Gå til innhold

Skal til Bardufoss til Januar 2012, har noen spørsmål og trenger tips.


Bakura

Anbefalte innlegg

Så, jeg er blitt innkalt til CSS i Bardufoss og lurer på om det er noen andre her på forumet som skal i samme tjeneste som meg.

 

 

I grunn det jeg lurer på mest er hva jeg kan gjøre for å øke sjansene mine for å havne i TT og generelt er det noe jeg burde pakke med meg som ikke alerede står på anbefalingslisten til forsvaret.no. Er det foresten noe vits å ta med seg PC når man er i rekruttskolen?

Endret av Bakura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke har fått noen svar, så kan jeg svare litt jeg. ;)

Kom inn i CSS i august i år og trives her oppe. (selv om det kan være faen så kaldt her i blant!)

 

Når det gjelder saker du burde ta med så kommer jeg på i farten: Noen sett med sivilt tøy, masse (alle du har) boxere, negleklipper, gnagsårplaster, en varm vinterjakke og PC. (Ja, er greit å ha :) )

 

Når det gjelder TT, så prioriterer de folk med C/CE lappen og/eller erfaring med tunge kjøretøy som traktor, hjullaster, gravemaskin etc. Hos oss var det derimot nesten ingen som hadde dette, så der gikk det mest på at de flinkeste fikk plassen. Vis iniativ, les og øv på kvelden, bær ekstravekt/fellesutstyr på øvelser og generelt stå på, så kan det hende du får en TT-plass.

 

Er det ellers noe du lurer på, så er det bare å sende PM!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker så mye for svar! Hvordan foregår kursingen i Bardufoss når man skal bli sertifisert? Hvor mye vanskeligere var det å ta lastebillappen i forhold til f.eks B-lappen?

 

 

Og litt utenom generelt: Hva ville dere ha sagt var deres beste opplevelse i CSS og verste? :)

Lenke til kommentar

Det meste av kursingen foregår i bardufossområdet. Rep-lag og berging er en liten tur til Sessvollmoen. Har ikke begynt på C enda, men det største problemet er igrunnen tidspresset. På en uke skal du gjennom teori også tar du teoriprøven på mandagen neste uke. Stryker du ryker du til vakt og sikring..

 

Til nå har den verste opplevelsen vært beretløpet og den beste når vi fikk bereten og skjønte at det var slutt! :new_woot:

Lenke til kommentar

C-lappen er ikke spesielt vanskelig, bare å sette seg inn i stoffet og kjøre bra. Sensoren jeg fikk på Finnsnes under oppkjøringa var ei veldig trivelig dame, som hadde godt humør og tom. tegna en liten figur på rapporten min. Veldig koselig kjøretur, selv om det snødde våt snø sidelengs og bare drittvær.

 

Lastebil er bare litt vanskeligere å kjøre enn bil, mye bruk av speil og mange flere gir med lav/høy knapp etc, men det går helt fint etter litt øvelse. Mye større fokus på økonomisk kjøring.

 

 

Teorien måtte jeg ta to ganger, første gangen hadde jeg en feil for mye. Det ble lagt opp slik at det gikk helt fint, fortsatte bare med kjøringen til sperrefristen gikk ut.

 

 

Veeeeeeeldig deilig følelse å kjøre fra Finnsnes til Bardufoss alene med lastebil etter å ha bestått. dribble.gif

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Teorien måtte jeg ta to ganger, første gangen hadde jeg en feil for mye. Det ble lagt opp slik at det gikk helt fint, fortsatte bare med kjøringen til sperrefristen gikk ut.

 

Nytt av året er bare et (1) forsøk på teorien og oppkjøring. Det med vakt og sikring var ment som en spøk, men det blir ikke noe C-lapp på deg. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vær ikke så sikker på det, de sa akkurat det samme til oss :p

 

 

Nå er det jo selvfølgelig annet befal der enn når jeg var der 07/08, men likevel knytes det jo opp endel penger til hver elev som skal ha lappen, og for å kaste en ut om en stryker, bare etter en gang, til en stilling som må fylles for å få ting til å gå rundt er jeg skeptisk til.

 

Da må de jo starte på nytt med noen andre med teori og bla bla.

 

 

Men det er bare mine erfaringer. Var noen som måtte ta den 3-4 ganger i mitt kull. De fikk jo ikke være sjåfør på øvelser men de fikk den til slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Siden du ikke har fått noen svar, så kan jeg svare litt jeg. ;)

Kom inn i CSS i august i år og trives her oppe. (selv om det kan være faen så kaldt her i blant!)

