Gå til innhold

Overklokke minne, prioritere frekvens eller timings?


Anbefalte innlegg

Hei godfolk

 

Det første først:

Gigabyte GA-990FXA-UD3

Crucial Ballistix 4x2gb 7-7-7-24 1.65V 1333Mhz

AMD Phenom X4 965 BE

 

Målet er naturligvis å tøye strikken her, og jeg lurer på effekten av timings ift. frekvens. Som vi vet kommer jeg høyere opp i klokk hvis jeg slakker ned på timingsene. Er det f.eks verdt det å gå opp til 8-8-8-X hvis jeg kommer opp til Y Mhz?

 

Og hvilke temparaturer burde jeg være forsiktive med? De er jo allerede ganske spenningskrevende..

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil få raskere minneoperasjoner ved høy frekvens kontra lav timing. Cl 8 ved feks 1600 mhz vil bli raskere overall. Du vil også ha endel å hente på å øke northbridge frekvensen. 2400-2600 mhz vil gjøre susen.

 

Ja jeg har lest at CPU-NB frekvensen bør økes. Søkte litt rundt, men fant lite erfaringer om overklokking med mitt nye hovedkort. Er det sånn at det bør økes i takt med CPU, eller kan jeg teste de hver for seg for å finne grenser på hvor de blir ustabile? :) Fungerer Prime95 til test av NB frekvensne også?

 

Takk for svaret :)

 

EDIT: Sliter litt med å stress-teste RAM, brukte Memtest 86+, men det ser ut som om den kjører på feil klokk der (sier DDR 1160 når jeg har klokket til 1600), så da kjører den naturligvis 100% stabilt, men og jeg fyrer opp Prime 95 tar det ikke lang tid før minst 2 workers dør ut. Tips?

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Usikker på hva det er som skjer, hvis jeg kjører Orthos (2 stk)/Prime 95 så slutter 2 workers/kjerner å fungere.. Systemet virker bra stabilt nå med 8-8-8-24 @ 1600Mhz, og jeg får bedre score med det enn 1333Mhz@7-7-7-24

 

Fungerte i over en time med Memtest, men jeg er redd for at den klokker seg feil i memtest ettersom det kun står DDR1066 eller hva det var :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...