Gå til innhold

Fokus på skjermstørrelser blant smartmobiler. Best med 4" og større?


  

282 stemmer

  1. 1. Hvor mye har visnings-opplevelsen å si for deg på en high end smartmobil? (se listen nedforbi)



Anbefalte innlegg

Første innlegg er noe oppdatert. Legger også ved et bilde av hele innlegget, dersom noen ønsker å ha dette. Greit å ha i en diskusjon.

 

post-227811-0-53290200-1322709210_thumb.jpg

 

Over 200 stemmer til nå. 88% mener visningsopplevelsen betyr mye eller svært mye. Det var vel som forventet egentlig, selv om jeg trodde det kom til å bli litt over 90%. Har folk et omfattende bruk av en higt end smartmobil, så tror jeg de fleste setter pris på en skikkelig god visning av alle oppgaver.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg diskuterer nå med en som mener SGS II er alt for stor. Og han kunne aldri hatt den samme størrelsen som sistnevnte, pga da hadde det blitt en tablet.

 

sicez.jpg

 

1. Her ser du et bilde der jeg har dratt opp størrelsen på iPhone 4s tilnærmet helt lik SGS II.

2. Har også satt inn samme skjermstørrelsen, formatet og utnyttelsegraden som SGS II.

 

Er denne egentlig så mye større, og hadde det ført til at flere heller hadde gått for den lille 3,5"? Jeg vil gjerne høre synspunkter her.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg 3,7 tommeren som sitter i desire S er perfekt størrelse. Altså selve telefonen, dersom det er mulig å utnytte framsiden av den til å få inn en enda større skjerm så sier jeg selvsagt ja takk men foretrekker å beholde telefonens fysiske størrelse slik den er. iPhone kaster selvsagt bort mye god plass da de ønsker å beholde skjerm ration slik som de har den og derfor forsvinner mye plass oppe og nede til ingenting. Dersom de øker skjermstørrelsen så vil de nesten garantert krympe det som er over og under skjermen slik bildet til open-source viser. Det er nå hva jeg tror er det mest fornuftige

Lenke til kommentar

Når det kommer til galaxy nexus så håper jeg skjermtastene er bare ett mellomsteg til et OS som baserer seg på inputs alle det man ser på N9 eller blackberry playbook. Mye mer intuitivt samt øker utnyttelsesgrad av skjermen betraktelig. Tror den optimale telefonen nå framover vil komme fra Blackberry når de får OSet i playbook over på en telefon da Meego i N9 er så godt som dødt..

Lenke til kommentar

Første innlegg er noe oppdatert. Legger også ved et bilde av hele innlegget, dersom noen ønsker å ha dette. Greit å ha i en diskusjon.

 

post-227811-0-53290200-1322709210_thumb.jpg

 

Over 200 stemmer til nå. 88% mener visningsopplevelsen betyr mye eller svært mye. Det var vel som forventet egentlig, selv om jeg trodde det kom til å bli litt over 90%. Har folk et omfattende bruk av en higt end smartmobil, så tror jeg de fleste setter pris på en skikkelig god visning av alle oppgaver.

 

Så lenge ikke folk bruker smartmobilen sin til noe "smart" så har da ikke slikt så mye å si. I Norge der folk har masser av penger kjøper man luksus segment produkter for status sin skyld. Derfor kjøper veldig mange i Norge smartmobiler. Mobilen skal helst være dyr og føles eksklusiv. Veldig få ser ut til å foreta andre vurderinger etter min personlige mening. Baserer handelen på hvordan varen føles og ikke minst i forhold til hvordan andre vil oppleve deg pga varen du handler. Er det ikke derfor man ser så mange dyre mobiler ligge framme på bordene på cafeene rundt om i landet?

Lenke til kommentar

Har såvidt fått tafset litt på Samsung Note og må virkelig si at den har en fantastisk skjerm. Førsteinntrykket mitt er at telefonen er altfor stor, men ved litt videre bruk så merker man at den er faktisk ganske lett og tynn (relativt), noe som faktisk gjør at den virker mindre enn det den faktisk er når man håndterer den. Tror faktisk jeg kunne vent meg til å bruke denne som telefon da de størrelsesmessige ulempene blir oppveid av den ekstreme skjermen.

En ting jeg kan si for meg selv er at visningspplevelsen blir definitivt større etterhvert som man bruker en større skjerm. Oppløsning har selvsagt også mye å si, men så lenge man ikke ser piksler ved vanlig bruk så har man optimal oppløsning.

Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Våknet opp i dag og så plutselig at iphone 4 skjermen var 4:3 format. Hvordan kan det skje sånn over natten :p

 

Du skjønte vel at det ble gjort en liten feil, og at det var egentlig ment 3:2 (som illustrasjonsbildet viste)? :)

 

liten feil?

Da er vel forskjellen mellom 1.5:1 ratio som iphone har til 16:9 ikke så veldig stor uansett. Og Apple har vel all mulighet til å justere på denne så lenge de beholder oppløsningen? Det vil jo ikke skape særlige problemer vil det?

