anderslien Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Jeg har nettopp kjøpt inn en Pax Kanalvifte 100mm og en Pax 990 Fukt og tidstyring. Driver å monterer denne nå, men sliter litt med hvordan jeg skal koble den. Jeg skal ikke ha noen bryter på den, kun fuktstyringen skal styre denne vifta. Kan noen hjelpe meg med å koble denne? På selve vifta, har jeg disse tilkoblingene: - Jord - Brun og en hvit ledning som går inn på samme, merket: N - Sort ledning, merket: L - Blå og en hvit ledning som går inn på samme, ikke merket med noen ting. Hvordan kobler jeg dette? Her er koblingsskjemaet for fuktstyringen: Endret 8. oktober 2011 av anderslien Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Det fremgår ganske klart fra bildet hvordan dette skal kobles. Når du ikke ser det så har du overhodet ikke kompetanse til å koble slikt, og bør holde deg langt unna. Skaff en elektriker, du har ikke lov til å gjøre dette selv. Folk har faktisk blitt drept på bad på grunn av amatørmessige feilkoblinger. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Når du ikke skjønner et så enkelt koblingsskjema skal du ikke drive med elektrisitet. Når du i det hele tatt må ha koblingsskjema sier sitt Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 Nå spurte ikke jeg om hva dere syntes om at jeg skal koble dette selv. Jeg kommer til å koble det selv uansett hva dere mener, men spørsmålet er om dere vil hjelpe meg med å koble det riktig, eller om jeg skal bare prøve å koble det sånn jeg tror er riktig? Det er vel sikrere at jeg får informasjon om hvordan jeg kobler det riktig enn at jeg prøver å finne ut av det selv? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Nei. Det kan være forhold som du ikke forteller om fordi du ikke innser at det har betydning. Altså kan det bli helt feil selv om du får nøyaktig instruks ut fra den informasjonen du gir. Lenke til kommentar
Henning- Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Herregud så oppriktige og prektige vi er.. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Er det mulig da? Dette har du ikke lov til å gjøre selv! Kan dere være så snill å respektere strøm? Få fagfolk inn i bildet! Eller vil du kanskje ligge livløs på badegulvet fordi du ville prøve selv? Eller enda verre, noen i familien din. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Feilkoblinger på bad er det farligste som kan oppstå i husinstallasjoner. -IKKE- gjør dette selv om du ikke umiddelbart skjønner et slik mikkemus-skjema. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 Det her er en kanalvifte som skal sitte på loftet. Det kommer et rør fra badet og inn på vifta. Fuktstyringen kommer til å sitte i nærheten av dusjen. Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få strøm i meg etter den er montert. Jeg respekterer strøm, men det er ikke så big deal som alle skal ha det til. Man skrur av sikringen mens man holder på, og har man koblet feil, vil i verste fall sikringen slå seg ut. Har ikke begynt å koble den enda, bare montert den, så får se om jeg ringer en elektriker på mandag. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Kobler du spenning på jordingen, og du har feil eller manglende jordfeilvern i huset ditt kan du få deg en deilig kavring når du tar i dusjbatteriet neste dag. Da er du kanskje allerede våt og naken med minimal overgangsmotstand for strømmen og støtet du får vil være mangedobbelt iforhold til et "vanlig" støt. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 Kobler du spenning på jordingen, og du har feil eller manglende jordfeilvern i huset ditt kan du få deg en deilig kavring når du tar i dusjbatteriet neste dag. Da er du kanskje allerede våt og naken med minimal overgangsmotstand for strømmen og støtet du får vil være mangedobbelt iforhold til et "vanlig" støt. Ja, jeg skjønner at ting kan skje, men dette er en en veldig dum feil som ikke skal skje. Jeg kommer ikke til å begynne å koble noe før jeg vet helt sikkert hvordan det skal kobles. Har fått vite endel på et annet forum hvor folk faktisk svarer på spørsmålet mitt, så får jeg konkrete svar der, kobler jeg det selv. Hvis ikke, skaffer jeg elektriker på mandag. