PHCTF Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Jeg vil starte med å si at jeg kan absolutt null og niks om vannkjøling. Jeg har riktignok en Corsair H60 for CPUen min, men det var bare et par skruer og så var det på plass. Skal kjøle AM3+ socket(Bulldozer) og 2 stk GTX 580 DirectCU II inni et Corsair Obsidian 800D. Skal nevnes at jeg foreløpig bare har 1 stk GTX 580 og ikke Obsidian 800D, men de skal bestilles ganske snart. Jeg skal vannkjøle hele systemet fordi jeg misliker mye støy og elsker å overklokke. Har som sagt null peiling på vannkjølingssystemer, så dersom noen kunne forklart rimelig kjapt og enkelt hvordan det hele funker, hvordan man gjør det, så hadde det vært flott. Jeg ser det er noen guider for det på forumet, men jeg skjønner absolutt ingenting av de, egentlig. ''Fagord'' innen vannkjøling er helt ukjent for meg. Men hey, en plass må man jo starte. Mulig jeg har misforstått grundig, men slik forestiller jeg meg at et vannkjølingssystem funker: Du har en pumpe som får vannet til å gå gjennom kablene. Det er 2 ut- eller innganger fra pumpa. Vannet kjøres ut gjennom den ene utgangen, går gjennom kablene til kjøleplata(?) montert på CPU og GPUene og inn igjen til den andre utgangen. Har også fått med meg at vannet går gjennom en radiator(aner knapt hva det er, og vet absolutt ikke hvordan det funker) hvor kjølingen skjer. Hvis det er slik det funker, virker det rimelig enkelt, eller tar jeg heeelt feil nå? Tror det er mange som kunne trengt en svært godt forklarende guide på hvordan det hele funker. Å slenge med en video tutorial hadde ikke vært dumt heller. Takker for all hjelp jeg kan få! Lenke til kommentar
J. Verlander Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Tja, er mer eller mindre slik, men det kan også være lurt å ha en tank. Enten en bay-tank eller en som henger i kabinettet. Det gjør det lettere å fylle på. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Var dum som et brød på vannkjøling for en stund siden, men har lest meg opp. Skal prøve å forklare deg det slik jeg klarte å forstå det selv. Alle slanger har en indre(ID) og ytre dimensjon (OD): Dette blir målt i x/y" tommer. Nipples (fester) dette er leddet mellom pumpe/radiator/vannblokk/tank og slange: Disse har også ID og OD, altså hvilken størrelse på slange de er laget for. De har også en side med skrue, som skal inn i vannblokk/radiator etc, kalt "barb" om jeg husker riktig. Her vil det i beskrivelsen stå G foran tallet. Og det er G1/4" og G3/8" som er standardene (størrelse på skruen) Husker ikke hvilken som er vanligst.. Denne delen over var det jeg slet mest med å forstå... ---------------------------------------------------------- Innhold i vannkjøling: Er en guide her i vannkjølingsdelen av forumet du burde lese. - farge/uv tilsetning i vannet kan føre til at det over tid samler seg flak/gugge som kan tette systemet. Fysj fysj, men det skal visst finnes en type farge hvor dette IKKE skjer, spør litt rundt. Anbefaler dog fargede slanger, så slipper du dette styret. - Destillert vann, fås på bensinstasjon eller apotek. - Så finnes det en tilsetning eller en sølvspiral (silver coil) som forhindrer oppbygning av alger eller no, husker ikke akkurat hva. Alle kombinasjoner av tilsetninger av farge/spiral og andre tilsetninger passer ikke sammen om jeg husker rett, så få godkjennelse fra forum før du mikser det sammen. Finnes også ferdige blandinger, men dette koster litt mer som regel. ------------------------------------------------------------ Radiator: kort forklart for deg: Vannet kommer inn i radiatoren. Du har sikkert sett at det nesten er et "gitter" der. Her føres vannet inn, og den kalde luften som hele tiden kommer forbi kjøler ned vannet. Er litt trøtt, så ting kan sikker være litt dårlig forklart. Bare å stille spørsmål, så skal jeg svare med den kompetansen jeg har! Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Du har jo en radiator på din H60 - den firkanta greia slangene går til og vifta sitter er radiatoren. Du trenger ihvertfall 1. Tank 2. Pumpe 3. CPU-blokk 4. GPU-blokk 5. Radiatorer 6. Slanger 7. Diverse nipler edit: det finnes noen ferdige lagde sett hos www.techbay.no (direkte link), men dersom du skal kjøle 2x580 + cpu må du belage deg på ganske høye utgifter. Endret 9. oktober 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Du har jo en radiator på din H60 - den firkanta greia slangene går til og vifta sitter er radiatoren. Du trenger ihvertfall 1. Tank 2. Pumpe 3. CPU-blokk 4. GPU-blokk 5. Radiatorer 6. Slanger 7. Diverse nipler edit: det finnes noen ferdige lagde sett hos www.techbay.no (direkte link), men dersom du skal kjøle 2x580 + cpu må du belage deg på ganske høye utgifter. Hm, hm, hm.. Så jeg kan så og si velge hvilken som helst løsning der for AM3+ socket og legge til 2 stk 580 vannblokker(følger brackets med dersom det er nødvendig?) og noe ekstra slanger? Kunne du satt opp akkurat det jeg vil trenge? Og dersom jeg kjøper en av løsningene du linket, hvor vanskelig er det å sette sammen dette selv? Har alt klart i hue bortsett fra at en slange går inn i CPU-blokken, sirkulerer rundt og ut til neste slange, og så videre til neste blokk.. hvordan slangene festes ble jeg rimelig usikker på. Innhold i vannkjøling: Er en guide her i vannkjølingsdelen av forumet du burde lese. - farge/uv tilsetning i vannet kan føre til at det over tid samler seg flak/gugge som kan tette systemet. Fysj fysj, men det skal visst finnes en type farge hvor dette IKKE skjer, spør litt rundt. Anbefaler dog fargede slanger, så slipper du dette styret. - Destillert vann, fås på bensinstasjon eller apotek. - Så finnes det en tilsetning eller en sølvspiral (silver coil) som forhindrer oppbygning av alger eller no, husker ikke akkurat hva. Alle kombinasjoner av tilsetninger av farge/spiral og andre tilsetninger passer ikke sammen om jeg husker rett, så få godkjennelse fra forum før du mikser det sammen. Finnes også ferdige blandinger, men dette koster litt mer som regel. Dette er noe jeg ikke har tenkt over. Kommer nok ikke til å bruke fargetilsetning i vannet(antar at formålet med dette, bortsett fra at det ser stilig ut, er å se at vannet strømmer?), da må det isåfall være greiere med en gjennomsiktig tank. Er pumpa kraftig nok antar jeg at man kan se at vannet nesten bobler, og da merker man vel snarlig om det er tett noen plass. Dog, feilsøking kan bli litt vanskeligere... men nå prater jeg bare fra barken i toppen her. Koster slikt destillert vann mye pr liter? Tettes det fort om du bruker springvann? Har ikke tenkt å hyve meg utpå fester osv. ''Ferdige'' løsninger som Audun linket blir nok veien jeg går, i hvertfall nå i starten. Å bygge og lage en handlelisten helt fra bunnen av som nybegynner går som regel dårlig. Endret 9. oktober 2011 av MrPr0 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Personlig så elsker jeg enorme, overdimensjonerte tanker som kan stå ved siden av pcen , er den riktig stor og rommer nok L så kan man ofte kutte ut radiatoren, noen slike løsninger er feks de gamle vannfylte ovnene man hadde i blokkene før i tiden som rommer en god del liter eller en modifisert olje varmeovn. Hadde selv et prosjekt på gang der jeg hadde planer om å bruke en løsning på ca 20 Liter men det ble endringer i planene pga oppgradering av datamaskinen og endringer på komponentene. Men jeg kommer nok til å investere i en relativ stor radiator eller vanntank som vil muligjøre at temperaturstigningen over tid vil være minimal (romtemp mest sannsynlig på vannet). Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Personlig så elsker jeg enorme, overdimensjonerte tanker som kan stå ved siden av pcen , er den riktig stor og rommer nok L så kan man ofte kutte ut radiatoren, noen slike løsninger er feks de gamle vannfylte ovnene man hadde i blokkene før i tiden som rommer en god del liter eller en modifisert olje varmeovn. Hadde selv et prosjekt på gang der jeg hadde planer om å bruke en løsning på ca 20 Liter men det ble endringer i planene pga oppgradering av datamaskinen og endringer på komponentene. Men jeg kommer nok til å investere i en relativ stor radiator eller vanntank som vil muligjøre at temperaturstigningen over tid vil være minimal (romtemp mest sannsynlig på vannet). Det er litt for ekstrem løsning for min del. Har ikke noe imot en stor tank, men den bør få plass inni kabinettet. