greenman Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Skal bestille ny pc og tenkte å kjøpe nytt tastatur i samme slengen. Må være godt å skrive på Må ha snarveier som play/pause, next. Volum hadde også vært et pluss. Prisklasse: rundt 500,- (kan gå høyere) Trenger ikke sånn 20 macroknapper og lignende. Bare et som er godt å skrive på og fungerer greit til spill. Har tidligere hatt et Logitech G15. Synes ikke det var noe særlig å skrive på. Mest pga engelsk setup men.. Likte heller ikke knappene noe særlig. Har no et standard Logitech billig tastatur, men vil ha noe litt mer avansert. Hvis du annbefaler meg noe, vær snill å begrunn litt. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Har selv vært på utkikk etter et tastatur til gaming og vanlig bruk uten masse unødvendige funksjoner og makroknapper, og jeg har bestemt meg for SteelSeries 6GV2. Det er mekanisk, ikke så veldig dyrt og er veldig plain. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631011 Greit nok, det er 500 mer enn hva du spør etter, men jeg har det og det er verdt de pengene. Jeg synes dette tastaturet er fantastisk godt å bruke både til å skrive og fantastisk til å game med. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Så litt på det i sted, men det så ikke noe særlig behagelig ut pga ingen håndleddstøtte. Utenom det så det jo greit ut. Denne var til n1ko forresten.. Endret 10. oktober 2011 av Bibow Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 http://www.daskeyboard.com/products/ Godt mulig tollen blir ille på denne da, litt synd når dollarkursen er så bra. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Er veldig fornøyd med mitt SideWinder X4 1 Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Steelseries 7G. Det er ganske dyrt da, men finnes en billigere versjon på steelseries siden. Hilsen Torleif Endret 9. oktober 2011 av Torleif. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Q-tastaturet så veldig bra ut. Knall med USB og audio/mic tilgang. Litt dyrt, men får vurdere det. Sidewinder så ikke så gale ut det heller. Veldig billig. Steelseries ble litt for plain til den prisen. Godt mulig det er bra, men det blir for få smarte løsninger til den prisen. Men takk for svar folkens! Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Har du en formening om hva slags switcher du ønsker? Sett at du skal ha mekanisk (mye bedre å skrive på enn et "vanlig" tastatur). Mekaniske keyboard har forskjellige switcher. Hva slags switcher tastaturet ditt bruker, har faktisk en del å si. Litt kort info om mekaniske switcher: Cherry MX Blue: Type switch: Clicky & Tactile Clicky: Ja Tactile: Ja Kraft: 50g Cherry MX Black: Type switch: Lineær / jevn Clicky: Nei Tactile: Nei Kraft: 60g Cherry MX Red: Type switch: Lineær /jevn Clicky: Nei Tactile: Nei Kraft: 45g Cherry MX Brown: Type switch: Tactile Clicky: Nei Tactile: Ja Kraft: 45g Cherry MX Clear: Type switch: Tactile Clicky: Nei Tactile: Ja Kraft: 55g Ordforklaring: Clicky: At du hører, og merker, et "klikk" når du trykker på knappen. En del støy. Tactile: At du føler når knappen registreres. Kraft: Vekt påkrevd for å trykke knappen til registreringspunktet. Ting å legge merke til: Det eneste som skiller en Red fra en Clear switch er kun kraften påkrevd for å dytte knappen til registreringspunktet. Det samme gjelder sort og brun. Tastatur som bruker de forskjellige type switchene: Blue: QPAD MK80 Razer Black Widow Das Keyboard S Ultimate & Professional Black: SteelSeries 6G & 6Gv2 SteelSeries 7G Brown: Das Keyboard Silent Ultimate & Professional Red Ingen som jeg vet om for øyeblikket. Må nok kjøpes fra utlandet. Research må gjøres selv. Clear Ingen som jeg vet om for øyeblikket. Må nok kjøpes fra utlandet. Research må gjøres selv. -- Håper dette hjelper deg på vei hvis du har planer om å kjøpe mekanisk Selv har jeg et tastatur med Cherry MX Blue switches, og er svært fornøyd. Kan også nevne at du kan bestille keyboard fra WASDKeyboards. De har ikke nordisk design på lager enda, men det skulle komme en gang i desember ifølge en support mail jeg fikk fra de. Endret 10. oktober 2011 av Ajaco 4 Lenke til kommentar