Lenke til kommentar

Våknet opp i dag og så plutselig at iphone 4 skjermen var 4:3 format. Hvordan kan det skje sånn over natten :p

 

Du skjønte vel at det ble gjort en liten feil, og at det var egentlig ment 3:2 (som illustrasjonsbildet viste)? :)

 

liten feil?

Da er vel forskjellen mellom 1.5:1 ratio som iphone har til 16:9 ikke så veldig stor uansett. Og Apple har vel all mulighet til å justere på denne så lenge de beholder oppløsningen? Det vil jo ikke skape særlige problemer vil det?

 

Kan apple justere på ration, da alle apps er laget for 3:2? Skulle de ha endret til 16:9, så hadde vel dette betydd at bildet hadde blitt strukket vertikalt?

 

Jeg satt jo med denne figuren igår når jeg skrev innlegget. Forskjellen er faktisk ganske merkbar:

22548206.jpgpost-227811-0-87016200-1322997351_thumb.jpg

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Så lenge ikke folk bruker smartmobilen sin til noe "smart" så har da ikke slikt så mye å si. I Norge der folk har masser av penger kjøper man luksus segment produkter for status sin skyld. Derfor kjøper veldig mange i Norge smartmobiler. Mobilen skal helst være dyr og føles eksklusiv. Veldig få ser ut til å foreta andre vurderinger etter min personlige mening. Baserer handelen på hvordan varen føles og ikke minst i forhold til hvordan andre vil oppleve deg pga varen du handler. Er det ikke derfor man ser så mange dyre mobiler ligge framme på bordene på cafeene rundt om i landet?

 

Klart noen gode poeng her. Jeg gir blanke i hvilken status en smartmobil skal gi meg, tror ikke jeg trenger å tenke på det hehe, men desverre er det mange som tenker den veien også. Med en gang det blir snakk om visningsopplevelsen, da blir det plutselig noe helt annet:) Så er jeg med min tråd med å fremprovosere dette? Ja det er det som er målet:)

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Selv om du er en "dum" bruker av en telefon har vel ikke det noe å si for opplevelsen en større skjerm kan gi deg?

 

De aller fleste i dag bruker telefonen sin både til nettlesing, spill og bilder/film. Dette er da områder hvor en stor skjerm med god oppløsning (dette blir ofte glemt) virkelig kommer til sin rett.

 

Selv om en ikke bruker Exchange, lager presentasjoner på telefonen, kobler den opp mot hjemmeservere eller fjernstyrer biler med den kan man fortsatt har stor (hehe) glede av en stor skjerm.

Lenke til kommentar

Har brukt Galaxy Note i 3 dager nå. Størrelsen var uvant til å begynne med, men det avtok relativt kjapt. Den går seg liksom til og nå er det ingen problemer med størrelsen for min del. Gikk fra Nokia N8 til denne og vil påstå at jeg nå har sett lyset når det gjelder smartphone....i form av en gigantisk HD-skjerm på min all time favoritt på mobilfronten (og jeg har hatt det meste) - Galaxy Note :thumbup:

Lenke til kommentar

Selv om du er en "dum" bruker av en telefon har vel ikke det noe å si for opplevelsen en større skjerm kan gi deg?

 

De aller fleste i dag bruker telefonen sin både til nettlesing, spill og bilder/film. Dette er da områder hvor en stor skjerm med god oppløsning (dette blir ofte glemt) virkelig kommer til sin rett.

 

Selv om en ikke bruker Exchange, lager presentasjoner på telefonen, kobler den opp mot hjemmeservere eller fjernstyrer biler med den kan man fortsatt har stor (hehe) glede av en stor skjerm.

 

Helt klart. Blir vel alltid en avveining av brukervennlighet og størrelse. Så stor som praktisk mulig sier nå jeg. Størrelsen på skjermen må være så stor som overhode mulig så lenge ikke størrelsen på mobilen gjør at den ikke lar seg styr enkelt med ei hånd er min mening om størrelse. Eier ikke selv men klarer å styre en SGS2 greit nok og det er også den største jeg har prøvd.

Tror galaxy nexus hadde vært mobilen for meg skulle jeg kjøpt ny i dag men samtidig er det noen grunner til å droppe den og heller vente på neste generasjon android mobiler som kjører på ICS. Kjøpe ny android mobil nå med android 2.x navigasjonsknapper under skjermen er for meg temmelig fjernt og lite fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

De knappne under skjermen gjør igenting. ICS er tilpasset begge deler, så feks på en Note som jeg eier vil da "hardware" knppene bli brukt. Det synes jeg i grunn er helt greit. Savner skikkelige knapper, å ha de integrert i skjermen blir å ta det for langt for min del.

Ja det var jo litt mer fornuftig, jeg hadde en fjern ide om at eventuelle mobiler som allerede har andorid knapper fikk ICS knappene inn på skjermen. Det hadde jo i såfall vært tidenes nedtur:P

ICS knappen derimot er jo dynamiske og forandrer seg etter som man har i portrett eller landskaps visning og jeg har også sett film der de har forandret seg pga kamera appen, eller husker jeg feil der også:O

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...