Gå til innhold

Windows 7 starter (notebook) kjøre Win XP ?

Anbefalte innlegg

Hei folkens der ute.

Jeg har en Packard Bell Notebook Link med Windows 7 "Starter". Nå har seg slik at jeg skal bruke denne til bl.a. OBD II bildiagnose programmer. Størrelsen tatt i betraktning om med blåtann, så er denne hendige saken ypperlig for mitt bruk. I tillegg har den Wi-Fi og 3G innebygget.

Programmene jeg skal benytte er dessverre beregnet på Win XP SP2 eller SP3. Jeg har lest litt på

Microsoft om dette, men finner ikke ut om Windows 7 "Starter" takler dette.

Finnes det en enklere vei å gå, eventuelt å installere både XP og/eller Windows Home, eller Ultimate på noteboka, eller vil dette sinke noteboka slik at den blir ubrukelig?

Hyggelig om noen tar seg tid til å svare.

På forhånd takk!

Paal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Microsoft kan ikke gå god for at programvare som er utviklet for Windows XP vil fungere i Windows 7. Du må da kontakte utvikleren av programvaren for å få et svar på dette. I Windows 7 kan du forsøke å kjøre programvaren i kompabilitetsmodus for Windows XP, og se om det er en løsning som fungerer. Alternativt kan du oppgradere til Windows 7 Professional og kjøre programmet i XP Mode. Hvorvidt det i det hele tatt lar seg kjøre XP Mode på maskinen din er jeg tvilsom til. Videre er det ikke sikkert programmet ditt fungerer i XP Mode heller.

Det eneste trygge alternativet er å installere Windows XP på maskinen. Enten på en annen partisjon, og kjøre såkalt dual boot, eller at du fjerner Windows 7 og kjører Windows XP som eneste operativsystem.

Windows XP kjører stort sett greit på de fleste netbooks, men det er aldri noen garanti for at det vil fungere optimalt. Du må nesten kontakte leverandøren av maskinen for mer informasjon.

Videre selges ikke Windows XP lenger, så du er da avhengig av å ha en ledig lisens liggende klar til bruk.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan jo nevne at om du skal installere XP på den må du først inn i BIOS setup og sette disk kontrolleren til IDE mode. Dette da XP ikke finner disk å installere til om den står i AHCI modus.

TØV. Det er bare å ha driverne på en diskett eller integrere SATA driverne på en installasjons cd. Der finnes masser av tråder her på forumet om hvordan man gjør det, så slutt å spre feil informasjon.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at om du skal installere XP på den må du først inn i BIOS setup og sette disk kontrolleren til IDE mode. Dette da XP ikke finner disk å installere til om den står i AHCI modus.

TØV. Det er bare å ha driverne på en diskett eller integrere SATA driverne på en installasjons cd. Der finnes masser av tråder her på forumet om hvordan man gjør det, så slutt å spre feil informasjon.

Notebook Packard Bell dot har ikke floppy så det du nevner der er iallefall "TØV" da det ikke lenger lar seg gjøre i praksis (og jeg tviler på at trådstarter har ekstern USB floppy drive).

Slipstreame ny XP CD med iata AHCI kan man alltids gjøre. Ja og jeg er faktisk forfatter av flere av disse innleggene i trådene du refererer til .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Nå er det ikke noe spessielle gode grunner for å ha AHCI aktivert på XP.

Ytelse, og muligens SSD disker, er nok de mest viktigste punktene, kanskje også en form for enkelt kryptering.

Men ellers tilbake til hovedspørsmålet.

Så ville jeg heller valgt XP på en slik maskin, rett og slett fordi du har garantier for at programvaren din vil virke, nå vet jeg ikke hvordan det er med drivere, men er nok fult mulig å finne noe tilsvarende drivere med støtte for XP:

14888007.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet ikke om det fungerer på alle programmer, men hvis det er slik at programmene ikke støtter Windws 7, så kan du prøve å kjøre dem i Kompitabel modus med Windows XP.

Syar har nok rett her ja, selv om jeg ikke har prøvd de greiene i BIOS.

Det er vel ikke så mange som bruker disketter i dag uannsett, så i såfall må han kjøpe en Ekstern USB Diskettstasjon om det finnes.

Når det kommer til maskiner som har pre installert Windows 7, og vil heller ha Windows XP, så kan du prøve å installere drivere igjennom Enhetsbehandlinga.

Selv bruker jeg til vanlig å gjøre det.

Forresten har du prøvd å installere programmet i Windows 7 for å se om det fungerer?

Hvis ikke så går det jo an å prøve det.

Lykke til iallefall.

Hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Notebook Packard Bell dot har ikke floppy så det du nevner der er iallefall "TØV" da det ikke lenger lar seg gjøre i praksis (og jeg tviler på at trådstarter har ekstern USB floppy drive).

Slipstreame ny XP CD med iata AHCI kan man alltids gjøre. Ja og jeg er faktisk forfatter av flere av disse innleggene i trådene du refererer til .

Jeg skriver faktisk "eller" i mitt innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...