greenman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Steike. Her ser jeg det er mye å sette seg inn i gitt. Har ikke engang hørt om mekaniske keyboard. Hva er egentlig fordelen med et mekanisk? Husker fra gammelt av at man hørte et klikk fra tastene. Vil det si at de er mekanisk? Har egentlig ingen formening hvilken "switch" jeg vil ha siden jeg ikke har testet noen av dem før. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Steike. Her ser jeg det er mye å sette seg inn i gitt. Har ikke engang hørt om mekaniske keyboard. Hva er egentlig fordelen med et mekanisk? Husker fra gammelt av at man hørte et klikk fra tastene. Vil det si at de er mekanisk? Har egentlig ingen formening hvilken "switch" jeg vil ha siden jeg ikke har testet noen av dem før. Mekaniske keyboard er noe som har kommet i det siste. De gamle keyboardene med store knapper er ikke mekaniske keyboard. De har en gummiknott under hver knapp, som henger fast i en membran. Bilder av et "gammelt"/membrantastatur: Bilder av cherry mx/mekanisk tastatur: Det som hovedsaklig skiller et mekanisk keyboard fra andre keyboard er to ting. Det ene er at hver eneste knapp på tastaturet har en egen dedikert switch under knappen. Det vil si at istedet for at samtlige knapper deler en membran, har de hver sin switch. Det resulterer i mindre delay, og åpner for muligheten til å kunne holde inne fler knapper samtidig. Noen mekaniske keyboard støtter at du holder samtlige knapper inne samtidig (dette krever at de kobles til via PS/2 port, ikke USB). Gamle tastaturer klarer ikke dette, og du vil høre uling/piping fra PC'en. Det kan være nyttig dersom du skal spille "piano" på pcen, eller dersom du spiller spill som krever at du bruker mange knapper samtidig. Det andre, og viktigste for meg personlig, er hvordan det føles å skrive på det. Hver knapp krever mye mindre kraft for å trykkes ned enn på eldre tastaturer. Dette gjør at skrivingen går mye mer "flytende". Selv om jeg har blå switcher, som krever mer trykk enn de andre type switchene, er det fremdeles en stor forandring fra det gamle tastaturet mitt Dessuten er det en fantastisk lyd. Personlig elsker jeg lyden av tastaturet mitt minst like mye som følelsen av å skrive på det. Her kan du høre selv: (blå er 30 sec inn i filmen. Tror han demonstrerer de fleste switchene der. Der ser du også hvor stor forskjell det kan være på de forskjellige switchene). En annen film som viser noen mekaniske tastaturer også: (heter det "tastaturer" i flertall? Ble usikker nå) http://www.youtube.com/watch?v=MC1XWE3Cses&feature=player_embedded Beklager hvis jeg gjør ting unødvendig komplisert nå.. men for meg personlig er det svært viktig å ha et tastatur jeg trives med, så jeg satt meg godt inn i mekaniske keyboard før jeg kjøpte mitt eget. Endret 10. oktober 2011 av Ajaco Lenke til kommentar
greenman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Takk for utfyllende svar. Da lærte jeg noe nytt i dag og =) Så, hvis jeg vil prøve meg på et mekanisk tastatur. Og de eneste kravene jeg har er: - Lydutganger (lyd/mic) - Støtte for håndledd - Ikke så himla dyrt -hva ville du annbefalt meg da? EDIT: Det må også ha norske taster. Endret 10. oktober 2011 av Bibow Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Skriver fra tlf nå. Så blir vanskelig med linker. Første som falt meg inn når du vil ha både handleddstøtte og mic/lyd output er Steelseries 7G. Ulempen er en noe stiv pris. Fordelen med det tastaturet er at det er veldig simpelt, og det er ikke noe dilldall. Handleddstøtten som følger med er veldig stor, så vidt jeg vet, men svært lett å fjerne, eller montere på tastaturet (er en stor ramme). Jeg vet ikke om qpad sitt tastatur har handleddstøtte. EDIT: Jaggu. Qpad sitt har handleddstøtte det også. Da går det vel mest på om du vil ha sorte eller blå switcher. Personlig har jeg aldri skrevet på sorte switcher før, så blir vanskelig for meg å sammenligne. Blå er veldig deilig å skrive på, og klikkelyden + motstanden du merker rett før knappen registreres er behagelig, og gir en følelse av kvalitet. Ulempen er støy, og at de krever noe mer kraft enn sorte switcher, som ikke har det "klikket". Endret 10. oktober 2011 av Ajaco Lenke til kommentar
greenman Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Da får jeg ta en nærmere titt på Q-pad sitt. Blir nok ikke bestilling før om et par uker, så har litt tid på å undersøke litt. Men takk for gode annbefalinger! Lenke til kommentar
