Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forvirett jente som trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Jeg går i Vg1 i allmenn linje, jeg har byttet fra t matte til p matte, fordi jeg skjønte den ikke. Men no angrer jeg, jeg har litt lyst å bli byggingeniør, men det kan jeg ikke bli hvis jeg har p matte ( hadde 3 i matte fra ungdomskolen, jobbet aldri med matten, gjor aldri matte leksane mine, noe jeg angrer på) Jeg vet egentlig ikke hva jeg har lyst å bli, men vil ha en yrke der jeg kan flytte til et annet land å jobbe. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :( håper noen har noen ideer, for jeg har ingen peiling hva jeg vil gjøre med livet mit.

 

Mvh: forvirett jente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er fortsatt inn i en tidlig fase av dette skoleåret. Hvis du overbeviser læreren din om at du klarer å håndtere t-matten, er jeg sikker på at han vil gi deg en sjanse (med mindre eksamenslistene allerede er sendt avgårde).

 

For å kunne klare deg gjennom T-matten, er det ikke nok med at du kun gjør lekser på skolen. Noe av oppgavene må du gjøre på fritiden også. Det er i allefall min erfaring.

Lenke til kommentar

Du kan da gå p matte på vg1. Det du trenger er r1 og r2 når du er ferdig på vgs.

 

r1 og r2 kan du ta som privatist etter vgs. Fortsett med 1p og gå videre på s1 og s2. Så kan du ta r1 og r2 som privatist.

 

S1 og S2 tilsvarer R1, så trådstarter kan jo fortsette å gå p matte nå, s1 og s2 i 2. og 3. og ta R2 som privatist.

Lenke til kommentar

Worst case senario er at du må ta et år med forkurs, tresemester eller privateksamen. Du må ha T-matte for å kunne ta R1, men du kan ta T2 på VG3, selv om du har P1.

 

 

hvordan er tresemester? er jeg nødt til å ha 1T?

det er noen som går i f.eks helse og sosialfag linjen som har hatt 1P som har tatt R1 og R2 som privatist.

 

kan jeg ta både R1 og R2 samtidig som privatist?

Lenke til kommentar

Du kan da gå p matte på vg1. Det du trenger er r1 og r2 når du er ferdig på vgs.

 

r1 og r2 kan du ta som privatist etter vgs. Fortsett med 1p og gå videre på s1 og s2. Så kan du ta r1 og r2 som privatist.

 

S1 og S2 tilsvarer R1, så trådstarter kan jo fortsette å gå p matte nå, s1 og s2 i 2. og 3. og ta R2 som privatist.

 

 

det står ingen steder at man kan ta s1 og s2 også ta R2 som privatist. Alle ingeniørstudiene står: R1 og R2. Men f.eks medisin står det R1 men det går greit med S1 og S2.

Lenke til kommentar

Worst case senario er at du må ta et år med forkurs, tresemester eller privateksamen. Du må ha T-matte for å kunne ta R1, men du kan ta T2 på VG3, selv om du har P1.

 

 

hvordan er tresemester? er jeg nødt til å ha 1T?

det er noen som går i f.eks helse og sosialfag linjen som har hatt 1P som har tatt R1 og R2 som privatist.

 

kan jeg ta både R1 og R2 samtidig som privatist?

 

Du må ikke ha T1 nei, men du må ha R1 for å kunne ta ingeniør-studie, og for å kunne ta R1 så må du ha T2. Du kan gå fra P1 til T2, enten som privatist, eller egenstudie på andre/tredjeåret på videregående. Alt varierer fra hva skolen din tilbyr, men bare si til kontaktlæreren din at du vil sikte mot R1/R2, så setter de nok opp en T2-løsning for deg.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan tresemester-ordning fungerer, men det er i bunn og grunn at du begynner tidligere på skolen for å kunne ta igjen dem som har hatt R1, R2 og evt. FY1. Det er ikke alle skolene og linjene som tilbyr dette, og du må søke opptak lokalt når den tiden kommer.

 

Mange av dem jeg kjenner tok T2 på tredjeåret, og brukte et eget på forkurs eller privatist-studier. Det er veldig tungvint, og man sløser bort et helt år, men da får man ihvertfall et fleksibelt år der man lærer hva enn man måtte trenge til høyskole/universitet! :)

 

Angående det å ta R1 og R2 på samme tid, så er det både et ja og et nei. Jeg kan oppsummere dette spørsmålet greit ved å si at privatiststudie, der gjelder kun eksamener! Med andre ord så får du en R1-eksamen og en R2-eksamen! Hvor mye pugging du vil gjøre på hver enkelte, er opp til deg.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...