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Jeg henger meg på resten her, ring elektrker på mandag. Du sier du har respekt for strøm, men samtidlig vil gjøre dette selv. Her motsier du deg selv. Du sier at det bare er å ta sikringen, og at det verste som kan skje er at sikringen går. Bare dette forteller hvor lite du kan om faget og faremomentene som kommer med. Det er ingen her som prøver å rakke ned på deg, men faktum er at du ikke har kompetanse til å gjøre dette selv, og at alle her bare vil det som er beste for deg. Og uansett hvordan du vrir og vender på det er det å ringe en elektriker. I tillegg, om du kobler feil, setter fyr på hus/leilighet. Er du da klar over at forsikringen din ikke gjelder? Det første forsikringsselskapet vil gå etter (etter at evnt brannvesen har lokalisert brannårsak)er papirer fra en elektriker som tilsier at de har montert den vifta. Lykke til! 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Det første du bør gjøre før elektrikeren kommer er å lese hele manualen for det er en del flere funksjoner en bare fuktstyring. Greit for elektrikeren å vite hva du ønsker når han kobler det opp. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Det første du bør gjøre før elektrikeren kommer er å lese hele manualen for det er en del flere funksjoner en bare fuktstyring. Greit for elektrikeren å vite hva du ønsker når han kobler det opp. Ja, det vet jeg. Det koblingsskjemaet jeg postet her vil gi meg de funksjonene jeg ønsker. Da fikk dere viljen deres, gutta! Skal ringe elektriker for å hjelpe meg å koble dette Jeg får holde meg til stikkontakter, lysbrytere og lamper, hehe. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Kan ikke du være så grei å fortelle hvor du bor så skal jeg få eltilsynet til å ta seg en tur for å sjekke elanlegget du har arbeidet med, for regner med at du har dokumentasjonen som kreves for slikt arbeid tiljengelig. Arbeid på Norske elanlegg krever blandt annet at du utfører en sluttkontroll med minimum 3 forskjellige målinger for å verifisere at det man har gjort er riktig. For selv om du sikkert greier å få lys i lampa eller strøm i stikkontakten er det slettes ikke sikkert at du har utført en sikker og forskriftsmessig installasjon. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 9. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2011 Kan ikke du være så grei å fortelle hvor du bor så skal jeg få eltilsynet til å ta seg en tur for å sjekke elanlegget du har arbeidet med, for regner med at du har dokumentasjonen som kreves for slikt arbeid tiljengelig. Arbeid på Norske elanlegg krever blandt annet at du utfører en sluttkontroll med minimum 3 forskjellige målinger for å verifisere at det man har gjort er riktig. For selv om du sikkert greier å få lys i lampa eller strøm i stikkontakten er det slettes ikke sikkert at du har utført en sikker og forskriftsmessig installasjon. Alt jeg har gjort er gjort slik det skal gjøres. Har fått elektriker til å vise meg, så det er ikke noe problem. Har ikke noe papirer, men i verste fall kan det skaffes, men det trengs foreløpig ikke. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 9. oktober 2011 Del Skrevet 9. oktober 2011 Ikke for å krangle, men du er klar over at arbeidet du utfører på elektriske anlegg kan ha konsekvenser for andre enn ditt eget anlegg? Du kan feks. lage en dødsfelle i nabohuset. Kjedelig å ha på samvittigheten.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Alt jeg har gjort er gjort slik det skal gjøres. Har fått elektriker til å vise meg, så det er ikke noe problem. Har ikke noe papirer, men i verste fall kan det skaffes, men det trengs foreløpig ikke. Men du kan fortsatt ikke dokumentere at det er gjort faglig korrekt. At en elektriker viste deg hvordan vil ikke holde dersom anlegget blir kontrollert eller at du, din familie eller en av leieboerene dine blir skadet. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 12. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2011 Alt jeg har gjort er gjort slik det skal gjøres. Har fått elektriker til å vise meg, så det er ikke noe problem. Har ikke noe papirer, men i verste fall kan det skaffes, men det trengs foreløpig ikke. Men du kan fortsatt ikke dokumentere at det er gjort faglig korrekt. At en elektriker viste deg hvordan vil ikke holde dersom anlegget blir kontrollert eller at du, din familie eller en av leieboerene dine blir skadet. Har ikke koblet noe som helst der jeg har leieboere. Dette er en annen leilighet. Jeg har nå fått elektriker til å koble vifta, så da skal alt være i orden. Kommer til å få de til å ta en el-kontroll på hele anlegget mitt for å sjekke at alt jeg har gjort, er gjort riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå