Anskar Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvilken bok av Jens Bjørneboe vil du anbefale, og hvorfor? Lenke til kommentar
mortenbr Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Frihetens øyeblikk, Kruttårnet og Stillheten Disse er bare helt fantastiske, og jeg føler ikke at jeg må si så mye mere. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Hvilken bok av Jens Bjørneboe vil du anbefale, og hvorfor? Alle! Bestialitetstrilogien (som Frihetens Øyeblikk, Stillheten og Kruttårnet gjerne kalles) og Haiene er veldig bra. Jonas og Under en hårdere himmel er bra skrevet og viktige historier, men kanskje noe mer preget av tiden de ble skrevet og noe mindre tidløse. Ellers er det egentlig essayene som viser mest av "den egentlige Bjørneboe", men de kan være noe tyngre. Diktene og skuespillene hans kan være greie introduksjoner, de også. Du kan nesten ikke gå feil. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg fant et eksemplar av Uten en tråd på et loppemarked, hvor mye kan den være verdt? Det er altså snakk om originalen fra 60-tallet av "en av Norges fremste forfattere", tror jeg det sto, og ikke Jens Bjørneboe. Noen mente rundt 2000 kr, men det kan da ikke stemme? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Var det denne utgaven?I så fall synes jeg 2000 er altfor mye, men jeg vet ikke. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Var det denne utgaven?I så fall synes jeg 2000 er altfor mye, men jeg vet ikke. Nei, originalen på Scala forlag fra 1966. Boka var i salg i to uker før opplaget ble beslaglagt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Da kan det nok hende at en samler vil være villig til å betale en god del, men hvor mye skal ikke jeg gjette på. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg vil lese den først så får vi se om jeg har hjerte til å selge den, det er et klenodium det kan være artig å eie. Jeg har lest at boken langt fra er en av Bjørneboes beste, men betyr det at den rett og slett er dårlig skrevet? Venstrehåndsarbeid fra Bjørneboe? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg har ikke lest den selv, men det jeg har hørt er at den ikke er den store litterære opplevelsen, men den er jo fortsatt veldig interessant i et historisk perspektiv. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Jeg har lest at boken langt fra er en av Bjørneboes beste, men betyr det at den rett og slett er dårlig skrevet? Venstrehåndsarbeid fra Bjørneboe? Har ikke lest den selv, men det sies at det var et hastverksarbeide gjort da han trengte penger. Han har nok ikke lagt altfor mye arbeid i den. Ellers ville jeg nok anbefale deg å begynne med Haiene. Lenke til kommentar
Heddy Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Jonas er en bok jeg er veldig glad i! Kan hende fordi jeg gikk på Steinern, og den er litt viktig i historien, men bra uavhengig av det og ;D Fra Wikipedia: Handlingen i romanen er sammensatt, og det finnes flere tråder og mønster i den kompliserte veven som utgjør helheten. Den handlingstråden som har fått mest oppmerksomhet, dreier seg om de dramatiske begivenhetene som skoleeleven Jonas Andreassen gjennomlever. Han kommer fra en enkel arbeiderfamilie, vantrives på den offentlige skolen, rømmer, blir funnet og får hjelp til å begynne på en annerledes skole der han etter hvert finner seg til rette. Skolekritikk og samfunnskritikk henger intimt sammen, og fortellingen om Jonas inngår i et stort perspektiv. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Jonas er en bok jeg er veldig glad i! Kan hende fordi jeg gikk på Steinern, og den er litt viktig i historien, men bra uavhengig av det og ;D Å? Gikk du her i Trondheim? Da har du i tilfelle nesten vært "naboen" min. Får ta en titt på Jonas da, flere har visst nevnt den. Lenke til kommentar
Heddy Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Gikk i Trondheim helt opp til 6.klasse ja På Ila, har jo kommet på Rotvoll og nå? Jonas er kjempefin Tror ikke du vil bli skuffet. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Gikk i Trondheim helt opp til 6.klasse ja På Ila, har jo kommet på Rotvoll og nå? Jonas er kjempefin Tror ikke du vil bli skuffet. Ja, verden er ikke så stor. Trondheim er enda mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå