Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vinteren kommer - trenger tips til oppvarming av stue

Anbefalte innlegg

Vi flyttet inn i ny leilighet i sommer, og har klart oss frem til nå uten noen form for oppvarming. I dag var det imidlertid ganske kjølig her, og det kommer vel ikke akkurat til å bli varmere fremover. Vi trenger derfor en ovn.

Ovnen skal stå for oppvarmingen av stuen (34 m2). Siden den skal stå i stuen hadde det vært fint om den ikke var så stygg som ovner ofte er. Liten størrelse er også fint (selv om jeg skjønner at en viss overflate må til). Er ikke på jakt etter panelovn, da det vil komme i konflikt med sofaen.

Det er forresten ikke lenge til vi får en liten jente som skal krype rundt på gulvet. Er det noe vi bør tenke på når vi kjøper ovn? Skal i hvert fall ikke ha noe som er farlig (velter, uhyggelig varme partier, stor fare for feil osv).

Jeg er åpen for alle forslag, men er skeptisk til både "oljeovner" og "vifteovner". Vifter bråker og olje antennes (fakta eller en ubegrunnet frykt jeg har?).

Takker for svar...

Edit: Denne så jo grei ut. Noen som vet om den støyer mye? Vil den egne seg til bruksområdet vi ser for oss? Står den stabilt?

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi flyttet inn i ny leilighet i sommer, og har klart oss frem til nå uten noen form for oppvarming. I dag var det imidlertid ganske kjølig her, og det kommer vel ikke akkurat til å bli varmere fremover. Vi trenger derfor en ovn.

Ovnen skal stå for oppvarmingen av stuen (34 m2). Siden den skal stå i stuen hadde det vært fint om den ikke var så stygg som ovner ofte er. Liten størrelse er også fint (selv om jeg skjønner at en viss overflate må til). Er ikke på jakt etter panelovn, da det vil komme i konflikt med sofaen.

Det er forresten ikke lenge til vi får en liten jente som skal krype rundt på gulvet. Er det noe vi bør tenke på når vi kjøper ovn? Skal i hvert fall ikke ha noe som er farlig (velter, uhyggelig varme partier, stor fare for feil osv).

Jeg er åpen for alle forslag, men er skeptisk til både "oljeovner" og "vifteovner". Vifter bråker og olje antennes (fakta eller en ubegrunnet frykt jeg har?).

Takker for svar...

Edit: Denne så jo grei ut. Noen som vet om den støyer mye? Vil den egne seg til bruksområdet vi ser for oss? Står den stabilt?

Ikke lett når du ikke kan fyre med det eller det.Har du ikke varmekabler? Om ikke og du vil ha sikkerhet rundt elektrisk ovner,boks den inne til en vegg..boksing er da en ramme rundt med god lufting og plass for varme å komme ut,samtidig med att små hender ikke kommer inn og brenner seg.Men må lages slik att du kan åpne den for å justere varmen/skru av;)

Ang linken med den ovnen..ta en tur i butikken og finn ut hvor stødig den er..ser de har den fler steder,som clas olsen osv..

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Ingen varmekabler i stuen, nei.

Jeg er forresten ikke så hysterisk at det må være umulig for ungen å ta på ovnen. Hun trekker vel til seg hendene om det blir for varmt, om ikke første gangen, så i hvert fall etter hun har gjort det noen ganger. Det jeg mente var at enkelte ovner er ikke jevnt varme eller har veldig liten overflate og derfor ekstra høy teperatur, og kan på de varmeste stedene være såpass varm at en brenner seg litt for fort. Dette vil jeg gjerne unngå.

Jeg kan forresten gjerne ha både olje- og vifteovner, så lenge fordommene mine ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte først elektrisk peis, men det er vel vifteovner. Og de er nok heller ikke nødvendigvis plassbesparende. Men tror nok du havner på enten olje- eller vifteovn uansett. Oljeovnen vi har stående "på loftet" er fin og varm, og man tåler fint å komme borti den noen ganger. Velter gjør den heller ikke (selv om det jo har vært begrenset hvor mye vi har vært borti den). Den lille bærbare, eldgamle vifteovnen vi har bråker noe veldig, men tror nok støynivået er forskjellig uansett.

Det er ikke noe annet sted enn bak sofaen du kunne hatt panelovn, da?

Syns du skal ta deg en tur i en forhandler/butikk og kikke litt, og rådføre deg med de som kan det.

Foreslår forresten også å passe på å ha masse ull, tepper og sånt. Det er både koselig, varmt og godt :)

Jeg er forøvrig veldig fan av ordentlig peis, men skjønner jo at det er vanskelig med sånt i leilighet.

Lenke til kommentar

Plass har vi nok av egentlig (er stuen som er 34 m2, ikke leiligheten). Det med at jeg ønsket meg en liten ovn var på grunn av at ovner ikke akkurat pynter opp, og derfor godt kan være minst mulig.

Peis blir nok vanskelig. Tror ikke styret i borettslaget er så interessert i at jeg borer meg hull opp til taket for å få inn en pipe. Vet ikke om naboen over meg vil ha pipen min gjennom soverommet sitt heller.

Panelovner har man vel gjerne under vinduene? Det er ikke en mulighet her. Det vil si, vi har faktisk en panelovn under vinduene, men på grunn av sofaen kan vi ikke bruke den. Flytte sofaen litt ut fra ovnen? Passer dårlig inn.

Det blir nok oljeovn, da. Er de ikke så brannfarlig som diverse Googlesøk gir uttrykk for? Søker en på oljeovn + brann, bombe, eksplosjon, farlig osv får en en del treff. Jeg ser at mellom alle skrekkhistoriene finnes det artikler hvor påstandene om at oljeovner er ekstra brannfarlig blir tilbakevist, men hva skal man tro?

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Det er vel ikke et krav at panelovner må monteres under vinduer, så vidt jeg vet. Det er bare en fordel med tanke på at kulden kommer derifra. Sånn som jeg ser det nå så bruker dere ikke den under vinduet, mao. det kommer uansett kulde fra vinduet, og dermed har du ingenting å tape på å flytte den til et annet sted i rommet.

Edit: I tillegg til en oljeovn e.l. Bare et tips siden du strengt tatt ikke har noe å tape på det.

Endret av oletangen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plass har vi nok av egentlig (er stuen som er 34 m2, ikke leiligheten). Det med at jeg ønsket meg en liten ovn var på grunn av at ovner ikke akkurat pynter opp, og derfor godt kan være minst mulig.

Ja, skjønte det. Men plassbesparelse er vel uansett en fordel på det meste. Og ovner kan absolutt pynte opp, hvis de passer inn i det øvrige interiøret. Peisovnen vår passer godt inn i stua vår, f.eks.

Peis blir nok vanskelig. Tror ikke styret i borettslaget er så interessert i at jeg borer meg hull opp til taket for å få inn en pipe. Vet ikke om naboen over meg vil ha pipen min gjennom soverommet sitt heller.

Hehe, nettopp.

Panelovner har man vel gjerne under vinduene? Det er ikke en mulighet her. Det vil si, vi har faktisk en panelovn under vinduene, men på grunn av sofaen kan vi ikke bruke den. Flytte sofaen litt ut fra ovnen? Passer dårlig inn.

Hva med å flytte sofaen i en annen vinkel i stua? Eller mot en annen vegg? Eller er det umulig/ikke på tale?

Det blir nok oljeovn, da. Er de ikke så brannfarlig som diverse Googlesøk gir uttrykk for? Søker en på oljeovn + brann, bombe, eksplosjon, farlig osv får en en del treff. Jeg ser at mellom alle skrekkhistoriene finnes det artikler hvor påstandene om at oljeovner er ekstra brannfarlig blir tilbakevist, men hva skal man tro?

Jeg vet ikke. Det eneste jeg vet er at vår erfaring er positiv, men vi har også vært påpasselig på bruken.

Lenke til kommentar

Har ingen planer om å flytte på panelovnen. Er ingen kontakt å koble fra, må klippe ledningen. Så la oss glemme panelovner. Sofaen blir også stående. Den er stor og formet som en hestesko, så den er vanskelig å plassere andre steder om en ikke vil ha den foran dører.

Jeg tar gjerne i mot tips på gode oljeovner som ikke utgjør en større brannfare enn andre eletriske apparater, eller stillegående vifteovner.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Har hørt noe om at røykdykkere fra brannvesenet ikke vil gå inn i brennende hus om de vet det befinner seg en oljeovn der inne, pga eksplosjonsfare når oljen utvider seg. Kan tenke meg at brennende olje ikke er noe godt å få på seg. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Lenke til kommentar

Dette virker litt dumt, hvis du har plassert en sofa så nær vinduet, at du ikke kan benytte panelovnen. Da vil det bli kaldt i nærheten av vinduet og dermed den delen av sofaen, som er nær vinduet. Dette er selvfølgelig avhengig av utetemperasturen, men kaldt blir det.

Når en flytter, så er det ikke bestandig at "gammelt" møblement passer i en annen leilighet og da må en kjæpe noe som passer. Noe å tenke på FØR en velger bosted, hvis en har valgmulighet.

Effekt-/varmebehov, er nok større enn det det snakkes om her. Nå vet jeg ikke hvor i landet det er snakk om. Men her på det sentrale østlandet, tror jeg det ligger på ca 600 -800 W, pr. 10 m2. Noe mindre, hvis din leilighet er "inneklemt" av naboleiligheter, eks i en boligblokk. Dette får du sjekke selv, med en elektroinstallatør. Eller du kan også høre med eventuelle naboer, eller den forige eieren.

Vifteovner har du ikke lov til å "gå ifra". Samme tror jeg gjelder oljeovnene, det er snakk om her. Så du trenger panelovner som dekker ditt behov! I alle fall en brukbar dekkning, så det ikke er minusgrader, etter at dere har vært ute 8 -10 timer. Så kan du supelere med en vifteovn, o.l.

Forslaget om innbygging (i vegg), må du ikke rote med, grunnet brannfare og lovverket!

Det har for øvrig vært en del branner de siste årene, grunnet disse oljeovnene, som har vært uten tilsyn. Så vær obs!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...