Gå til innhold

Svolvær - Å, noen tips?

Anbefalte innlegg

Hei,

To kamerater og jeg har allerede begynt planlegningen for neste års sommerferie og planlegger en tur til Lofoten. Utgangspunktet er å få klatret Svolværgeita, og etter dette har vi lyst til å bruke 1-2 uker på å gå ned til syd-vestspissen av Lofoten. I den anledning lurte jeg på om noen hadde noen spesielle severdigheter de kan anbefale på reisen; spektakulære fjelltopper, severdigheter o.l.

Forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg prøvd og vil anbefale:

•  
  • Surfing på Unstad
  • Camping på stranda i Uttakleiv. Veldig romatisk og pent sted når solen sakte nærmer seg havet i vest. Jeg var der i august, og da var det ikke lengre midnattsol, så solen gikk ned i havet. Ble veldig pene farger på himmelen. Uttakleiv er gjennom tunnelen, men du kan også campe på den kritthvite stranda før tunnelen.
  • Fiskesuppen på klatrekafeen i Henningsvær er absolutt verd en tur. Rørvikstranda, der du svinger av til Henningsvær, er veldig fin og godt egnet for camping i telt men har få gode teltplasser.
  • Spise fiskeburger på Sakrisøy
  • Kjøpe lokalprodusert mat i diverse gårdsbutikker, bare følg skiltingen du kommer over. Veldig gode oster i den gårdsbutikken like før du komme til Unstad.

Ting jeg kunne tenke meg å prøve, men ikke har gjort enda:

Det er nok en hel masse annet også å gjøre som jeg ikke har fått med meg. Jeg har ikke vært i alle delene av området.

Lenke til kommentar

Litt treig der må jeg innrømme.... :-P Joda, var i Lofoten i sommer og fikk gjort enkelte av de overnevnte tingene (eksempelvis vikingmuseet), men da dette blir mer en "ekspedisjon" av sort tenkte vi å gå så langt unna allfarvei som mulig :-)

Kajakkturer har vi også sett på, noen som har noen anbefalinger/erfaringer ift. å være med på noe opplegg (har sjekket litt med xxlofoten, som tilbyr bl.a. organiserte kajakkturer), kontra leie kajakker selv . Kan i denne sammenheng også nevnes at jeg har padlet en god del tidligere :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg har kun deltatt på grunnkurs havkajakk i kabelvåg i vår, og kan ikke si noe om leie kajakker selv kontra guidet tur. Min kursholder, lofoten aktiv, leier ut kajakker og tilbyr guidede turer. Han som er sjefen der virket som en veldig oppegående og kunnskapsrik fyr, og fortale mye fra de turene han hadde vært på tidligere. I tillegg fikk vi se videoer fra bølgesurfing i vanlige og stående bølger som de hadde deltatt på. Jeg må si at det så veldig morro ut, og noe jeg absolutt kunne tenke meg å prøve når anledningen byr seg.

De andre firmaene har jeg ikke noe erfaring fra, og kan ikke si om de er noe bedre eller dårligere. Alle gir deg sikkert gode tips og råd i forbindelse med turer du skal på, så lenge du leier utstyret fra dem. Undersøk om de kan være behjelpelig med å anbefale område og gi forslag til god padlerute.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...