Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Komme inn på router uten å vite passord

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat fått ny router i leiligheten, men jeg kommer ikke inn på den. Mistenker at noen snylter på nettet mitt, siden jeg betaler for 50Mbit, men får mellom 2Mbit og 25Mbit på alle speed-tester, så jeg skulle gjerne ha satt opp et nytt passord på wifi'en. Det er en cisco-router, og jeg har prøvd med alle mulige default br.navn og passord uten hell.

Kan det være at internettleverandøren har laget sitt eget passord? Jeg kunne ringt og spurt dem, men jeg bor i polen, og kan ikke godt nok polsk til å forklare dette på telefon, og de kan ikke godt nok engelsk.

Et annet alternativ er jo å resette routern, men er redd for at jeg fucker opp noen instillinger da, og plutselig har jeg ikke internett i det hele tatt..

På forhånd takk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hastigheten vært korrekt tidligere? ((Eller sånn omtrent)

Tvilsomt at noen klarer å "stjele" så mye båndbredde, men det er ikke utelukket;

Forsøk å måle hastigheten til forskjellige tider på døgnet.

Det kan være en indikasjon på noe hvis hastigheten er bedre til tider folk normalt sover eller arbeider.

Hvis du bor i et tett befolket område er det stor mulighet for at det er stor trafikk på den wi-fi kanalen/frekvensen du benytter, og da må du inn på routeren og endre så der stopper det litt...

....

Før du klager til leverandøren må du måle med en web-side i Polen, hvis du måler mot Norge vil det ofte bli dårligere.

Mest sannsynelig er det en feil et sted eller rett og slett leverandøren som forårsaker noe "krøll".

Har opplevd det selv; Med en litt lang telefonsamtale ordner det seg, hver gang hittil.

(Bor også utenlands og har også litt problemer med å ringe selv, får noen kjente "innfødte" til å ringe)

Du har antagelig noen kjente som kan ringe for deg,

Før du ringer, noter navn og nr på aktuellt utstyr, de spør og graver gjerne en hel masse.

Best er det å være tilstede der utstyret befinner seg.

Lykke til

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Har aldri opplevd at det er noe problem å resette, men helt sikker kan man ikke være.

Tilbakestille manuellt kan du nesten glemme, da må du ha tilgjengelig alle opplysningene og det har du antagelig ikke tilgang til.

Et tips:

Det kan være lurt å slå av routeren når den ikke benyttes, det gjør det mindre attraktivt for evt. andre "snyltere".

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!

Men hvor lurt er det å resette routern? Kan det gjøre så jeg mister internett-tilgangen? Er det evt. vanskelig å stille inn slik det var/skal være igjen?

Å resette ruteren du har fått fra ISP er nok ingen løsning.

Enten vil det resette den slik at du mister forbindelsen og du må ringe support får å komme på nett igjen - hvilket kan bli et helvete om du ikke kan kommunisere godt nok.

Eller så vil ruteren autoamtisk reaktivere etter reset (ganske typisk) men i så fall setter den autoamtisk tilbake det passordet som ISPen har definert skal være der.

Du må nok kontakte ISP og få passordet derfra. Kanskje prøv å google translate til polsk + dobbelt opp med engelsk og send det inn til dem på support skjema. Da har de en god del bedre sjanse til å forstå deg - eller få noen som snakker engelsk til å se på det. Det er mye værre på telefon da det vil være helt tilfeldig om du treffer en som forstår engelsk eller ikke.

PS: anngående kryptering så er WEP enkelt hackbart. WPA og WPA2 regnes som relativt sikkert. WPA2 er mest ideelt om ruterne støtter der.

Du kan test med kabel uten trådløst aktivert for å se om det er relatert til dette i det hele tatt elelr om det er noe generellt feil med forbindelsen som du må ta opp med ISP.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...