Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Polere bilen, hvilken polering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For plasten er vel ikke lakkert?

Nei, den er ikke lakkert.

Da skal Owatrol Polytrol visstnok være veldig bra ;)

 

Ikke for å avbryte samtalen. :new_woot:

 

Men lakkrens, skal det smøres utover også fjerne den etter på? Evt med hva?

Lakkrens føres på og fjernes med enn gang med mikrofiberklut ;)

 

Takk for svar.

 

Så det skal altså smøres på, men tas bort med en gang. Om det begynner å stivne? Er ikke det noe problem?

 

Jeg vet at vi brutke polering for en stund siden på bilen. Det smørte vi på bilen og ventet litt, Når det var stivnet tørket vi det bort med mikrofiberklut (Dette var Volvo sin polering.)

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

1: Avfetting. Prickbort eller en annen avfetting. PB fjerner en del asfaltprikker. PB kan ligge på lakken i 5-10min uten problem.

 

2: Vaske bilen grundig. Helst da med en vaskehanske e.l.

 

3: Clay. For å få vekk "nupper", malingsflekker osv.

 

4: Polering. En sikker gullkombo for de som ikke er helt inni poleringsgalskapen er Meguairs Ultimate Compound med en DA maskin. Altså en eksenter type, og må IKKE brukes med roterende! Ellers vil man få "effektlakk"... Og tørk det vekk med en mikrofiberklut. Polishen skal ikke tørke på lakken. Jobb inn et ca. 40x40cm område om gangen.

Billig DA maskin fåes på Biltema for noen hundrelapper (den med to hoder) og så kan du kjøpe oransje Sonax pads på Clas Ohlson. De er litt grovere enn de medfølgende og tar litt mer skavanker, men resultatet blir like bra.

Dog vil ikke dette rette opp våtsliping og litt dypere vaskeriper da, men det er godt og enkelt nok for de fleste. :)

 

5: Wipedown. Avfetting først og så spyle av med mye vann helt til vannet ligger helt flatt på lakken. Tørk forsiktig av vannet med en mikrofiberklut egnet for slikt.

 

6: Lakkforsegling. Her kan man bruke en syntetisk LSP eller voks. Personlig bruker jeg Collinite 915 på biler jeg tar for andre da denne er billig, forholdsvis enkel i bruk så lenge man legger den på tyyyyynt og så skal den vare i 4-5 måneder eller mer. :)

Lenke til kommentar

1: Avfetting. Prickbort eller en annen avfetting. PB fjerner en del asfaltprikker. PB kan ligge på lakken i 5-10min uten problem.

 

2: Vaske bilen grundig. Helst da med en vaskehanske e.l.

 

3: Clay. For å få vekk "nupper", malingsflekker osv.

 

4: Polering. En sikker gullkombo for de som ikke er helt inni poleringsgalskapen er Meguairs Ultimate Compound med en DA maskin. Altså en eksenter type, og må IKKE brukes med roterende! Ellers vil man få "effektlakk"... Og tørk det vekk med en mikrofiberklut. Polishen skal ikke tørke på lakken. Jobb inn et ca. 40x40cm område om gangen.

Billig DA maskin fåes på Biltema for noen hundrelapper (den med to hoder) og så kan du kjøpe oransje Sonax pads på Clas Ohlson. De er litt grovere enn de medfølgende og tar litt mer skavanker, men resultatet blir like bra.

Dog vil ikke dette rette opp våtsliping og litt dypere vaskeriper da, men det er godt og enkelt nok for de fleste. :)

 

5: Wipedown. Avfetting først og så spyle av med mye vann helt til vannet ligger helt flatt på lakken. Tørk forsiktig av vannet med en mikrofiberklut egnet for slikt.

 

6: Lakkforsegling. Her kan man bruke en syntetisk LSP eller voks. Personlig bruker jeg Collinite 915 på biler jeg tar for andre da denne er billig, forholdsvis enkel i bruk så lenge man legger den på tyyyyynt og så skal den vare i 4-5 måneder eller mer. :)

 

Akkurat det jeg trengte. Så lakkrens er ikke nødvendig? Jeg ser lakkrens fjerner små riper? Clay tror jeg ikke er nødvendig om det bare fjerner nupper og maling`s flekker.

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Lakkrens er egentlig bare en kjemisk rens av lakken. Dvs. en rens man bruker hvis man ikke skal polere, men gå rett på voks hvis lakktilstanden er bra fra før. Noen renser inneholder litt slipemidler, men igjen, det er ikke nødvendig hvis man skal polere etterpå.

Polering er egentlig kun sliping av lakken for å få vekk vaskeriper/solriper og for å få vekk oksidert lakk. Mange "alt-i-ett" produkter inneholder litt av alt, men fungerer deretter også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lakkrens er egentlig bare en kjemisk rens av lakken. Dvs. en rens man bruker hvis man ikke skal polere, men gå rett på voks hvis lakktilstanden er bra fra før. Noen renser inneholder litt slipemidler, men igjen, det er ikke nødvendig hvis man skal polere etterpå.

