Gå til innhold

Hvilken 2 TB Harddisk?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2TB WD Green, (WD20EARS). Har aldri merket at den spinner ned, så er litt tvilende til at dette gjelder for annet enn eksterne disker.

Slik WD beskriver IntelliPower funksjonen så kan det se ut som variabel RPM, men det står ingenting om at den slår seg av.

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3665/p/227,294/session/L3RpbWUvMTMxODE2MzMwMS9zaWQvUkJvcWs3R2s%3D

Har slått av Windows sin strømsparing, som normalt er ansvarlig for spin-down.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på hvilken 2 TB interne 3,5 " disk jeg skal velge. Den nåværende Samsung SpinPoint F3 1TB er full og jeg trenger mer plass rett og slett.

Bruksområder:

- Utelukkende lagre backup og filmer

Krav:

- være såpass rask at jeg kan kjøre HD-filmer og DVD gjennom HDMI til TV uten hakking e.l. og såpass rask at den kan brukes i mediasenter for å kjøre HD-filmer og DVD

- være så stille som mulig (sitter i en Fractal Design R3 som står i stua, så bråk og knitring er upopulært)

- ikke koste skjorta (er jo enorm prisforskjell på 2 TB disker..)

(Har hovedkort: Gigabyte GA-P55A-UD3, Socket-1156 og skjemkort med HDMI hvis det betyr noe)

Håper på innspill og råd. På forhånd takk

Lenke til kommentar
Krav:

- være såpass rask at jeg kan kjøre HD-filmer og DVD gjennom HDMI til TV uten hakking e.l. og såpass rask at den kan brukes i mediasenter for å kjøre HD-filmer og DVD

- være så stille som mulig (sitter i en Fractal Design R3 som står i stua, så bråk og knitring er upopulært)

Alle 2TB disker klarer kravene dine LETT!

Ingen 2TB per dags dato bråker noe som kan merkes.

Samsung f4 og hitachi er mine klare valg, som ikkje koster så mye. Samsung er billigst, og dermed hestehodet forran hitachi i prioritert rekkefølge. Har 8 2tb samsung f4 i raid som er oppe å går 24/7, og ingen problemer.

Samme med hitachi 2 og 3 TB.

WD disker bruker jeg ikkje pga Time-Limited Error Recovery (TLER)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Krav:

Alle 2TB disker klarer kravene dine LETT!

Ingen 2TB per dags dato bråker noe som kan merkes.

Samsung f4 og hitachi er mine klare valg, som ikkje koster så mye. Samsung er billigst, og dermed hestehodet forran hitachi i prioritert rekkefølge. Har 8 2tb samsung f4 i raid som er oppe å går 24/7, og ingen problemer.

Samme med hitachi 2 og 3 TB.

WD disker bruker jeg ikkje pga Time-Limited Error Recovery (TLER)

Takk for oppklarende svar. Var bare bekymret for at 5400 RPM ikke er nok til å kunne spille av film og sånt fra. Har hørt at man ikke burde ha systemdisker med så lav RPM fordi det går sakte. Men da antar jeg at det er mest relevant ved oppstart/spilling? At den bare har 5400 RPM vil vel også si at den ikke blir så varm, og har forholdsvis lavt strømforbruk. Det skader jo heller ikke.

Lenke til kommentar

De aller fleste laptoper har jo 5.4krpm, og de klarer jo å vise HD-filmer helt uten problemer, så er virkelig ingenting nytt :)

Er akkurat det momentet jeg tenker på. Laptopen min har 5400 RPM, HDMI og det som skulle være nødvendig. Er kun 2 år gammel, og den klarer ikke å kjøre verken DVD eller HD ut på TVen uten at det hakker. Var derfor jeg henvendte meg til dere eksperter her på forumet :)

Lenke til kommentar

Nei, ikke ved mindre vi snakker latterlig høy bitrate. Tenk deg at en ganske høykvalitets Bluray-rip kan være på ca. 30 GB for en ca. 2 timers film, og da er bitraten på ca. 32 Mbps, noe som er lavere enn hva en normal harddisk (også 5.4krpm) tter.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det blir en Samsung Spin Point F4 2 TB:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610757

Står imidlertid ingen ting om at det følger SATA-kabel. Noen som har erfaring med dette? Må vel ha Sata 3-kabel eller noe til denne antar jeg, er jo ran på høylys dag at en sånn koster over 100 spenn på komplett.

Edit: Er det mye hokus pokus med å installere nye disker? Skal bare ha den som lagring, ikke systemdisk. Om man må herje mye i BIOS og sånt, eller om det bare er plug and play...

Endret av malarki
Lenke til kommentar

Ser plutselig at Samsung Spinpoint F4 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610757) har Sata 3.0 Gbps, mens Seagate Barracuda (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622010) har Sata 6.0 Gbps. Vil det ikke da være bedre å velge sistnevnte da den bare koster 10 kr mer? Eller er det andre ting som taler for/mot enten Samsungen eller Seagaten? Noen som har erfaring med denne konkrete disken fra Seagate?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...