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Sylinder-tanker ser ganske fine ut, eller så har du tank/pumpe kombinasjoner som tar 1 eller 2 CD-Rom plasser. Skal også nevnes at hvis du ha tank og pumpe, så skal tanken ALLTID være over pumpen. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Sylinder-tanker ser ganske fine ut, eller så har du tank/pumpe kombinasjoner som tar 1 eller 2 CD-Rom plasser. Skal også nevnes at hvis du ha tank og pumpe, så skal tanken ALLTID være over pumpen. Tenkte på http://techbay.no/product.html/techbay-economy-vannkjolingsett-3x120-30?category_id=84 (skriver via iPhone og husker ikke den shitten for links atm) Kjøper da i tillegg 2 GTX 580 vannblokker og en ekstra 0.5-1 meter slange. Hvor mange ekstra fester trenger jeg da? Ser det oppsettet rimelig greit ut? Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Da blir det to ekstra fester per blokk. Men ville anbefalt å ha en "SLI" bro, vet ikke helt hva du trenger av deler osv, men det vil være litt vrient og upraktisk uten den. Andre på forumet kan sikkert hjelpe deg med dette. For å kjøle disse to monstrene+prosessor trenger du også større radiatorer. Minst en trippel rad i topp og en single rad bak (kanskje en 140mm?) Eller så kan du modde plass til en 4x Rad i toppen, men dette er litt mer styr. Verdt å nevne at det er litt vedlikehold også, vannet må skiftes en gang i året helst? Og ting skal vel skylles osv? Det tar også litt tid å fylle opp med vann, er noen guides. Kommer på litt etterhvert som jeg skriver, så det blir derfor litt ustrukturert og kanskje litt forvirrende:) Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Da blir det to ekstra fester per blokk. Men ville anbefalt å ha en "SLI" bro, vet ikke helt hva du trenger av deler osv, men det vil være litt vrient og upraktisk uten den. Andre på forumet kan sikkert hjelpe deg med dette. For å kjøle disse to monstrene+prosessor trenger du også større radiatorer. Minst en trippel rad i topp og en single rad bak (kanskje en 140mm?) Eller så kan du modde plass til en 4x Rad i toppen, men dette er litt mer styr. Verdt å nevne at det er litt vedlikehold også, vannet må skiftes en gang i året helst? Og ting skal vel skylles osv? Det tar også litt tid å fylle opp med vann, er noen guides. Kommer på litt etterhvert som jeg skriver, så det blir derfor litt ustrukturert og kanskje litt forvirrende:) Hva mener du med en SLI bro? Den SLI broen jeg kjenner til er koblingen mellom kortene. Ble litt usikker på om du pratet om noe annet. Med nærmere omtanke, så har jeg ikke tenkt å bruke oppsettet jeg linket til CPU, kun til GPUene. H60 er rimelig grei enda, og kan heller oppgradere denne ved en senere anledning. Dog, hvis du kan finne noe som duger til både CPU og GPUene for omtrent samme pris som det jeg linket og uten at jeg trenger å modde, så er jeg klart keen på det. Vedlikehold bryr meg pent lite, så lenge jeg ikke trenger å demontere hele greia mer enn en gang i mnd. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 (endret) Hvilket kabinett har du? Fordelen med å vannkjøle kun skjermkortene er at de tåler mer varme og at du ergo ikke behøver å tenke på at varmen som produseres av disse påvirker CPU-tempen. Skal du kjøre både CPU og GPU i én loop må du sørge for at vanntemperaturen holder seg maks 15C over romtemperatur for å ha litt rom for overklokking. Dette er litt "individuelt", men generelt sett har du en overbelastet CPU & GPU-loop hvis vanntempen når 20C over romtemp(Delta-t). Derimot, med kun skjermkortene under vann kan vanntempen ligge 30+ over romtemp og man vil fremdeles se gode temperaturer. Mine to GTX570 ligger f.eks på 40C når vanntempen når 35C. Ved 50C vanntemp ville de ligget på ca. 55C som fremdeles er mer enn godt nok mens CPU derimot ville ligget over smertegrensa hvis den var inkludert i samme loop. Det man dog må passe på når vannet blir så varmt er slangene da disse ofte ikke tåler allverdens temperaturer før de i verste fall kollapser eller får en knekk i områder der de står litt i spenn. Her ser du et eksempel på et vannkjølt SLI-oppsett, og nok det exburn mente med SLI-bro: Endret 9. oktober 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Komakino : Hvor mange liter med væske er i systemet ditt? Hvor stor er radiator og Tanken? Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Komakino: Var den jeg mente ja:) Kanskje noen her med litt praktisk erfaring kan fortelle ham om vedlikehold, og hvor ofte? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Ser nå trådtittelen så glem at jeg spurte om hvilket kabinett. Malvado: Ca. 1.5 liter inkl Bitspower vanntank på ca. 3dl. Coolgate 120x60mm radiator + Coolgate 360x60mm radiator i Corsair 800D. Videre har jeg ikke så mye erfaring jeg heller. Begynte selv med vannkjøling for 3-4mnd siden. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Ser nå trådtittelen så glem at jeg spurte om hvilket kabinett. Malvado: Ca. 1.5 liter inkl Bitspower vanntank på ca. 3dl. Coolgate 120x60mm radiator + Coolgate 360x60mm radiator i Corsair 800D. Videre har jeg ikke så mye erfaring jeg heller. Begynte selv med vannkjøling for 3-4mnd siden. Ah, da ble i hvertfall det med SLI broen oppklart. Virket veldig smart, i hvertfall om det ikke er noen spesiell ekstra kost. Kunne du skrevet alt av specs på vannkjølingssytemet ditt, alt fra lengde på slanger, antall klemmer osv? Ser du vannkjøler CPU og GPUene samtidig, så jeg ble mektig interessert i ditt oppsett ettersom vi har(skal ha) samme kabinett. Lengde på slanger osv er ganske viktig. Hadde vært surt å bestille hele oppsettet og så måtte vente en uke på en halv meter ekstra slange. xD Har forresten DirectCU II utgaven av GTX 580, så litt rom for overklokking til helvete hadde vært fett. Litt surt å betale for DirectCU II utgaven når jeg likevel går over til vannkjøling, men har forstått det slik at det er det beste kretskortet for overklokking av GTX 580 på markedet. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 (endret) Jo, nå har jeg ikke fullcoverblokker på skjermkortene, men universal blokker som disse. Det ene kortet mitt er et DirectCUII-kort som det ikke fantes fullcoverblokk til da jeg kjøpte inn delene så det ble denne løsningen. Ellers har jeg en AC Aquastream XT Ultra pumpe som jeg valgte pga. dens svært lave støynivå. Den kan faktisk ikke høres hvis man monterer den riktig, samtidig som den er kraftig nok for de fleste. Den har også noen nyttige funksjoner som styring via OS, viftetilkoblinger og turtallsavlesing. Man kan også utvide med Aquaero, strømningssensor og flere vifter(selve pumpen leverer bare nok strøm til 2-3 vifter) så man har mulighet til et fullstendig automatisert system. Jeg valgte med vilje ikke kompresjonsnipler litt pga. pris, men også for at jeg synes det ser mye mer sikkert ut med vanlige barbs og slangeklemmer. Disse klemmene kan være en utfordring å feste, men det går med litt fikling og når de sitter så er en lekkasje fra slange/nippel nærmest umulig. Hvor mange nipler/barbs og klemmer du behøver er jo et ganske enkelt regnestykke. To stk. for hver komponent, kanskje flere på tank/pumpe. Jeg har én Coolgate 360/60mm og én Coolgate 120/60mm radiator som samlet yter godt nok til mitt bruk. Delta-t på maks 13C med Furmark og Prime95 kjørende samtidig. Ellers rundt 8C delta-t i spill med SLI aktivert. Med kun CPU under stress blir vannet knapt varmere. Oppsettet ditt vil trekke noen flere watt, men jeg tror likevel 360/60 og 120/60 skal holde godt. Selv kjører jeg Scythe Gentle Typhoon 1850rpm vifter som er fenomenale til radiatorer. For å