Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Vold i selvforsvar

0flax

Anbefalte innlegg

Om to personer sitter og slenger dritt til en annen(person X) på en pub, og X snur det andre kinnet til gjentatte ganger, og til slutt skubber den ene av de to X, hva er sjangsen for at X blir dømt for å ha slått de to karene? Er en kammerat som er i en slik sak nå, ingen så at de dytta han, men alle så at han slo!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvforsvar skal, om jeg har skjønt det riktig, ikke være ''verre'' enn det som er nødvendig. Altså; dette kan man ikke ''forsvare'' med at det skal være nødverge, da en random kar skubber bort i deg ikke nødvendigvis må gjengjeldes med ett slag eller flere. Man må også være i en reel fare for å påstå at man handlet i selvforsvar.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Selvforsvar skal bare benyttes i situasjoner der det er reell fare for fysisk skade. En nødverge må være absolutt nødvendig for å hindre eller avvise et substansielt angrep, og regelen er at det alltid skal benyttes en såkalt proporsjonalitetsvurdering, hvilket betyr at man stiller spørsmålet «Kunne angrepet vært avverget ved bruk av mindre inngripende handlinger?». Det beste er selvsagt å anvende passivt selvforsvar, ettersom ingen kan bruke dette imot utøveren i ettertid.

I dette tilfellet ser det mer ut som Person X har valgt å slå mer i irritasjon over å bli plaget, enn i faktisk redsel for å utsettes for våde. Vedkommende var ikke i konkret nød slik jeg ser situasjonen, og avhenget derfor ikke av å benytte fysisk vold. Ja, det er en eksisterende sjanse for at X kan dømmes for å ha slått de to andre. Om reaksjonen hans kategoriseres som selvforsvar, regner jeg med blir opp til påtalemyndighetene hvis dette skulle bli en større sak.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Litt usikker på om jeg fant riktig paragraf, men Strl §228 3. ledd sier: "Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri. "

Så er jo spørsmålet hva gutta sa til person X, og om det kan regnes som en ærekrenkelse :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på om jeg fant riktig paragraf, men Strl §228 3. ledd sier: "Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri. "

Så er jo spørsmålet hva gutta sa til person X, og om det kan regnes som en ærekrenkelse :)

Var visst fornærmelser, om at han ikke så helt bra/fin ut, bemerkelser på overvekt og spydige kommentarer, samt to fingre hardt kjørt inn i ribba, og der smalt det. snakka med han i sted, nærvøs gutten nå, forståelig nok!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...