MrConfusion Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Ting å legge merke til: Det eneste som skiller en Red fra en Clear switch er kun kraften påkrevd for å dytte knappen til registreringspunktet. Det samme gjelder sort og brun. Her blander du. Rød er en lettere form av sort, for de er begge lineære brytere. Clear er lik som brun, men kan ikke helt si at det kun er kraften som skiller dem, for clears bruker en annen type fjær. En populær hybrid bryter mange bruker er noe som kalles Ergo Clears, disse er ikke faktiske switches laget av Cherry, man må modde dem selv, det er clear brytere hvor du bytter ut fjæren med fjærene som er i enten sorte eller blå switches, det er altså ganske mye jobb. Tastatur som bruker de forskjellige type switchene: Blue: QPAD MK80 Razer Black Widow Das Keyboard S Ultimate & Professional Black: SteelSeries 6G & 6Gv2 SteelSeries 7G Brown: Das Keyboard Silent Ultimate & Professional Red Ingen som jeg vet om for øyeblikket. Må nok kjøpes fra utlandet. Research må gjøres selv. Clear Ingen som jeg vet om for øyeblikket. Må nok kjøpes fra utlandet. Research må gjøres selv. Det finnes flere hundre tastaturer som bruker disse bryterene, men dette er blant de mest populære, det skal du ha. Det er viktig å merke at Das ikke er tilgjengelig i Norge, så om de fortjener en mention så bør defintivt Filco, Leopold og Ducky også bli nevnt. Blant mekansike du faktisk kan få tak i i Norge som ikke er på listen kommer Zowie Celeritas som bruker Cherry MX Browns, og Corsair Vengeance K60 med Cherry MX Reds. Mekaniske keyboard er noe som har kommet i det siste. De gamle keyboardene med store knapper er ikke mekaniske keyboard. De har en gummiknott under hver knapp, som henger fast i en membran. Her bommer du ganske kraftig. Mekaniske tastaturer er ikke på noen måte noe som har kommet i det siste, det er faktisk ganske mye eldre enn gummi-membran tastaturene, grunnen til at industrien hoppet over på gummi-membran var hovedsakelig produksjonskostnader. Det er faktisk et stort marked for mange eldre tastaturer nettopp fordi de er mekaniske. IBM Model M serien er legendarisk for sin byggekvalitet og man kan fortsatt få mye penger for en Model M i god stand, de litt sjeldnere versjonene kan ofte gå for flere tusen kroner på ebay, spesielt om de er blitt pusset opp, IBM Model M er en såkallt Buckling Spring, som blir noe litt annet en Cherry MX, men det er en type mekanisk bryter. Nå skriver jeg på min Apple Extended Keyboard II som bruker Alps-brytere, som også er mekanisk tastatur, denne ble laget i 1990, så å kalle det noe nytt, blir litt feil. =) Alt i alt vil jeg si at du har skrevet en veldig god oppsummering av mekaniske tastaturer for de som ikke kjenner til det. Kanskje du skulle tenkt på å lage en guide til mekaniske tastaturer folk kan referere til når de anbefaler mekaniske til andre? Om du interessert i tastaturer burde du ihvertfall ta en titt bort på Geekhack.org, dette er et forum for nerder som virkelig er interessert i tastaturer =P Edit: Rettskrivning Endret 17. oktober 2011 av MrConfusion Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Bestilte Steelseries 6G V2 i dag, kan si hva jeg synnes når jeg får det! Lenke til kommentar
greenman Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Ja, konge. Fikk litt lyst på det og. Lenke til kommentar
greenman Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Kjøpte meg et sidewinder x4 samt en razer deathadder idag. Droppet 6gv2 pga ingen støtte for håndledd og de andre mekaniske pga pris. Er veldig fornøyd med sidewinder so far. Digge knapper. Takk for alle forslag! Endret 18. oktober 2011 av Bibow Lenke til kommentar
staf Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Bibow, vurderer å kjøpe sidewinder x4 jeg også, Skal brukes hovedsakelig til SC2 men også fps som CS1.6, bf3 og mw3. Lurer på et par ting. Hvor bestilte du fra og fikk du denne eller denne versionen. Det er hovedsaken til at jeg ikke har turt å bestille dette enda pga vil ha <> knappene ved siden av Z og Shift samt stor Enter som er på det siste bildet. Og går det ann å slå av bakgrunnslyset fullstendig? og har du usb kontakt samt volum inn/ut på tastaturet? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Bibow, vurderer å kjøpe sidewinder x4 jeg også, Skal brukes hovedsakelig til SC2 men også fps som CS1.6, bf3 og mw3. Lurer på et par ting. Hvor bestilte du fra og fikk du denne eller denne versionen. Det er hovedsaken til at jeg ikke har turt å bestille dette enda pga vil ha <> knappene ved siden av Z og Shift samt stor Enter som er på det siste bildet. Og går det ann å slå av bakgrunnslyset fullstendig? og har du usb kontakt samt volum inn/ut på tastaturet? Jeg fikk den med stor enter-tast da jeg kjøpte mitt (i norsk nettbutikk). Ja, man kan slå av lyset helt, eller 3 forskjellige lysstyrker. Det er mute-knapp og play/pause/next/prev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå