Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

noen som vet noe om Forkurs?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

heisann, lurer på hvor mye det koster å gå på forkurs?

har lyst å bli ingeniør, noen sier det koster mer enn 20.000 får å gå på forkurs, jeg har desverre ikke råd til å betale så mye!

Det er gratis å ta et forkurs på en høyskole i Norge. Eneste du må betale for er faglitteratur.

Lenke til kommentar

har lyst å bli ingeniør, noen sier det koster mer enn 20.000 får å gå på forkurs, jeg har desverre ikke råd til å betale så mye!

Det er gratis å ta et forkurs på en høyskole i Norge. Eneste du må betale for er faglitteratur.

ok, jeg har fysikk 1, trenger bare R1 og R2. Er det gratis hos høyskole i Bergen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

ok, jeg har fysikk 1, trenger bare R1 og R2. Er det gratis hos høyskole i Bergen?

All utdanning i Norge er gratis så lenge det er på en offentlig videregående skole, høyskole eller universitet.

Å ta et forkurs bare for å få R1 og R2 matte vil jeg ikke anbefale fordi det er ekstremt vanskelig å komme inn på disse kursene, og for å ikke snakke om strykprosent.

Du kan ta de nødvendige programfagene som privatist hos for eksempel Akademiet, Sonans, Bjørknes osv. Hva med et halvårig realfagkurs?

Du kan lese mer om forkurs Her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

kan jeg ta forkurs selvom jeg har fysikk 1?

Inntakskravet til et forkurs er vel å ha fullført VG2 på videregående skole. Inntakskravet til halvårig realfag kurs er generell studiekompetanse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Kjære Priim kan de vennligst nevne konkret hva som er feilinformert her? De har brukt frasen "mye feilinformasjon her", dette må da bety at tre eller flere deler er ukorrekt. Vennligst finn frem til dem.

Det er vanskelig å komme inn på forkurset på Høyskolen i Bergen. Det er også mange som stryker på disse kursene.

Kjære Twinflower kan de vennligst finne frem i innlegget der jeg har sagt at det er "vanskelig å komme ut av"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Beklager om du føler deg tråkket på tærne, Tricell, men du snakket virkelig om høy strykprosent.

Hvor høy var den sa du? Og hvor var dette?

For jeg ser som regel at de aller aller fleste kommer gjennom uten problemer.

Kjære deg, de har visst formulert deg unøyaktig. De påsto at vi hadde skrevet "vanskelig å komme ut av", som om du mente at jeg mente at det er vanskelig å slutte på kurset.

Ja det er høy strykprosent på forkurs, du kan blant annet lese Her.

Vi nevnte noe om inntakskrav tidligere angående forkurs og realfagkurs. Et eksempelvis inntakskrav på forkurset hos Høyskolen i Bergen er som følger;

• Generell studiekompetanse
  • Eller fullført og bestått Vg2 fra yrkesfaglige utdanningsprogram eller fag-/ svennebrev eller grunnskole og minimum fem års yrkeserfaring (heltid), eventuelt en kombinasjon av heltids arbeidslivserfaring og utdanning på videregående nivå på til sammen fem år.

Kilde

Inntakskravet for realfagkurset i Bergen er som følger;

• Generell studiekompetanse
  • Bestått teknisk fagskole etter lov om fagskoler av 2003.

Kilde

- Det er gratis å ta disse kursene

- Du må bare betale for fagliteratur

Interessenter kan lese mer om forkurset Her.

Jeg tar det som en selvfølge at vi har fått på plass en forståelse her, hvis ikke da sender de meg en velbegrunnet PM angående saken.

Lenke til kommentar

Beklager om du føler deg tråkket på tærne, Tricell, men du snakket virkelig om høy strykprosent.

blablablabla

Jeg venter på den kilden til strykprosenten jeg, ikke et googlesøk.

Det jeg dog fant, var at UiS viser frem 80 og 75% som strykprosent i fysikk 3 år på rad for forkurs.

Ikke vet jeg hva de gjør i fysikken der borte, men 80% stryk i et emne vitner om noe feil.

Da jeg gikk i Ålesund i 2005 var det ca 10 som strøk mattematikken hvorav 8 av de stod på konten og begynte på ingeniør.

De som gikk forkurs på HiST i fjor kom seg ganske fulltallige ut skal jeg dømme rektortalen i år.