 

Når det gjelder saker du burde ta med så kommer jeg på i farten: Noen sett med sivilt tøy, masse (alle du har) boxere, negleklipper, gnagsårplaster, en varm vinterjakke og PC. (Ja, er greit å ha :) )

 

Når det gjelder TT, så prioriterer de folk med C/CE lappen og/eller erfaring med tunge kjøretøy som traktor, hjullaster, gravemaskin etc. Hos oss var det derimot nesten ingen som hadde dette, så der gikk det mest på at de flinkeste fikk plassen. Vis iniativ, les og øv på kvelden, bær ekstravekt/fellesutstyr på øvelser og generelt stå på, så kan det hende du får en TT-plass.

 

Er det ellers noe du lurer på, så er det bare å sende PM!

 

Grattis med godt jobba!

Lenke til kommentar

Hvordan er forresten erfaringer med å søke økonomisk støtte. Siden jeg er nylig ferdig med min utdanning og er ute i jobb så støtter jeg samboeren min økonomisk mens hun nylig har påbegynt sin høyre utdanning. Hvor greie er økonomifolkene med å gi støtte når man søker etter det. Hvor lang tid går det før de bestemmer seg hvor mye de kan betale ut og hva de vil betale for?

Lenke til kommentar

Hvis du blir en av de mange heldige som får prøve seg på C-lappen, må du ikke fortvile om du skulle være så uheldig og stryke på teoriprøven den første gangen. Om du stryker med 1 eller 2 feil for mye vil du nok mest sannsynlig få en sjanse til :)

 

Men hvis du stryker med 10-15 feil, har du nok kastet bort din sjanse, noe som er fryktelig leit siden C-lappen koster mange tusen kroner i den sivile verden - og å kjøre lastebil på oppdrag er kjempekos!

 

Hvis du består teorien og oppkjøring vil du også mest sannsynlig få sponset ADR-kurs i tillegg, noe som er veldig kjekt å ha om man ønsker å bli yrkessjåfør etter militæret. Med et ADR-bevis kan man kjøre farlig gods som eksplosiver, brannfarlige stoffer osv. ADR-prøven må selvfølgelig bli bestått for å få beviset.

 

Jeg hadde innrykket mitt til CSS 20. januar 2011 og ender min tjeneste om litt under 50 dager. Jeg var så heldig og bestod alt av prøver på første forsøk og slapp stresset med å ta noen prøver om igjen. ADR har jeg ikke hatt behov for så langt i tjenesten og vil neppe få behov for det i de kommende dagene siden alt vi frakter med våre krokbiler er som regel kjøretøy og containere. Om man havner i Drivstofflaget vil man nok få behov for ADR da de ofte frakter tanker med flere tusen liter drivstoff.

 

I vår kontigent ble de som allerede hadde C eller CE-lappen fra før valgt ut til TT-vognførere i TT-troppen, og de som strøk på teoriprøven til klasse C havnet i følgebiler som også hører til TT-troppen. Følgebilene er MB-er som kjører foran og bak TT-vognene og har et tøft skilt på taket hvor det står "Bred last" :new_woot:

Ingen som jeg vet om havnet i Vakt & Sikring etter å ha strøket på teorien... Skremselspropaganda?

 

Stå på under rekrutten og vis initiativ, vær motiverende for dine medrekrutter, vis at du er ansvarlig og moden så vil du garantert få sjansen til å kjøre lastebil eller bedre, TT-kjempene.

 

Om det er noe du lurer på så skal jeg gjøre mitt ytterste for å svare så godt jeg kan. CSS er absolutt en bra bataljon å gjennomføre førstegangstjenesten i, og så langt har jeg hatt det utrolig bra oppe i Rusta leir, Bardufoss (selv om det blir veldig kaldt om vinteren) ;)

 

Men husk denne regelen: Det blir hva man gjør det til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter rekrutten er det endel kurs man skal igjennom, ikke bare førerkortet.

 

 

Man får sin stilling som soldat som man skal utøve resten av året, og i mitt tilfelle var det ikke alle i den avdelingen som kunne få førerkort. Vi tok våre TMF kurs først, og hvem som fikk førerkort eller ikke var avhengig av vår deltakelse og resultat på TMF kursene. De som tok til seg materialet og fikk gode resultat på prøvene fikk førerkort.

 

 

Dette er ikke noe fasit, men det er flere kurs alle skal igjennom og det kan lønne seg å stå på litt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Usj, vet ikke helt hva jeg kan skrive eller ikke, men TMF er teknisk materiell forsyning og driver med transport av alt fra reservedekk til girkasser ut til mekanikere rundt om på øvelsesfelt. Så vi måtte lære et datasystem, lagerføring og et par ting til jeg ikke kommer på i farta.

 

Ikke akkurat kjempespennende men vi hadde noen fine "øvelser" hvor vi hadde base i leir, mens de andre lå ute å frøys midt i skogen. Sov på kaserna gjorde vi og. Innimellom trengte de deler her og der, og da satt vi opp liste, plukka, og kjørte ut. thumbup.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...