Dinodude Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Heisann, kjære leser Nå er det ikke så lenge siden jeg satt meg inn i hardware og alt det der, så jeg har nå noen spørsmål om overklokking... - Hva er overklokking? - Hvordan overklokker man? - Går overklokking ut over levetiden til komponentet som har blitt overklokket? - Hvor mye bedre ytelse får man ut av overklokking? - Trenger jeg vannkjøling, hvis jeg skal overklokke f.eks prossesoren og spille tunge spill? - Hvilke komponenter kan man overklokke? Jeg er veldig takknemlig for svar! Mvh Martin Endret 8. oktober 2011 av Dinodude Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 - Overklokking er i bunn og grunn økning av frekvenser for bedre ytelse. - Det spørs hva du skal overklokke. Skal du overklokke skjermkortet kan du bruke MSI Afterburner eller om du har et AMD kort kan du overklokke i driveren. Prosessoren, RAM og harddisker overklokkes som regel i BIOSen. Noen BIOSer har sperrer for mye eller om du i det hele tatt kan klokke. Hvordan man åpner for Overklokking dersom det er sperret, er et helt annet kapittel. Det man først og fremst fokuserer på er Core frequency, minne-frekvens og Volten dersom du planlegger en litt større overklokk. - Overklokking går utover levetiden til komponentene, ja. Hvor mye er forskjellig fra komponent til komponent, og hvor mye du overklokker. De fleste tar utgangspunkt i at levetiden reduseres med 30-50%. - Hvor mye bedre ytelse du får avhenger av hvor stor overklokk du kjører, og hvilken GPU/CPU/HK etc du har. Med en "normal" overklokk som kjører stabilt kan du regne med en 5-10% økelse i FPSen In-Game. Men igjen, det avhenger av en del forskjellige faktorer. - Du kan overklokke så fremt system er stabilt (ingenting krasjer, ingen hvite dotter på skjermen etc) og temperaturen ikke overstiger det komponenten takler. For rimelig massive overklokk trenger du nok en vannkjøling, ja. Du burde dog være litt erfaren innen Overklokking før du går til innkjøp av vannkjøling. Er det ting du lurer på, så er det bare å spørre. Kan hjelpe deg hele veien dersom du ønsker det. Kan anbefale deg hvor mye du burde overklokke visse komponenter etc. Fyr løs. Lenke til kommentar
Dinodude Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 - Overklokking er i bunn og grunn økning av frekvenser for bedre ytelse. - Det spørs hva du skal overklokke. Skal du overklokke skjermkortet kan du bruke MSI Afterburner eller om du har et AMD kort kan du overklokke i driveren. Prosessoren, RAM og harddisker overklokkes som regel i BIOSen. Noen BIOSer har sperrer for mye eller om du i det hele tatt kan klokke. Hvordan man åpner for Overklokking dersom det er sperret, er et helt annet kapittel. Det man først og fremst fokuserer på er Core frequency, minne-frekvens og Volten dersom du planlegger en litt større overklokk. - Overklokking går utover levetiden til komponentene, ja. Hvor mye er forskjellig fra komponent til komponent, og hvor mye du overklokker. De fleste tar utgangspunkt i at levetiden reduseres med 30-50%. - Hvor mye bedre ytelse du får avhenger av hvor stor overklokk du kjører, og hvilken GPU/CPU/HK etc du har. Med en "normal" overklokk som kjører stabilt kan du regne med en 5-10% økelse i FPSen In-Game. Men igjen, det avhenger av en del forskjellige faktorer. - Du kan overklokke så fremt system er stabilt (ingenting krasjer, ingen hvite dotter på skjermen etc) og temperaturen ikke overstiger det komponenten takler. For rimelig massive overklokk trenger du nok en vannkjøling, ja. Du burde dog være litt erfaren innen Overklokking før du går til innkjøp av vannkjøling. Er det ting du lurer på, så er det bare å spørre. Kan hjelpe deg hele veien dersom du ønsker det. Kan anbefale deg hvor mye du burde overklokke visse komponenter etc. