Gå til innhold

Innkjøp av speilreflekskamera og utstyr til opptak av video. Trenger innspill!

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå til innkjøp av et kamera som i all hovedsak skal være dedikert til film. Jeg har blitt anbefalt å gå for et speilreflekskamera, og har sett meg ut Canon EOS 600D eller 60D (har noen Canonlinser fra før, så Nikon er ikke noe valg for meg). Jeg heller litt mer mot 600D fordi jeg har hørt at det skal være bedre på opptak av video. Noen innvendinger?

I tillegg til kamera trenger jeg et vidvinkel objektiv. Jeg har en 30mm-70mm linse fra før, men siden jeg liker mye kamerabevegelse i filmene mine bør jeg gå til innkjøp av et vidvinkel. Men på dette området er jeg blank, så hadde satt pris på litt hjelp her. Jeg vil ha minst mulig fisheye som mulig siden dette ikke passer inn i filmene jeg lager.

Jeg trenger også en mikrofon. Gjerne en som ikke plukker opp så mye støy fra kamera (shotgunmic). Kan gjerne være en mikrofon som ikke er stasjonert på selve kamera og må opereres av en annen en kameramannen. Også på mikrofonfronten er jeg så godt som blank og trenger hjelp.

Hadde satt pris på å få noen råd fra mer erfarne brukere enn meg. Har lagd en god del film før, men ikke på slikt utstyr.

Jeg har tenkt til å bruke rundt 10000 +/- på alt dette (har funnet et 600D til rundt 5000, så jeg har litt å rutte med på linse og lyd).

Endret av christoph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal gå til innkjøp av et kamera som i all hovedsak skal være dedikert til film.

Noe spesiell grunn for at du skal ha DSLR til videokamera? Hva har du tenkt å filme?

Har lyst på DSLR fordi størrelsen på lysbrikken, utvalget av linser, og prisen er å foretrekke kontra videokamera.

Har tenkt til å filme kortfilmer (fiksjon).

Lenke til kommentar

Går utifra at du er klar over fokusproblematikken ved bruk av dslr ?

Det er en mikrofon og en opptaker som ofte blir nevnt som gode til dette, H4n opptaker er anbefalt av de som driver litt mer seriøst med video.

Når det gjelder objektiver burde du legge mer i hvordan fokusringen oppfører seg ved fokusering siden du må/burde gjøre dette manuelt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har hørt at kameraet ikke vil ha så mye problemer med autofokusen hvis man har et vidvinkelobjektiv. Derfor tenkte jeg på å kjøpe et slikt til å bruke når jeg ikke har kamera på et stativ. Men det er bra dere er kritiske. Trenger den hjelpen jeg kan få.

Nautica, kobler man mikrofonen sammen med opptakeren, eller bruker man opptakeren alene?

Lenke til kommentar

Opptakeren er selvstendig med retning-styrt mikrofon, man synker video/lyd i etterkant "klappe-metoden", skal være enkelt med rette synk-program.

Er ikke det som kan mest angående dslr-video, er et par gode tråder her på forumet angående lukkertider, gråfilter og annet ekstrautstyr som man trenger.

Et objektiv som kan fungere er Tokina 11-16 f/2.8, kort vandringsvei på MF-fokuset, men ser at mange foretrekker fastobjektiver.

EDit: skal se om jeg finner noen linker.

DIY dslr-rigg.

Filming med dslr.

MInnekort.

Filming med speilrefleks og lukkerhastighet.

Her er en informativ tråd.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har hørt at kameraet ikke vil ha så mye problemer med autofokusen hvis man har et vidvinkelobjektiv. Derfor tenkte jeg på å kjøpe et slikt til å bruke når jeg ikke har kamera på et stativ. Men det er bra dere er kritiske. Trenger den hjelpen jeg kan få.

Canon kan ikke autofokus under opptak. Når du filmer fiksjon vil du ikke kunne bruke autofokus selv om du har det.

Ved fiksjons filming fokuserer du manuelt, enten med en mekanisk eller elektronisk "følge fokus" som sitter på kamera riggen. Eventuelt en av de "mekaniske" billigløsningene.

Det er ganske mye teknikk som du bør ha kunnskap om før du begynner å kjøpe utstyr. 10.000.- bringer deg ikke så veldig langt, spesielt ikke hvis du ikke finner utstyr til gunstigst pris.

Jeg ville nok kanskje valgt en 60D over en 600D selv om den er dyrere, da den er litt større og tyngre som gir deg litt mer stabilitet.

Fortsett og spør, og kanskje fortelle litt hva slags opptaks miljø du skal opptre i når du skyter fiksjon.

Lenke til kommentar

Har hørt at kameraet ikke vil ha så mye problemer med autofokusen hvis man har et vidvinkelobjektiv.

Ja, det er min erfaring også...

Men du skriver - slik jeg forstår teksten din - at du "liker" mye kamerabevegelse? Tenker på noe a la Cloverfield...

Da bør du vel heller filme med et 100mm fastobjektiv enn en 10mm vidvinkel?

Lenke til kommentar

...kobler man mikrofonen sammen med opptakeren, eller bruker man opptakeren alene?

Begge deler - samtidig - hvis du ønsker.

Med lydkabel mellom ex. Zoom H4n og fotoapparat fungerer mic'ene på Zoomen som eksterne mic'er for fotoapparatet OG lagrer lydfilen på SDbrikka i Zoomen. Det siste gir best lydkvalitet...

Da får du filmklipp inkl. lydspor på opptaket + et ekstra høykvalitets lydspor i Zoomen som kan mixes sammen med bildesekvensen.

Da kan du velge å disable fotoapparatets lydspor fra videosporet i redigeringsprogrammet.

Syncingen av film og lydspor med ex. Premiere Pro og PluralEyes for Premiere Pro vil hjelpe deg automatisk...

NB! Med Zoom H4n kan du ta opp 4 lydspor - samtidig - i CD-kvalitet

Les mer her:

http://www.samsontech.com/zoom/products/handheld-audio-recorders/h4n/

H4N-5D-back_wires_screen-web.jpg

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nok til å filme i forskjellige miljøer. Ute, inne, god belysning, dårlig belysning osv.

Når jeg skrev kamerabevegelse tenker jeg ikke på mye ”risting på kamera” ala Cloverfield, men mer panorering, og følging av objekter der avstanden til fokusmålet endrer seg under filmingen.

Premiere pro og Pluraleyes virket veldig dyre (gjorde bare et raskt googlesøk, så kan hende de er å finne billigere hvis jeg søker litt bedre). Er det noe annet synk-program som er rimeligere?

Takk for alle tilbakemeldinger. Det settes stor pris på!

Lenke til kommentar

Her skal du i alle fall kikke på objektivene dine, og om de er gode til videobruk.

Krav:

- God fokusring. God zoomring for zoomobjektiver.

Nice to have/ting man skal være klar over:

- Puster objektivet (lens breathe) - at utsnittet endrer seg når du fokuserer - skjer både på fastoptikk og zoomoptikk.

- Focus creep - at objektivet endrer fokus når du blender opp eller ned.

- Er objektivet Parfokalt (parfocal) - om fokus endrer seg når du zoomer.

- At blenderendringer er jevne - ikke nullstiller seg i ytterområdet på vei til riktig blender.

- At zoom er jevn.

- Autofokus/bildestabilisering/endring av blender/andre ting med motor er stillegående.

- Helst konstant blendertall (stort sett umulig for en superzoom).

Lensrentals.com har liste over noen anbefalte objektiver her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...