Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tungstartet GMC/Starcraft 1990

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp en GMC Vendura, ganske lik Chevrolet Starcraft. Fikk beskjed om at batteriene var dårlige, og måtte bruke startkabler for å få start på den når jeg skulle kjøre den hjem. Da jeg kom hjem funket ikke startkablene engang. Ladde batteriet i 24 timer og fikk start på den med tenningen, men starteren svevet såvidt i rundt, treg i starten og gradvis raskere rundt. Om dere skjønner. Hva kan problemet være, er det nye batterier som trengs? Virker som om den går bedre desto mer strøm som er på batteriet. Men med disse batteriene fulladet er det ikke nok, så min mistanke er at batteriene begynner å ta kvelden, og ikke leverer nok.

Står 2x 65AH - 400acc på, skal jeg kjøpe noe sterkere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte nettopp en GMC Vendura, ganske lik Chevrolet Starcraft. Fikk beskjed om at batteriene var dårlige, og måtte bruke startkabler for å få start på den når jeg skulle kjøre den hjem. Da jeg kom hjem funket ikke startkablene engang. Ladde batteriet i 24 timer og fikk start på den med tenningen, men starteren svevet såvidt i rundt, treg i starten og gradvis raskere rundt. Om dere skjønner. Hva kan problemet være, er det nye batterier som trengs? Virker som om den går bedre desto mer strøm som er på batteriet. Men med disse batteriene fulladet er det ikke nok, så min mistanke er at batteriene begynner å ta kvelden, og ikke leverer nok.

Står 2x 65AH - 400acc på, skal jeg kjøpe noe sterkere?

Du har fått med deg at det er 2 batterier på disse altså, at du ladet det rette batteriet :thumbup:

400 høres veldig lite ut? Hva sier håndbok/spesifikasjonene at du egentlig skal ha på den bilen? Adskillige år siden sist jeg plukket på en slik bil, men mener å huske at batteriene var mye større enn det du beskriver her?

Lenke til kommentar

De er parallellkoblet :-) Satser på noe kraftigere batterier, så får jeg se. Sto ikke noe i håndboken

Paralell? Jøss. Det er ikke det som er standard, eller? Mener det er 1 til start og et til forbruk, som er standard på disse. Men jeg har tatt feil før ;-)

Uansett, ja, få deg nye batterier, i rett kapasitet. Går du til en "skikkelig" bilrekvisitasjappe, har de tabeller som viser hvilket batteri du skal ha til din.

Jeg aner å huske de originale (da på en Starcraft G30) var på rundt 95A og tilsvarende høy startstrøm. De var iallfall ganske dyre.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med å koble opp disse inne i bilen? Er så liten plass at det knapt er plass for 70AH batteri. Skulle gjerne ha hatt større, og satt de inne i bilen, om du skjønner? :-)

Ble usikker nå om de er parallell eller ikke, er ganske ny innen bil

Lenke til kommentar

Hvordan er det med å koble opp disse inne i bilen? Er så liten plass at det knapt er plass for 70AH batteri. Skulle gjerne ha hatt større, og satt de inne i bilen, om du skjønner? :-)

Ble usikker nå om de er parallell eller ikke, er ganske ny innen bil

Hadde det vært min bil, ville jeg gått til noen som _kan_ batteri (bilverksted kan være greit, men ikke bare de), få de til å finne ut hvilken kapasitet og type du skal ha til akkurat din bil. Jeg ville ha prøvd å holde meg til originaltypen, evt om det er anbefalt å bruke litt kraftigere her i Norge. Merkeverkstedet har nok svar der, og det trenger heller ikke koste noe peng for å få gode råd fra de :w00t:

Om du trenger mer strøm enn det er originalt, er det neppe nooen løsning å bare sette inn større. "Alt" må passe sammen; batteri type/styrke, generator og likeretter. Å sette inn et større kan fort gi deg mindre mengde strøm enn det du ville fått med originale.

Lenke til kommentar

må ha MINST 75 amper og startkraft på minst 650 helst mere. men 65 er for lite.

hviss du lader på det ene batteriet når det står i bilen så lader det andre også. de er seriekoblet ;)

men går fortere med en lader på hvert batteri.

kan være dårlig starter hviss batteriene er helt opladet.

har du us tilkobling eller eukobling på batterikablene?

kjøp deg nye batterier. er verdt det. og om du kjøper nye batterier så varer de i mange år.

begge batteriene i min suburban er 12 år gamle men starter med engang hver dag. men hviss den blir stående i over 1 mnd uten at bilen blir brukt er det fritt for strøm. så skal kjøpe nye batteri til min bil når jeg gidder. hehe.

men anbefaler å kjøpe nye. ring klintberg og way. de sender usa batteri hviss du har us tilkobling. med mindre du kjøper biltema batteri og bytter koblingene på kablene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...