Gå til innhold

film om utøya?

akselme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow, det var mye usakelig her, spesielt fra de som rakker ned på filmen. Dårlig skuespill? Ser du virkelig ansiktsuttrykk på folk i den snutten?

Synes det er tragisk at folk tar dette så vanvittig til seg, det er en lavbudsjettsproduksjon, og uansett er det da opp til folk selv å velge om de vil se den. Kom igjen, jeg håpet virkelig vi hadde lært av amerikanernes "too soon"-frase etter 9/11.

Rart at de tuller på settet? Hørt om sånnederre forsvarsmekanismer folk veldig ofte bruker for å skjule alvoret? Virker ikke som om traileren hverken prøver å glorifisere breivik eller underdrive situasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot det å lage en film om Utøya, langt ifra, men tror de fleste rakker ned på den filmen kun fordi den er oppriktig elendig.

Kameraføringen er forferdelig, lokasjonen ligner ikke i det hele tatt, den stemmer ikke med virkeligheten (ikke ifølge traileren i alle fall), dialogen er påtvungen og skuespillerne kunne ikke virket mindre troverdig omså de prøvde.

Lenke til kommentar

Jeg rakker ikke ned på filmen fordi den alene er elendig, men fordi produsenten sier at han lager denne filmen for å informere og la andre lære om hva som skjedde. Når han sier dette samtidig som han jo ikke har faktaene i orden blir jeg utrolig sint

Tror du forveksler film med dokumentar.

Lenke til kommentar

Jeg rakker ikke ned på filmen fordi den alene er elendig, men fordi produsenten sier at han lager denne filmen for å informere og la andre lære om hva som skjedde. Når han sier dette samtidig som han jo ikke har faktaene i orden blir jeg utrolig sint

Skal du lage en film om 9/11 kan ikke fiendene være russere. Som filmskaper har du et krav til å forholde deg til sannheten når du skal filme katastrofer.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om faktafeilene som produsenten kommer med i intervjuet, og ikke nødvendigvis faktafeilene man finner i filmen (den har jeg jo kun sett små klipp av gjennom traileren). Jeg er mer opptatt av hvorfor produsenten ønsker å lage en slik film. Det er når produsenten bruker tid på å forklare at han vil fortelle hva som skjedde, for å så kritisere politiet for at de brukte 72 timer på å komme til øyen, og at barn ringte hjem gråtende i dagesvis at jeg blir kraftig irritert. Han vil lage filmen for å vise hva som skjedde, samtidig som han ikke selv er klar over hva som faktisk skjedde..

At Breivik i traileren kommer roende i en robåt, at båten som frakter deltagerne er en cruisebåt for turister og at de snakker engelsk hele gjengen er ikke noe jeg bryr meg om.

Denne setningen derimot: "I should show the world what happend"

En titt på akselme sin reponsfilm i forrige side gir et godt inblikk i både feil ved produsente, men også ved filmen. Når man utifra en trailer kan påpeke flere faktafeil, kan man bare tenke seg hvor mange det er av de i den endelige filmen.

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Hvorfor er det "åpenbart"? For meg virker det som en dum handling å haste seg igjennom en lavbudsjettproduksjon om et så ømfintlig tema, og jeg har ingen problemer med å tro at feilene skyldes manglende/dårlig research og et økonomisk-/kjendisønske om å smi mens liket er varmt heller enn å bevisst lage faktafeil for å provosere.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...