Polering er egentlig kun sliping av lakken for å få vekk vaskeriper/solriper og for å få vekk oksidert lakk. Mange "alt-i-ett" produkter inneholder litt av alt, men fungerer deretter også. :)

 

 

Ok. Det er litt vaske riper, ligner litt på spindelvev. Dette er spesielt på panseret. Men hva om jeg bruker lakkrenser på panseret, og andre steder som trengs? Eller vil det bli annen farge der jeg har tatt lakkrens?

 

Maser sikker litt nå, men må gjøre det klart før jeg går å kjøper. :cool:

Lenke til kommentar

Bruk lakkrens der du vil, men det vil ikke fjerne noen riper, i beste fall bare skjule dem. Skal du fjerne dem må du polere. :)

 

Ja, jeg skal opp etterpå å få kjøpt det. Men da er vell polering så og si det viktigste? for å skjule ripene.

 

Pluggen: Lakkrens går dypere enn polish/polering, så det er de som fjerner ripene, polish/polering tar kun de aller letteste vaskeripene og eliminerer kjørespor etter rubbing..

 

Ja, får kjøpe meg lakkrens også. En liten ting jeg ikke fått meg meg. Polering. Det skal smøres på og tas av med en gang da eller? Eller skal jeg smøre det på, deretter vente til det begynner å stivne? Så fjerne det?

Endret av 6ykriss
Lenke til kommentar

Lakkrens går dypere enn polish/polering, så det er de som fjerner ripene, polish/polering tar kun de aller letteste vaskeripene og eliminerer kjørespor etter rubbing..

 

Tror du blander litt her, lakkrens er en kjemisk rens av lakken for å få vekk all møkk som ligger nedi porene i lakken så lakken blir helt ren før LSP (syntetisk lakkforsegling eller voks).

 

Rubbing er en grov polering som fjerner RDS (Random Deep Scratches) og selvfølgelig da lette vaskeriper. Ulempen med rubbing er, som du sier, at du etterlater deg en del kjørespor og hologrammer. I hvertfall med roterende maskin. Gå alltid over med en finere polish etter rubbing.

 

Polering er et fint slipemiddel som tar lette solriper og kjørespor/hologram fra rubbingen. :)

 

 

Sånn egentlig har ingen av disse produktene noen beskyttelse i seg, men det finnes mange alt-i-ett produkter (f.eks. Biltema og Turtle) som inneholder litt beskyttelse. Da skal det tørke på lakken etterpå.

Lenke til kommentar

I og med at trådstarter har oksidert lakk burde du egentleg rubbe bilen skikkeleg. Du har sjølv erfart at lakken har falma etter tid. Det er rett og slett på grunn av poleringsmidla/lakkrens innholder olje som gjer at lakken ser bra ut i begynnelsen. Men ettersom tida går og du vaskar bilen, så forsvinner oljene, og du ser den falma lakken. Det du burde gjere er å få polert/rubba(slipt) vekk det oksiderte laget. Då vil ikkje det kome tilbake like fort. Og det er bortimot umuleg for hand :)

 

Det kan forsåvidt gjerast med ein billig DA-maskin. Men då må ein bruke litt meir tid også. Du kan kjøpe to forskjellige poleringsmidler, f.eks. scholl S03 gold(rubbing) og S30+, der S03 er grov som FJERNER det oksiderte laget og S30+ får fram glansen igjen. Deretter kan du legge på voks eller lsp, forsåvidt lsp --> voks, slik at resultatet varer ei stund.

 

Verdt å ta ein titt innom detailersclub.no ;)

Lenke til kommentar

Stund siden jeg har vært innom forumet ja :p Ser at tharshan, CFM og Pluggen har mye bra å komme med. Støtter tharshan at det er verdt å sjekke innom dcn.no. Er poleringsjobben gjort? :)

Ok. Ser lengre oppe at den må rubbes. Hvilken billig maskin er grei? Biltema sin til 200,- helt grei? Eller er det ikke polerings maskin det er snakk om?

 

Nei, poleringsjobben er ikke gjort ennå. Må bli bedre vær først. :p

Endret av 1i1i1i1i1
Lenke til kommentar

Det er poleringsmaskin du må ha.

 

Eg har kun brukt kestrel DAS-6 pro. Den er heilt grei, men bråka veldig.

 

Eller skal flex sine vere veldig bra, men dei kosta deretter.

 

Problemet slik eg har oppfatta er at under press, så stoppar billig maskinene ofte. Og press trenger ein for å generere varme for å få polert skikkeleg :)

Lenke til kommentar

Det er poleringsmaskin du må ha.

 

Eg har kun brukt kestrel DAS-6 pro. Den er heilt grei, men bråka veldig.

 

Eller skal flex sine vere veldig bra, men dei kosta deretter.

 

Problemet slik eg har oppfatta er at under press, så stoppar billig maskinene ofte. Og press trenger ein for å generere varme for å få polert skikkeleg :)

Ok.

 

Får se hva som blir til. Er jo rimelig kjipt og måtte polere den om igjen etter noen uker. :(

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Meguiars G220 (DA) til polering og lett rens/rubbing, og til de tyngre jobbene bruker jeg en roterende Makita-maskin..

 

Med en roterende maskin øker sjangsen for å brenne/koke lakken, så da lønner det seg å ha litt erfaring eller være veldig ydmyk med maskinen og prøve seg fram litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...