% i søket på startmenyen (inkludert %). Riktig, det var Apple Backup ja. Så da er oppgaven å få flyttet denne til d: PS:du leste ikke for fort, det var jeg som endret innlegget ;-) ---------------------------------------- Noen som vet om: a) Brukere kan flyttes til en annen disk b) AppData kan flyttes til en annen disk? http://freak.no/forum/showthread.php?t=188726 Endret 9. oktober 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
johome Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Har du slått av systemgjennoppretting ? Gjenopprettingspunkter stjeler massevis av plass. Hvis du har nok RAM , kan du fjerne pagefila. Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Det må jeg si, å foreslå en 64GB disk som sytstem disk for oss vanlig dødelige i Win7 er idiotisk. Ser at det er et generelt problem at disken blir full. Å flytte Brukere kan man kun gjøre når man installerer OS. Jeg fikk nå frigjordt 12 GB ved å flytte BackUp av Iphone og Ipad slik: http://www.theiphoneguru.net/2010/12/30/change-itunes-backup-location/ Endret 10. oktober 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hmm.. Jeg har brukt 65 GB i laptopen i to år uten problemer. Det uten sekundær disk. Som standard tar windows ~20 GB, så man har rundt 40 til resten. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Problemet du har kommet over her er programmers og Microsoft sin forelskelse i C: Alle programmer bruker C: og tror det at denne er gigantisk i ALLE tilfeller. Det som verre er, er at mange programmer ikke lar deg forandre denne innstillingen, så du er STUCK med dette, eller at den så kallte overstyringen ikke har noen effekt. WinZip og WinRAR er to eksempler på de som ikke lar deg gjøre noe med temp mappen for utpakking, har stillt min inn på RAMdisken min, men den bruker fortsatt C: :S Gears of War installasjonen spurte deg hvor du ville installere spillet, men samme hva POKKERN du valgte, så ble det lagt inn i Programfiler på C stasjonen... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Å flytte Brukere kan man kun gjøre når man installerer OS. Man kan fint flytte nedlastingsmappe og dokumentmappe i ettertid. Gjort det flere ganger. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Som standard tar windows ~20 GB, så man har rundt 40 til resten. Det er stor forskjell på hvor mye de forskjellige Windows versjonene krever. Win7 krever vesentlig mer enn XP. Det blir helt feil å snakke om "standard". Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Her er det underforstått at det er snakk om Windows 7. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Et fint sted å rydde unna 5-10 GB er i "Control Panel\System and Security", velg "Free up disk space", velg C:\ og trykk på "Clean up System Files". Velg så fane nr. 2 (more options), og velg det siste alternativet "Clean Up" (System Restore and Shadow Copies". Det pleier å fjerne endel unyttig data. Lenke til kommentar
phlake Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Apple og system restore er nok synderen. Har du iTunes eller annen skrotprogramvare? Husk at iTunes dupliserer all musikk til eget skrotformat og legger dette høyst sannsynlig på systemdisken. Dette kan du endre i innstillingene. Sjekk også innstillinger for søppelbøtta og se hvor mye plass den bruker. Endret 11. oktober 2011 av phlake Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Her er det underforstått at det er snakk om Windows 7. Har sett at Win7 tar bare 15 GB rett etter installsjonen, men ikke forvent at det holder. Det kreves vesentlig mer plass over tid. F.eks bare C:\Windows\winsxs mappa mi vokste til 12 GB. På XP maskinene mine er denne under 200 MB. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jeg snakker selvsagt ikke generelt, men på PCen min har Windows-installasjonen holdt seg liten og fin i godt over et år. (Gratulerer med 20 000 innlegg! ) Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Det er interessant dette, og når jeg Googler så ser jeg at dette er et generelt problem. 1) Windows 7 Home Premium er installert på min PC Da denne var ferdig installert, og uten at andre programmer var installert, så var 37.3GB av 59,5GB tilgjengelig oppbrukt. Dvs. ca 22 GB ledig. Det er 1-2 månder siden jeg bygde PCen. 2)"Brukere" opptar nå 17.1 GB Dvs mesteparten av ledig kapasitet etter installering av Win7. Etter å ha googlet litt finner jeg ut at det er vanskelig/umulig å flytte "brukere"(Users) etter at Win7 er installert. Men, ifm. installering (clean install) skal det være mulig: LINK 3) Når jeg ikke klarte å flytte brukere så hva med å flytte under-foldere. Jo, det er mulig for Music, Documents etc som vel er det du L4r5 sikter til - MEN det hjelper ikke. Det er ikke de som tar plass. Det er i hovedsak den skjulte folderen "AppData". Der ligger blant annet mye iTunes data, og hos meg var det sikkerhetskopiering av iPhone og iPad som tok mesteparten av plassen. Og dessverre, det nytter ikke å flytte iTunes til d:\, og heller er det ikke mulig å endre innstillinger i iTunes for plassering av foldere her. 4) Symbolic Links - flytting av BackUp folderen for iTunes I denne LINKEN fant jeg litt info om symbolic links. Jeg gjorde dette på Back-up folderen for iTunes og dermed fikk jeg frigjordt 11 GB. YES!! Og jeg testet deretter med å foreta en sikkerhetskopiering på min iPad, og det fungerte utmerket. 5) Symbolic Links - Løsningen? Jeg ser div. steder, blant annet her, at symbolic links også kan brukes for "Brukere. Det skal jeg teste en av de nærmeste dagene. Om det fungerer så er case closed....... Noen andre med gode erfaringer, evnt. har testet å flytte Brukere ifm clean installering av Win7? Endret 11. oktober 2011 av Kjetso Lenke til kommentar
Kjetso Skrevet 9. august 2012 Forfatter Del Skrevet 9. august 2012 Noen som har mer erfaring med dette nå? Er 128GB tilstrekkelig eller kommer man likevel opp i samme problemstillinger? Som forklart over har jeg klart å frigjøre plass ved å bruke Symbolic Link - men det har medført at maskinen er treg i oppstarten. Noe som var poenget med SSD.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå