Gå til innhold

medisinstudie

maria1

Anbefalte innlegg

hallo, jeg har noen spørsmål som håper jeg kan få svar på :)

1:jeg har valgt 1p matte også har hørt det vil gå greit å ta fysikk 1 hvis man tar s2 og s2 matte, lurer på om det er noen som har gjort det?

2: jeg har ganske lyst å studere medisin men det er ganske høyt snitt i norge, har tenkt å studere i utlandet men då må jeg vel snakke flytende engelsk?

3:Når jeg er ferdig men VGS er jeg 20 år ( født i 1994) da får jeg 2 alderspoeng, hvis jeg får dårlige karakter har jeg tenkt å ta opp fag, men da blir jeg 21 år, får jeg alderspoeng?

4: må man absolutt ha bare 5 og 6 i alle fag for å studere medisin i Norge?

4: jeg lurer på om jeg kan ta opp fag mens jeg går på VGS?

5: jeg er ikke flink i engelsk ( hadde 3 i skriftlig fra ungdomskolen) noen ideer hvordan jeg kan bli bedre?

MVH: Maria

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Jeg har 1 og 2P fra før av, og iflg Sonnans påstår de at det skal gå greit å studere S1 og S2 videre basert på disse to fagene. Vil likevel anbefale deg å ta 1T matematikk og så R1 på VG2 og evt R2 (mer realfagspoeng). Biologi er et fag som er svært relevant til legestudiet, men ikke et krav.

2: Du bør ha gode karakterer i engelsk dersom du har tenkt å studere i utlandet. Nytter ikke å ha 2 i engelsk, for så å komme inn på medisinstudiet og ikke forstå en dritt av hva de sier.

3. Alderspoeng har ingenting å gjøre med hva du gjør på. Dvs at du kan sove i et par år, og likevel få alderspoeng.

4. Ja, søker du rett fra VGS må du ha rundt 5.8 i snitt. Dette er grunnet stor søkermasse til medisinstudiet.

4. Ja du kan ta opp fag på vgs som privatist.

5. Les engelske bøker, gjerne reis til utlandet (feks England), det tvinger deg til å snakke engelsk, og da vil din kompetanse øke.

Siste spørsmål: Det tror jeg ikke, men hvis det evt. skulle være tilfelle vil det variere fra land til land. "Utlandet" har ikke felles opptakskriterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...