Gå til innhold

Ønsker å bli noe jeg ikke er sikker på om er trygt å satse på?

Anbefalte innlegg

Ønsker å bli en personalsjef, men er det trygt å satse på det når jeg blir eldre? Er i dag 15 år og gjør det bra på skolen, har stor arbeidsvilje men er ikke noe jeg er spesielt god i, bortsett fra med mennesker, jeg er veldig flink til å analysere og forstå andre medmennesker.

Så burde jeg satse på å bli en personalsjef (ikke veldig viktig i hvilken bransje jeg havner i)?

Ps. Er det god lønn og trygg fremtid som personalsjef?

Endret av santalos5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn først ut hvilken bransje du kunne trives i, som f.eks Finans/bank eller industri og i Norge særlig Olje og gass.

Ta utdanning innen noe ingeniørteknisk eller adminstrativt, som økonomi og ledelse f.eks... Hva som lønner seg kommer nok litt ann på hvilken bransje du vil inn i.

Personalsjef er noe du gjerne blir etter en stund i arbeidslivet når du har fått litt erfaring, så det ligger nok antageligvis 15-20 år fram i tid.

Lenke til kommentar

Det er ingen eiga utdanning som personalsjef, men denne jobben faller ofte på ein person som har økonomisk eller administrativ utdanning samt lang arbeidserfaring i det aktuelle firmaet.

Eventuellt blir utdanning innanfor dei aktuelle fagområda som firmaet jobber med bli vektlagt. Eit sjukehus ansetter ofte ein lege, eit arkitekt kontor ansetter ein arkitekt, osv. Det er svært skjeldan du går rett inn i ei lederstilling når du søker jobb (med mindre du har ledererfaring frå ein tidlegare jobb).

Framtida for ein personalsjef er nok god, men lønna treng ikkje nødvendigvis å være god. Ofte så innebærer ein slik jobb mykje ekstra arbeid og ansvar utan at du får meir enn litt ekstra lønn.

Personleg så meiner eg på at personalsjefstillinger ikkje er noke å trakte etter. For min smak så er det for mykje kjedelig papirarbeid då arbeidsoppgåvene går ut på å halde orden på sjukemeldinger, feriedager, avspasseringer, samt lønnsutbetalinger og utfylling av HMS skjema. Du må med andre ord være glad i å organisere og sortere samt at du må like å håndtere folk.

Det er betre at du finn eit fagområde som du vil jobbe med og heller ser på muligheitene for ei lederstilling etter at du har jobba nokre år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som et konkret eksempel på utdannelse som kan bidra til å bli Personalleder kan være Økonomi og Foretningsjus ved Handelshøyskolen BI, hvor du tar fordypning i fag som bland annet Personalledelse, Organisasjonsteori og HRM ++ . (se mer her: Studieinfo)

Mulighetene er mange og det finnes mange gode utdannelser på veien - men det viktigste når det kommer til Personalleder er nok erfaring som flere her nevner.

Her finner du mer informasjon fra Jobbfeber: http://jobbfeber.no/yrker/?id=28245

Lykke til! :)

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...