Lenke til kommentar

blablablabla

Jeg venter på den kilden til strykprosenten jeg, ikke et googlesøk.

Det jeg dog fant, var at UiS viser frem 80 og 75% som strykprosent i fysikk 3 år på rad for forkurs.

Ikke vet jeg hva de gjør i fysikken der borte, men 80% stryk i et emne vitner om noe feil.

Da jeg gikk i Ålesund i 2005 var det ca 10 som strøk mattematikken hvorav 8 av de stod på konten og begynte på ingeniør.

De som gikk forkurs på HiST i fjor kom seg ganske fulltallige ut skal jeg dømme rektortalen i år.

Går selv ingeniør ved UiS, og har inntrykk av at de tar inn mye rart på forkurs her …

Lenke til kommentar

Mye feil informasjon her, men det er i å for seg greit.

Går selv forkurs og kan nok seie at R1 matten er ingen bekymring, Fysikken går i grunn greit den også, tar hele forkurset.

Er det vanskelig å komme inn på forkurs? må du ha høyt snitt?

jeg går på Vg1 har tatt 1p matte, burde jeg bytte til T matte, og ta R1 og R1 i andre og tredje året? ( jeg er ikke flink i matte, hadde 3 fra ungdomskolen)

Lenke til kommentar

All utdanning i Norge er gratis så lenge det er på en offentlig videregående skole, høyskole eller universitet.

Å ta et forkurs bare for å få R1 og R2 matte vil jeg ikke anbefale fordi det er ekstremt vanskelig å komme inn på disse kursene, og for å ikke snakke om strykprosent.

Du kan ta de nødvendige programfagene som privatist hos for eksempel Akademiet, Sonans, Bjørknes osv. Hva med et halvårig realfagkurs?

Du kan lese mer om forkurs Her.

er ikke halvårig realfagkurs forkurs? har aldri hørt om halvårig realfag kurs, kan jeg gå på halvårig realfagkurs som privatist?

Jeg gikk halvårs forkurs på UiA, januar til juni. Der er det matematikk og fysikk, ingen problem å komme seg igjennom der i hvertfall. Lav strykprosent.

må du ha høyt snitt? ringe til bergen, de sa snitett er ca: 4 og det er plass til bare 35 personer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ettårig forkurs da har du følgende fag;

• Matematikk (R1/R2), 10 timer i uka
  • Norsk, 8 timer i uka
  • Fysikk 1, 7 timer i uka
  • Engelsk, 4 timer i uka
  • Teknologi og samfunn, 4 timer i uka

Samlet tid: 33 timer per uke.

Halvårig realfagkurs da har du følgende fag;

• Matematikk (R1/R2), 15 timer i uka
  • Fysikk 1, 10 timer i uka

Samlet tid: ca. 25 timer, dette kan variere pga veiledning osv.

Det jeg mente med privatist er at du studerer programfagene selv (R1/R2 matte og FYS 1). Dette kan du gjerne gjøre på en privat skole dersom du vil ha undervisning og forsøk.

Tilbake til strykprosent, dette er nå blitt omstridt. Jeg har lest selv på forumet og på andre steder på Internett der folk har snakket om høy strykprosent, + mm. Men nå er det kommet en henvisning til andre tall igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Her får man gjøre grovarbeidet selv ser jeg.

Strykprosent, forkurs, for:

HiÅ

HiST (fersket visst rektor i en overdrivelse her)

HiG

HiO

Roughly 90% består, ikke gale det vel?

Det var sikkert veldig tungt av deg, du gikk bare inn på en av mine førsteside treff på Google. Men det var visst kjempe vanskelig for deg.

Du forstår vell at det er litt upraktisk for meg å måtte gå igjennom strykprosent til hvert eneste forkurs på hver eneste skole som tilbyr dette?

Men nå har jeg faktisk brukt tid på dette og har sjekket så og si alle skolene som tilbydde forkurs. Og det er ikke så ille som jeg skrev tidligere. Det er visst et gjennomsnitt på ca. rundt 10 % som stryker forkurset.

Men jeg har lest der folk har skrevet at strykprosenten har vært oppe i 40-60%, men dette var kanskje i deres egen klasse lokalt, og ikke på landsbasis.

Jeg begår herved dementi på at jeg har formidlet unøyaktig informasjon angående strykprosent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...