Gjest medlem-82119 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Tidligere har jeg skilt mellom hd ready og full hd TVer men ser nå at man også merker dem med hd ready 1080p. Når jeg leser det så høres det meningsløst ut da hd ready betyr lavere oppløsning og 1080p tyder på full oppløsning. Ble ikke så mye klokere av wikipedias artikkel om dette: http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready De skiller mellom "HD ready", "HD TV", "HD ready 1080p", "HD TV 1080p". Hva er forskjellen mellom HD ready og HD ready 1080p, og hd ready 1080p og full hd? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Ut i fra Wikipedia, er HD Ready 1080p det samme som full HD. Hvor har du forresten kommet over HD Ready 1080p? Alle TVer jeg ser i butikker/på nettet (med unntak av noen få til ~2000 kr) har full HD... Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 http://www.lg.com/no/tv-audio-video/tv/LG-led-tv-47LV355N.jsp http://www.pricerunner.co.uk/pl/2-2698971/TVs/Sony-Bravia-KDL-40CX520-Compare-Prices HD klargjort er vel overstt fra hd ready? Wikipedia selv skriver "HD ready", "HD TV", "HD ready 1080p", "HD TV 1080p". I og med at det skilels så må det jo være en forskjell? Her er vel kanskje svaret: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?f=33&t=11909 http://www.hjemmekino.no/guide/hdready.aspx Da er hd ready 1080p bedre enn full hd 1080p. Rekkefølgen blir da fra dårligst til best: hd ready full hd 1080p hd ready 1080p Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 HD Ready og HD Ready 1080p er to standarder, som i hovedsak kun skiller mellom oppløsningen på panelet. Full HD 1080p er egentlig ikke en offisiel standard i det hele tatt, men står kun for å indikere at panelet støtter 1920x1080 piksler i progressive signaler. HD Ready 1080p standarden krever at skjermen støtter følgende: Takle 720p (1280 x 720) i 50Hz og 60Hz Takle 1080i (1920 x 1080) i 50Hz og 60Hz Takle 1080p (1920 x 1080) i 24Hz, 50Hz og 60Hz 1920 x 1080 punkters oppløsning på projektor/TV Mulighet for å kjøre bildet med 1:1 pixelmapping Komponentinngang som takler nevnte formater(godkjent at man må bruke adapter for å få komponentinngang) DVI- eller HDMI-inngang som takler nevnte formater DVI/HDMI-inngangen må være HDCP kompatibel En Full HD 1080p TV trenger ikke å støtte det nevnte, noe en HD Ready 1080p-skjerm er nødt til å gjøre. En Full HD 1080p kan dog være en like god TV som en HD Ready 1080p, du må bare sjekke spesifikasjonene litt nøyere for å se at de oppfyller dine krav. (er jo alle som langt fra sikkert trenger en komponentinngang for eksempel, da dette er helt bortkastet i dagens samfunn) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Takker. Syntes bare det ble forvirrende når en ready merket skjerm plutselig er bedre enn en full hd som jeg var vant med å skille mellom. Det skal jammen meg ikke være enkelt... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Man er nødt til å gjøre noe med det nå full HD vil oppfattes som noe som er bedre en HD ready her blir man forvirret når man har tenkt å oppgradere fra HD ready til full HD når man bytter ut tven også oppnår man i ralitenten ingen endring i det hele tatt. i verste fall blir det en nedgradering Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Saken forverres ved at firma oversetter begrep slik at de fremstår som det gamle hd ready isteden for det nye hd ready 1080p. Når lg kaller det hd klargjort 1080p leser jeg det som et billig hd ready tv med trykkfeil. http://www.lg.com/no/tv-audio-video/tv/LG-led-tv-47LV355N.jsp mens det i virkeligheten er bedre. De oppgir heller ikke om det er 50 Hz eller 100Hz eller noe annet. For å gjøre forvirringen komplett er det databaser med godkjente TVer men produsentene oppgir TVer som ikke står i databasen som godkjente allikevel. http://www.hjemmekino.no/database/tv.aspx?BID=126&TECH=LCDEL&MAXS=47&MINS=47 Samsung sin UE46D5005 oppgis som hd ready 1080p i databasen, mens lefdal oppgir den som full hd. Ikke lett å være kunde.... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Det letteste er (som alltid) egentlig bare å drite i å se hva de er merket med, og heller sammenligne spesifikasjonene. En Full HD 1080p TV kan jo være uendelig mye bedre enn en HD Ready 1080p TV. For, det er generelt sett få folk som bryr seg om en ekstra komponentinngang, at den klarer 720p i 50 Hz osv.. Dette er ting man som regel ikke trenger, og som kreves for å få HD Ready 1080p-merket. Det som betyr noe er dette: - Størrelsen (antall tommer) - Oppløsingen (1366x768, 1280x720, 1024x768, 1920x1080) er de vanligste, der sistnevnte såklart er best. - Svartnivå (hvor svart kan skjermen vise) - Dynamisk kontrast (hvor bra funker denne, og hvor mye skalerer denne) Har mye å si for at det faktiske svartnivået kan "utnyttes". - Pixelmapping (har den 1:1) - Panel (har den et bra panel?) - HDMI-innganger og USB-tilkobling (trenger du f. eks muliughet til å bruke en ekstern harddisk til TVen?) - Design (liker du det?) - Bildekvalitet til det du skal bruke TVen til (høyoppløste filmer? TV-sendinger? spilling ?) - Plasma, LED-LCD, vente på OLED, LCD? (velg det som passer i forhold til hvor TVen skal stå, hva den skal brukes til, og dine krav) - Direkte LED, eller Edge-LED? (dette var det jeg kom på i farten) Akkurat hva de kaller TVen er da fullstendig unødvendig. Det er akkurat like lett/vanskelig å være kunde som før. Spesfikasjonene og hvordan TVen oppfører seg i forhold til hva du krever er da uansett det viktigste. TVer er forskjellige, og mange er av vidt forskjellige teknologier, som har sine styrker og svakheter. DU ønsker å velge en TV med svakheter som ikke betyr noe for deg, og styrker i det du skal bruke den til. F. eks så er plasma spesielt flinke på bevegelser, men dårlige på refleksjoner. LED-LCD har lavt strømforbruk, lite refleksjoner som regel, og muliughet for god lysstyrke og passer bra i godt opplyste hjem. Konklusjon: Det er helt uintressangt å vite om det er HD Ready 1080p, Full HD 1080p eller noe annet... Om du er i en butikk, så spør selger om hva som passer deg best med de kravene du har. Bestiller du på nett, ja så spør her, om du trenger litt mer inngående informasjon. Du kan fortsatt få århundrets dårligste TV selv om den er HD Ready 1080p..... Endret 10. oktober 2011 av Andrull Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Når jeg kjøpte min forrige TV var den ikke kompatibel med de andre produktene jeg hadde fra før. Selv om alt var nytt, så var det ulike standarder og ulike implementeringer som gjorde at de ikke fungerte sammen, men flott hver for seg. Derfor, om et produkt er klassifisert til å følge en standardm å det i det minste støtte et minimum av ting. Da kan man håpe på at produktet funerer sammen med andre produkt med samme standard. Jeg ble ihvertfall forklart av produsenten at selv om man har definert f.eks hdmi og hvordan data som overføres skal tolkes så velger hver enkelt produsent å implementere helt elelr deler av standarden og hvis man da har produkter fra ulike produsenter kan man risikere at den ene krever noe den andre har valgt å ikke implementere. En offisiell standard som hdready 1080p burde da vært bedre enn en uoffisiell full hd standard. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det er såklart greit, men den dekker såpass lite at jeg synes det rett og slett ikke er godt nok. Uansett så blir det veldig missvisende å i det hele tatt å dømme en TV etter en slik standard som dekker et så snevert felt. En Full HD 1080p TV kan jo hende har bedre bakoverkompatibilitet og som fungerer bedre sammen med andre produkter. For selv om HD Ready 1080p sier litt, så sier den ikke alt, og produsenten kan fint ha droppet andre ting, nettopp for å få dette stempelet istedenfor å implentere viktigere ting. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Det virker som om LG velger sin egen tolkning her Jeg spurte om denne betegnelsen for noen år siden her på Hardware , men har ikke klart å finne tilbake til den først ble det nektet for at denne betegnelse ble brukt sener fik jeg omtrent samme forklaringen som her Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Problemet er at man bruker to hdready betegnelser hvorav den ene har lavere oppløsning mens den andre har lik oppløsning som en full hd. Å skille mellom hd ready og full hd er en veldig innarbeidet praksis for mange, og da blir det unødvendig knotete å begynne å skille mellom ulike hd ready versjoner også. Jeg har også inntrykk av at det praksitseres ulikt. For meg så virker det som om noen produsenter lar være å bruke hd ready 1080p for ikke å skape inntrykk av at det er en lavoppløst hd ready, mens andre fremhever hd ready 1080p for å dekke over en ellers middels tv. Saken er jo også at for at det skal ha en praktisk betydning bør man jo ha en sertifisering som gjør at man kan garantere at produkter med samme sertifisering passer sammen, dvs at man som kunde skal kunne plukke produkter som passer sammen basert på en serttifisering som forteller noe om hva det faktisk støtter. Ser det samme også på DTS-CD og audio CD. Noen kaller det for det samme, noen sier at de ikke kan spille av CD i to kanals stereo osv. Dette spesifiserer at det kan spille av audio CD: http://www.lg.com/no/tv-audio-video/hjemmekino/LG-HB965TZ.jsp Dette støtter kun DTS CD og i sammenligningen ikke audio CD: http://www.lg.com/no/tv-audio-video/hjemmekino/LG-HX966TZN.jsp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå