oLarso Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Hei, Jeg har følgende oppgave: Vi har følgende nasjonalregnskapstall for 1990(i mrd 1990-kroner): BNP 662, brutto realinvestering 125, offentlig forbruk 139, kapitalslit 100, eksport 291, import 243, driftsbalansen med utlandet 23. Regn ut netto realinvestering, netto nasjonalprodukt, privat forbruk, handelsbalansen, rente- og stønadsbalansen, disponibel inntekt og samlet sparing for Norge i 1990. Jeg har klart å regne ut alt fram til rente og stønadsbalansen. Det finner jeg ingen formler eller måter å regne ut på. Nettonasjonalprodukt = 662- 100 = 562 Netto realinvestering = 125 - 100 = 25 Privat konsum = 662 - 139 - 125 - 291 + 243 = 350 Handelsbalanse = 291 - 243 = 48 Så er spørsmålet mitt hvordan finner jeg Rente- og stønadsbalansen? (Netto finansinntekt)(RS) Vet ikke om dette virker veldig simpelt, men boka mi klarer jeg ikke finne ut dette i, og heller ikke noe sted på nett. Hadde satt enormt pris på om noen klarte å besvare dette Lenke til kommentar
Toxo_Philite Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Rente- og stønadsbalansen er inntekter fra utlandet minus utgifter til utlandet, nærmere bestemt lønn, formuesinntekter og formuesutgifter, samt løpende overføringer og stønader til og fra utlandet. I dette tilfellet tror jeg det er Handelsbalansen+Driftsbalansen med utlandet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå