Gå til innhold

Kalibrering av hus/objektiv

Anbefalte innlegg

Har et Sigma 50 1.4 på et Nikon D80. Har hatt problemer med feil fokus helt siden jeg fikk det, når jeg velger fokuspunkt og fokuserer i søkeren ser alt helt bra ut - men når bildet er tatt ligger alltid fokuspunktet "mye" lenger bak en der jeg valgte.

Lurer derfor på om noen har erfaring med hvordan dette kan kalibreres, må objektivet kalibreres til kameraet eller omvendt? Er det noe jeg kan gjøre selv, om ikke - hvor mye kan det koste å få gjort det hos en fotobutikk? (Garanti er løpt ut på begge deler.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at Sigma objektiver fokuserer feil - det bør du få fikset på garantien. Legg ved gode bildebevis, så pleier det ikke å være noe problem å få det igjennom.

Jeg merket at med f/1.4, så var det lett å fokusere feil, så det lønner seg å finne motiver som viser feilen uten tvil når du skal ta bildebevis.

Lenke til kommentar

Dette er ikke garanti, men reklamasjonsrett, som er fem år i Norge.

Om du har reklamasjonsrett også hvis det er en premie vet jeg ikke.

Pass også på at du har innstilt diopteret riktig, så det ser riktig ut i søkeren.

Helt presist bilde vil du allikevel ikke få i søkeren med så lyssterk optikk, med mindre du bytter mattskive.

Lenke til kommentar

Trist å høre at objektivet du vant ikke funker etter forventningene. Her er hva jeg synes du bør gjøre:

1) Les denne artikkelen: http://www.canonrumors.com/tech-articles/this-lens-is-soft-and-other-myths/

Den er veldig god og forklarer godt hva som er problemet med fokus og kalibrering av denslags.

2) Kontakt FotoVideo og hør hva de anbefaler deg å gjøre. Jeg gjør regning med at dette vanligvis dekkes av reklamasjonsretten, premie eller ikke, men det KAN vurderes dithen at du har brukt for lang tid på å finne feilen og si i fra. sannsynligvis vil imidlertid FV ikke være vanskelige på dette, og tilby å kalibrere objektivet kostnadsfritt for deg. Dersom de gjør det bør du som artikkelen nevner også sende inn kameraet, slik at objektivet kan kalibreres i forhold til det.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Leste gjennom artikkelen, mye interessant der - trikset må jo være å finne seg et hus kamerahus du er strålende fornøyd med og aldri bytte det :!:

Har sendt en mail til FotoVideo nå, det var vel kanskje de som leverte objektivet også om jeg ikke husker feil? Så da er det vel ikke så farlig om jeg ikke har kvittering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...