gjøre påfylling lettere, samt det at jeg har en viss oversikt over hvordan vannet ser ut kjøpte jeg i tillegg en vanntank som jeg har koblet en fillport til. Dette gjør det veldig enkelt å fylle og etterfylle vann samtidig som det blir enklere å lufte systemet ved førstegangs påfylling. Jeg angrer dog litt på at jeg ikke heller valgte en sådan som man kan montere i 5.1/4-brønnene. Det er veldig plassbesparende samtidig som man tilogmed kan montere visse pumper til disse tankene for å spare enda mere plass, og samtidig spare seg selv for evt. modding og montering. Som du ser her- -har jeg fjernet den nederste HDD-brønnen for å få plass til pumpen. Det er strengt tatt ikke nødvendig, men jeg hadde uansett ikke bruk for disse likevel. Pga. universalblokkene blir det også brukt mye mer slange enn nødvendig så det hele blir mye mer ryddig med fullcoverblokker. Det kan også bli mye penere med 45 og 90-graders nipler, men disse koster. Bildet over er et unntak, men jeg bruker vanligvis billigslanger som er helt OK å arbeide med samtidig som de er noenlunde robuste og ikke minst billige. Litt dumt å bruke flere hundre kroner på slanger når man likevel må bytte om 6-12 måneder. Man kan selvfølgelig lage et tappesystem så man enkelt kan bytte vann, men jeg liker å åpne blokkene for inspeksjon og evt. rense bort gøgg. Litt vanskelig å si hvor mye slange man behøver, men har du 3-4 meter tilgjengelig skal det holde i massevis til en vanlig loop. Da du har DCII-versjonen av GTX580 må du også ha slike blokker for at de skal passe designet på kortet ditt. Nå tror jeg ikke disse kan skaffes i Norge så de må isåfall bestilles fra utlandet. Eventuelt kan du kjøre samme løsning som meg med universalblokker, men da må du kjøpe kjøleribber til de plassene blokken ikke dekker. Det hele blir dog mye penere, enklere og funksjonelt med fullcover. Som det ble nevnt tidligere her så er farget vann fyfy! Det finnes dog enkelte produkter som visstnok ikke inneholder fargepartikler, men jeg finner ikke igjen disse på sparket. Hva som er best er noe omdiskutert, men mange kjører rent destillert vann med Silver KillCoil eller 10-15% frostveske og har ingen problemer. Skal du handle i Norge, noe som ofte er like billig som fra utland pga. 24% moms og toollavgift, er Techbay.no et godt alternativ. Selv har jeg handlet det meste derifra og er godt fornøyd. Litt stive priser, men slik blir det dessverre når så få selger slikt utstyr her til lands. Et annet alternativ er Netshop, men de har stort sett det samme som techbay, og mye dårligere utvalg ellers. Digitalimpuls har også litt å by på, men havner i samme gate som Netshop. Du må også planlegge et slikt oppsett nøye og forberede deg for det er mye jobb. For å være på den sikre siden velger mange å prøvekjøre vannkjølingen uten HW i kabinettet for å se om det lekker. Ta en titt på Overclock.net's vannkjølingsforum og les/se noen guider på forhånd for sikkerhets skyld. Det er også mange svært dyktige og erfarne folk her på forumet som sikkert kan hjelpe deg hvis du har flere spørsmål. Jøss, dette ble langt Får håpe du får noe nyttig ut av det Endret 10. oktober 2011 av Komakino 1 Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Joda, dette var svært så nyttig. Takker for hjelpen! Det eneste jeg lurer på akkurat nå er hvordan du fikk festet tanken, ellers var det en smooth guide du ga meg. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Tanken kommer med monteringsbraketter så man må bore fire hull i kabinettveggen og feste den med skruer og muttere. Alternativt kan man bruke strips. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 10. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2011 Tanken kommer med monteringsbraketter så man må bore fire hull i kabinettveggen og feste den med skruer og muttere. Alternativt kan man bruke strips. Har festet en del av viftene mine med strips ettersom jeg mistet skruene, så det høres fint ut. Igjen, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå