Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spotify/Wimp i bilen

Anbefalte innlegg

Hvilke løsninger har dere for å spille spotify og wimp i bilen? Det beste er vel å spille av musikken fra mobil-tlf? Så trenger man bare en kobling til bilstereoen? Selv om jeg har en ganske ny bil har den ikke ikke aux-inn eller usb eller noe slikt. Da må jeg i så fall koble til en sånn radio-sender på mobilen og sende radio-signal til bilstereoen? Det er en dårlig løsning som gir dårlig lyd.

Hva om jeg nå koster på meg å bytte bilstereoen da. Hvordan får jeg da best sikret meg for fremtiden? USB-kobling fordrer vel at bilstereoen kan lese musikk fra en samsung galaxy s2, noe som ikke er særlig sannsynlig? Da er vel i praksis eneste enkle løsning å koble hode-tlf-utgangen på tlf til bilstereoen (og det blir inn i aux-inn?) ?

Andre løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Letteste er å ha en mobil og AUX-inngang foran på en bilstereo som f .eks denne har. Helt basic. Får de med USB-inngang og som leser direkte av minnepinner som er ganske kjekt, men det er mye vanskeligere å browse musikk med en slik enn det er med mobil, så anbefaler AUX. Selve kabelen får du for 50kr på Clas Ohlson.

Lenke til kommentar

VW Caddy, vare. 2010-modell. Ser at det er ikke sikkert det er lett å bare fjerne den som er. Det er ikke en enkel bilstereo som bare er å dra ut, det er noe plast-panel rundt den som passer akkurat rundt de to vriderne. Se vedlagt bilde.

Aux-inn er tillegg på slike biler og det hadde kommet en aux-inngang i hanskerommet dersom det var valgt når den var ny.

post-29279-0-76826800-1318234106_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du hadde muligheten til å velge aux-inngang ved kjøp så kan det hende at inngangen fortsatt finnes på stereoen og du kan gjøre det selv / få noen som har peil på slikt til å gjøre det for deg. Merk at det kan innebære borring i hanskerommet o.l., så er litt kjipt sånt sett. Finnes også bilstereoer i alle former og fasonger, så kanskje det også finnes en til deg, men vet ikke om nok om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg monterte selv en uorginal tilkoblingsboks på min Volvo V70 som gir meg BlueTooth og AUX inn på orginalspilleren i bilen. Dette gir også Bluetooth handsfree og alt kan styres via stereoen. Boksen benytter seg av interfacet for cdveksleren.

Mulig du har mulighet til å kjøpe noe lignende til din bil, montering bør ikke være mer hokus pokus enn at du klarer det fint selv.

Prislappen for min del ble ca 900,-

/Espen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg monterte selv en uorginal tilkoblingsboks på min Volvo V70 som gir meg BlueTooth og AUX inn på orginalspilleren i bilen. Dette gir også Bluetooth handsfree og alt kan styres via stereoen. Boksen benytter seg av interfacet for cdveksleren.

Mulig du har mulighet til å kjøpe noe lignende til din bil, montering bør ikke være mer hokus pokus enn at du klarer det fint selv.

/Espen

Har du en link/navn på boksen? Mulighet for å montere den på en V70 - 04?

Lenke til kommentar

/Espen

Har du en link/navn på boksen? Mulighet for å montere den på en V70 - 04?

http://transmedia.mystore.no/ds_product_info.php/cPath/1453_1006_1240/products_id/7602

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
http://gromaudio.com/store/all-vol01.html Det er den nederste der jeg har montert i en Volvo V70 2003, fungerer problemfritt. Bluetooth og AUX inngang...

Hei, søkte bare litt tilfeldig på nettet, og endte på denne posten.

Hvordan er installeringen? Er det bare å sprette opp cd-spilleren med sånne "nøkler", koble inn kablene inn bak spilleren? Hvor har du selve boksen med usb og aux?

Lenke til kommentar

Installering er grei, litt slit å få ut radioen uten å ripe opp interiøret, men den kom med litt tålmodighet. Selve tilkoblingen er enkel, det føler med en grei monteringsannvisning, men ettersom jeg husker så var det bare en kontakt som du kobler i cd-veksler interfacet, eventuelt mellom radio og cd-veksler dersom du bruker det. Også var det en kabel som klypes på positiv strøm og en som du må finne et sted å koble til jord, men denne var for min del bare å skru fast i ramma til radioen.

Selve boksen ligger løst bak spillern, bluetooth mottakeren ligger bak dekselet under rattet og mic/aux har jeg enkelt og greit trukket ut gjennom et oppbevaringsrom på siden av spilleren.

Litt halvveis dårlig bilde når den er koblet til bak på spillern:

https://dl.dropbox.com/u/7520818/IMG_20110625_102555.jpg

Bilde av mic/aux etter montering:

https://dl.dropbox.com/u/7520818/IMG_20110625_114048.jpg

/Espen

Lenke til kommentar

Positiv strøm henter du fra ledningen som gir positiv strøm inn til spilleren din i utgangspunktet, mener det var forklart i monteringsanvisningen hvilken ledning det er, men i de aller fleste tilfeller er vel denne rød. Det følger med en slags klype som man skrur rett på ledningen (på bildet er det den blå plastdelen som sitter på gul ledning merket 12V fra Grom boksen).

Jeg brukte ingen spesialverktøy på radioen, men det kan være litt kronglete å få av det nederste dekselet over girspaken. Litt tålmodighet var alt som skulle til, så fort du har fått av denne er resten rett frem.

/Espen

Lenke til kommentar

Herlig, hjertelig takk for svar. :)

Ryker nok fort på denne neste lønning. :) Kjøpte bilen (v70 2003 modell) i sommer, og er blitt for bortskjemt med firmabilen, der jeg har bluetooth og aux, så blei litt lei cd'er. Så jeg kjøpte en sånn bluetooth handsfree hvor du kjører lyden over FM båndet, men var ikke helt fornøyd med den "radio"-lyden. Men den boksen der virka jo veldig kurant. Da slipper jeg å bytte hele spilleren, ny ramme til spilleren plus omformer for rattkontroll. Ryker jo fort på 7-8 tusen.

Igjen takk for svar. :)

Lenke til kommentar

Hvilke løsninger har dere for å spille spotify og wimp i bilen? Det beste er vel å spille av musikken fra mobil-tlf? Så trenger man bare en kobling til bilstereoen? Selv om jeg har en ganske ny bil har den ikke ikke aux-inn eller usb eller noe slikt. Da må jeg i så fall koble til en sånn radio-sender på mobilen og sende radio-signal til bilstereoen? Det er en dårlig løsning som gir dårlig lyd.

Hva om jeg nå koster på meg å bytte bilstereoen da. Hvordan får jeg da best sikret meg for fremtiden? USB-kobling fordrer vel at bilstereoen kan lese musikk fra en samsung galaxy s2, noe som ikke er særlig sannsynlig? Da er vel i praksis eneste enkle løsning å koble hode-tlf-utgangen på tlf til bilstereoen (og det blir inn i aux-inn?) ?

Andre løsninger?

Jeg setter meg i bilen, drar frem min Samsung SIII, åpner Spotify på telefonen og velger en sang jeg vil høre på. Å vips så kommer lyden ut i de 14 høytalerene fra Harman Kardoon i bilen, via bluetooth :)

Enklere kan det ikke bli :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...