JiGGe Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hei, jeg ønsker meg et lite og hendig kamera. Tittet først litt på speilreflekskameraer men jeg fant ut at det blir alt for stort å ha med seg. Det beste kameraet er det man har med seg. Kameraet skal først å fremst brukes til street photo. Har tittet litt på fujifilm x100 og panasonic gf1, gf2, gf3. Hva anbefaler du? Hva bruker du? Hva skal jeg kjøpe? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg bruker Panasonic GF1 og GH2, samt Olympus E-P1. Hvis street photo er viktig, så er X100 er spennende alternativ, ulempen er at du ikke fått byttet objektiv, slik at du må like brennvidden den har... Personlig vil jeg nok anbefale Panasonic GF2 eller Olympus E-PL3; og da parret med Panasonic 20mm f/1.7 eller 25mm f/1.4, samt Olympus m.ZD 45mm f/1.8. Eneste grunnen til at jeg ikke anbefaler GF1 er at jeg tror det blir vanskelig å finne den. Det kan også være en ide å se på nye Samsung NX200 - Samsung har flere egnede objektiver til street - 20mm f/2.8 og 30mm f/2 Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg har funnet gf1 til 3 500 kr med 14-45 mm objektiv også tenkte jeg å kjøpe 20 mm ved siden av. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg har funnet gf1 til 3 500 kr med 14-45 mm objektiv også tenkte jeg å kjøpe 20 mm ved siden av. Nytt? Lenke til kommentar
JiGGe Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Ja, bør jeg gå for det? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det er en god pris synes jeg - 14-45mm er en trivelig kit som koster nesten 3000,- alene. Så da synes jeg du bør starte der. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Hei, jeg ønsker meg et lite og hendig kamera. Tittet først litt på speilreflekskameraer men jeg fant ut at det blir alt for stort å ha med seg. Det beste kameraet er det man har med seg. Kameraet skal først å fremst brukes til street photo. Har tittet litt på fujifilm x100 og panasonic gf1, gf2, gf3. Hva anbefaler du? Hva bruker du? Hva skal jeg kjøpe? Dersom det er hovedsakelig til gatefoto så er nok X100 et kamera midt i blinken vil eg tru. Funker greit med den linsa det har og så slipper du å tenke på/fikle med og bære på ekstra objektiver.... (Det enkleste er det beste......). X100 er et spesielt kamera som krever tilvenning , men det fikser du vel....! Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Ingen tvil om at X100 er et spennende alternativ. Jeg var så heldig og fikk låne kameraet av en kamerat i noen dager, og det var fantastisk moro når jeg begynte å knekke koden. Dette er nemlig ikke et kamera for alle, og som med enkelte bøker krever den noen timer før den gir litt tilbake til deg. Annerledes er stikkordet, men annerledes er ikke nødvendigvis dårlig. Når det gjelder brennvidden er heller ikke den for alle. Noen syntes den er midt i blinken, mens andre er vant til å komme tett på motivet ved å bruke hendene og ikke føttene. Til gatefotografering er den ypperlig, dersom man tør å gå nærme. Bildekvaliteten er det ikke noe å utsette på, og helt i toppsjiktet når det gjelder akkurat dette. Jeg har merket meg en ting i disse tre dagene jeg har brukt kameraet. Det er ikke et kamera for hvermannsen, og den er heller ikke laget for alle heller. Man er nødt til å gi mer enn en kan ta, og det krever mer å få gode bilder. Dersom du er godt kjent med fotografering og har navigert deg bak spakene på flere kamerahus tidligere vil du nok fikse det meget lett. La meg bare si det slik: Det er ikke uten grunn den ble lagd for de profesjonelle fotografene som ønsker noe å putte i lommen. Om du som mange andre har falt for retroutseende på kameraet, men ikke er helt overbevist, kan du alltids se på lillebroren x10. For halvparten av prisen til storebror får du en større brennvidde (28mm til 112mm F2-2.8) 1080p video og en snasen farge som smetter inn blant enhver folkemengde. Dette og de fleste av storebrors kvaliteter er et godt alternativ. Tomsi er en klok mann, og det er ikke uten grunn han listet de kameraene i posten. De er knallgode alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå