Gå til innhold

film om utøya?

akselme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utoeya? Nice at de ikke har klart å skrive tittelen riktig da. Ting skal jo gjerne filmatiseres, dette virker som et amatør prosjekt og det er vel strengt talt ikke noe ulovelig med det. Diskuterbart om det er fornærmende eller ikke, men det hjelper jo ikke så veldig mye når folk sitter der å flirer og ler.

Trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=2t88KWtJtBw&feature=related

Merk: Skrivefeil Beserk/Berserk

Edit: Er jo ikke umulig at dette er starten på en grei film karrier for folkene heller, klarer de å trekke nok oppmerksomhet ("All presse er god presse") så kan jo dette ende ganske bra for dem.

Var filmen ment som en komedie?

Lenke til kommentar

Historien i seg selv er jo svært bra materiale for en film, tror nok ikke denne aktuelle filmen vil bli så veldig bra, men om noen mer "pro" folk med et greit budsjett hadde laget den, da kunne den blitt virkelig spennende og bra!

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

De kunne filmet den slik at flere skjebner gikk parallelt. Alle vi følger blir selvsagt skutt, det er viktig. Virkeligheten har ingen lykkelig slutt, derfor burde ikke filmen ha det heller. Gjerne med litt forhistorie hvor de som dør stresser enormt over noe trivielt før hendelsen, bare for å vise hvordan hverdagens bagateller ikke måler seg med å faktisk løpe for livet sitt, for å sitte lam av skrekk i vannkanten og bli henrettet med et nakkeskudd. Om filmen lages krever jeg 18års grense og mye blod.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folkens, welcome to 'merica!

I god amerikansk action så tar hovedpersonen livet av 7-8 stykker, mens han roper nazi-slagord på arabisk. Dette er før et SWAT-team kommer inn med helikopter, tanks og sånne armerte biler. Behring barrikaderer seg i et av de nærmeste husene, mens SWAT-folkene fyrer løs! I et siste desperat forsøk løper han ut, mens han roper "You'll never take me alive!". I dette øyeblikk blir Jens Stoltenberg firt ned fra et helikopter og ned på taket rett bak ABB. Han holder en AG3 og har 2 bandoler over brystet. ABB blir skutt, men overlever og dømt til livstid.

The End.

(PS: Dette er harselering med Hollywood og den bedritne traileren, ikke Utøya, ha det klart!)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Greit nok å filmatisere kjente drap/tragedier og lignende, men det har jo litt med respekt for ofre og gjøre når man gjør det allerede. Det er for tidlig etter min mening.

Trur ikke akkurat en film om 9/11 som skildret brutale hendelser hadde gjort seg i Amerika 70 dager etter hendelsene.

Filmen viser jo ting som er helt feil kontra virkeligheten og, så det virker som om denne PR kåte amatørregissøren er ute etter å skape litt blest rundt sin egen film og utnytter dette navnet/temaet.

Endret av Trollface
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er et amatørprosjekt, og jeg tviler egentlig på at vi noen gang får sett denne filmen ferdig. Det er det intrykket jeg får fra traileren, i hvert fall.

Men før eller siden kommer det til å bli lagd filmer om denne hendelsen, det er det bare å innse. Tipper vi har en høybudsjetts hollywoodfilm på kino innen 5 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så ikke ut som noe a-film nei.

Men ser ikke noe galt i den, sånn ellers, finnes jo mange filmer om 9/11.

Er ikke noe værre å filmatisere hendelsen en å skrive om den?

I VG og DB så skjer det like fæle ting som i filmen, i VG kan man f.eks lese at Breivik dreper barn på utøya, akkurat som på filmen... ser ikke helt at dette er ok, men ikke en film?

Ehh.. det er ganske mye verre å filmatisere enn hendelse enn å skrive om den jo, film trigger følelser og visualiserer hendelsen, noe en bit med tekst aldri kan gjøre på samme måte

ja jeg kan ihvertfall ikke forstå hvorfor ikke Mein kampf er tatt mer seriøst... :whistle:

Lenke til kommentar

Men sjekk hva denne regissøren har gjort før. Praktisk talt ingenting.

Denne saken har oppstyr nå, men filmen kommer bare til å gå til en "straight-to-DVD"-release i USA. Et fåtall kjøper den, den får dårlig kritikk (slik som de tre tidligere filmene hans) og den kommer aldri til å havne på kino i statene, ei heller komme til Norge.

Jeg hadde ikke hatt noe i mot en film om Utøya-tragedien, så lenge det er en god stund etter at hendelsen har sunket. Jeg husker at de syntes "United 93" var litt for tidlig, og den kom 4 år etter 9/11. Men det var noe av det jeg likte ved den. De sterke og realistiske scenene i flyet som krasjet i Shanksville, Pennsylvania. Så ja, jeg kan se for meg en god regissør, med øye for detaljer og å gjenskape en tragedie med respekt for ofre og familier. Kanskje sette opp en Foundation, slik som Spielberg gjorde etter "Schindler's list". Uansett, jeg hadde ikke hatt noe i mot det.

Lenke til kommentar

"We're shooting right now, we're almost done". Såvidt at kortfilmprosjektet mitt på skolen var ferdig produsert ( minus post-produksjon) etter tre måneder. Det at de har gjort så "mye" på så kort tid, sier jo bare hvor ekstremt lite profesjonelt dette er. Å skrive et filmmanus til en spillefilm tar aldri så lite som under tre måneder. Dette er faktisk helt utrolig.

Vi kan ikke hindre at det en dag vil komme en film om tragedien, men etter min mening er det direkte krenkende om det skal bli produsert slike amatørvideoer istedenfor skikkelige saker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tråden ble jo aktiv.. Jeg er enig i at vi ikke kan si ''nei, det som skjedde på utøya er sterkt for oss, dere får ikke lov til å si eller lage noe som helst relatert til det''. Det blir egoistisk siden vi ikke er de eneste på denne planeten, og vi protesterte ikke når WTC og Titanic ble lagd. MEN, at det skal skje så tidlig synes jeg ikke noe om. WTC filmen ble lagd 5 år senere, og Titanic ble lagd 90 år senere? Denne idioten har begynt produksjon allerede 2 mnd etter det som skjedde. Og med WTC og Titanic hadde vi gode og respekterte regissører til å lage filmen (Oliver Stone og James Cameron), her har vi en stygg Amerikaner som bare tenker på penger og gir faen i filmen selv. Filmen er elendig, skuespillingen er patetisk, ser ut som det er filmet med en 7D og 50mm 1.8. Det er ingen handling i det heller, han vil bare ha oppmerksomhet. -Negative publicity is still publicity-.

Men særiøst, jeg, en 16 år gammel gamer fra Norge som bare har brukt Vegas i 2 år, kan gjøre en bedre jobb. Se denne videoen hvor jeg går frame-for-frame og ser hvor elendig jobb han og editoren har gjort, og sier hva jeg selv føler om hva han gjør:

http://www.youtube.com/watch?v=WBYWugUsmUg

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor en film om Utøya-hendelsene IKKE skulle bli lagd, det er laget filmer om massevis av andre tragedier. Men timingen og kvaliteten på dette prosjektet er ikke holdbart i det hele tatt. Nå var ikke jeg eller noen i min familie direkte berørt av det som skjedde på noen som helst måte, så jeg har ingen grunnlag for å sette meg inn i hvordan de pårørende føler det overfor dette, eller overfor en eventuell film i fremtiden, men at det før eller siden vil komme en film, er noe man bare må akseptere. Noe jeg også egentlig syns er helt greit, såfremt det blir gjort på en bra og riktig måte, noe denne filmen IKKE kan skilte med.

Det er laget masse filmer om andre verdenskrig, 9/11, titanic, og så videre, og så videre, og at det alltid vil bli laget filmatiseringer basert på virkelige hendelser (også de virkelige tragediene) er uunngåelig. Men jeg håper at det først og fremst vil bli gitt tid til at denne hendelsen kan komme på avstand før man lager kinounderholdning av det. Og så håper jeg som sagt at når det kommer en film så er den laget med respekt for alle ofrene og de etterlatte, og basert på fakta og en god porsjon kjennskap til hva som faktisk skjedde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig ikke de burde lage en film om denne hendelsen i det hele tatt, med mindre det er en dokumentar. De har ikke, såvidt jeg vet, lagd en film om Columbine massakeren heller. Når det er så tydelig kommet frem i media alle detaljer rundt hendelsen, og alle involvert, ser jeg ikke grunn til at det skal filmatiseres.

Hva er det egentlig så gøy med å se 80 mennesker bli myrdet? Alle har vel fantasi nok til å tenke seg hvordan det føltes. Virkeligheten er tydligvis ikke godt nok, alt må gjøres om til underholdning.

Skulle de derimot absolutt lagd en film, måtte den være norsk. Og jeg ser ikke for meg at noen med god samvittighet kunne gjort det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...