Gå til innhold

hvilket lydkort?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et nytt lydkort. Jeg hadde tenkt meg et 5.1 kort som jeg kan koble til en surround forsterker. Kortet skal hovedsaklig brukes til spilling av musikk over forsterkeren og når jeg ser film. Jeg har kommet frem til to forskjellige lydkort som jeg lurer på:

Creative Soundblaster Live 5.1 Digital

Lydkort PCI Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl

Hercules Gamesurround Muse 5.1 DVD

Lydkort PCI, Retail

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=3&s=pl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd noen av de nevnte kortene, men at det er forskjellig i lyd på de forskjellige modellene er det ikke noe tvil om. Jeg vil ikke gi noen anbefaling, men ville absolutt vurdert Hercules kortet (les noen tester etc.), jeg har en oppfatning av Hercules som et merke med bedre lyd enn Creative, men det trenger ikke nødvendigvis å stemme i dette tilfellet. I din prisklasse ville jeg også vurdert M-Audio og Terratec.

Lenke til kommentar
Til 3 ganger prisen av de to kortene han lurer på. Billigste Audigy2 koster uannsett dobbelt så mye som de aktuelle kortene...

Mitt inntrykk er uannsett at når du beveger deg oppover i prisklassene og skal bruke det hovedsaklig til å høre på musikk, finnes det bedre valg enn Audigy2...

Lenke til kommentar

Når det gjelder lydkort til HTPC og andre datamaskiner som skal kobles til stereoanlegg så er dette verdt en vurdering.

Jeg er meget fornøyd :yes:

M-Audio Revolution 7.1

24 Bit/192 kHz 7.1 surround pci lydkort

Lyden skal være bedre enn Creative sitt, og dette koster 1350,- hos PROCOM www.Procom.no, som holder til i Drammen.

Det er et meget bra lydkort til prisen :smile:

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk er uannsett at når du beveger deg oppover i prisklassene og skal bruke det hovedsaklig til å høre på musikk, finnes det bedre valg enn Audigy2...

Hvilket kort mener du er bedre valg enn audigy 2?

Jeg har også tenkt å kjøpe meg nytt lydkort snart. Er veldig usikker, men har kommet til at Audigy 2/creative ikke er noe jeg kommer til å satse på. Jeg tror overhodet ikke Audigy 2 er et dårlig kort, men siden jeg ikke bruker pc'n til å spille lenger, kommer jeg til å kjøpe noe annet. Mine oppfatninger er stort sett bygget på det jeg har lest på Hydrogen Audio, og jeg har mer tiltro til det jeg leser der i tillegg til at det er litt mer rettet mot mitt bruk. Jeg kommer bare til å bruke det til å høre på musikk med hodetelefoner og koblet til stereoanlegg. Jeg kommer også til å bruke det litt til film, men har ikke surround.

Kort jeg vurderer:

M-Audio Revolution 7.1 (1350,- hos Procom.no)

TerraTec SoundSystem DMX 6Fire LT(1,182,- hos Komplett)

TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 Sky (773,- hos Komplett)

Jeg er usikker på hvor mye jeg gidder å bruke, og flere av disse er jo ganske mye dyrere enn de to du tenkte på i utganspunktet. Hvis du kjøper et til 300-400,- er det vel ingen krise om du "vokser fra det" etterhvert hvis kravene blir større. Jeg har ikke prøvd noen av dem selv, men kan ikke helt tro de kan være så ille at du angrer med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...