Gå til innhold

Jens Bjørneboe - din anbefaling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken bok av Jens Bjørneboe vil du anbefale, og hvorfor?

Alle! :thumbup:

Bestialitetstrilogien (som Frihetens Øyeblikk, Stillheten og Kruttårnet gjerne kalles) og Haiene er veldig bra. Jonas og Under en hårdere himmel er bra skrevet og viktige historier, men kanskje noe mer preget av tiden de ble skrevet og noe mindre tidløse. Ellers er det egentlig essayene som viser mest av "den egentlige Bjørneboe", men de kan være noe tyngre.

Diktene og skuespillene hans kan være greie introduksjoner, de også. Du kan nesten ikke gå feil.

Lenke til kommentar

Jeg fant et eksemplar av Uten en tråd på et loppemarked, hvor mye kan den være verdt? Det er altså snakk om originalen fra 60-tallet av "en av Norges fremste forfattere", tror jeg det sto, og ikke Jens Bjørneboe. Noen mente rundt 2000 kr, men det kan da ikke stemme?

Lenke til kommentar

Jeg vil lese den først så får vi se om jeg har hjerte til å selge den, det er et klenodium det kan være artig å eie.

Jeg har lest at boken langt fra er en av Bjørneboes beste, men betyr det at den rett og slett er dårlig skrevet? Venstrehåndsarbeid fra Bjørneboe?

Lenke til kommentar

Jeg har lest at boken langt fra er en av Bjørneboes beste, men betyr det at den rett og slett er dårlig skrevet? Venstrehåndsarbeid fra Bjørneboe?

Har ikke lest den selv, men det sies at det var et hastverksarbeide gjort da han trengte penger. Han har nok ikke lagt altfor mye arbeid i den.

Ellers ville jeg nok anbefale deg å begynne med Haiene.

Lenke til kommentar

Jonas er en bok jeg er veldig glad i! Kan hende fordi jeg gikk på Steinern, og den er litt viktig i historien, men bra uavhengig av det og ;D

Fra Wikipedia:

Handlingen i romanen er sammensatt, og det finnes flere tråder og mønster i den kompliserte veven som utgjør helheten. Den handlingstråden som har fått mest oppmerksomhet, dreier seg om de dramatiske begivenhetene som skoleeleven Jonas Andreassen gjennomlever. Han kommer fra en enkel arbeiderfamilie, vantrives på den offentlige skolen, rømmer, blir funnet og får hjelp til å begynne på en annerledes skole der han etter hvert finner seg til rette. Skolekritikk og samfunnskritikk henger intimt sammen, og fortellingen om Jonas inngår i et stort perspektiv.
Lenke til kommentar

Jonas er en bok jeg er veldig glad i! Kan hende fordi jeg gikk på Steinern, og den er litt viktig i historien, men bra uavhengig av det og ;D

Å? Gikk du her i Trondheim? Da har du i tilfelle nesten vært "naboen" min. Får ta en titt på Jonas da, flere har visst nevnt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...