Gå til innhold

Overklokke minne, prioritere frekvens eller timings?

Anbefalte innlegg

Hei godfolk

Det første først:

Gigabyte GA-990FXA-UD3

Crucial Ballistix 4x2gb 7-7-7-24 1.65V 1333Mhz

AMD Phenom X4 965 BE

Målet er naturligvis å tøye strikken her, og jeg lurer på effekten av timings ift. frekvens. Som vi vet kommer jeg høyere opp i klokk hvis jeg slakker ned på timingsene. Er det f.eks verdt det å gå opp til 8-8-8-X hvis jeg kommer opp til Y Mhz?

Og hvilke temparaturer burde jeg være forsiktive med? De er jo allerede ganske spenningskrevende..

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse

Du vil få raskere minneoperasjoner ved høy frekvens kontra lav timing. Cl 8 ved feks 1600 mhz vil bli raskere overall. Du vil også ha endel å hente på å øke northbridge frekvensen. 2400-2600 mhz vil gjøre susen.

Ja jeg har lest at CPU-NB frekvensen bør økes. Søkte litt rundt, men fant lite erfaringer om overklokking med mitt nye hovedkort. Er det sånn at det bør økes i takt med CPU, eller kan jeg teste de hver for seg for å finne grenser på hvor de blir ustabile? :) Fungerer Prime95 til test av NB frekvensne også?

Takk for svaret :)

EDIT: Sliter litt med å stress-teste RAM, brukte Memtest 86+, men det ser ut som om den kjører på feil klokk der (sier DDR 1160 når jeg har klokket til 1600), så da kjører den naturligvis 100% stabilt, men og jeg fyrer opp Prime 95 tar det ikke lang tid før minst 2 workers dør ut. Tips?

Endret av Mixy

Usikker på hva det er som skjer, hvis jeg kjører Orthos (2 stk)/Prime 95 så slutter 2 workers/kjerner å fungere.. Systemet virker bra stabilt nå med 8-8-8-24 @ 1600Mhz, og jeg får bedre score med det enn 1333Mhz@7-7-7-24

Fungerte i over en time med Memtest, men jeg er redd for at den klokker seg feil i memtest ettersom det kun står DDR1066 eller hva det var :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...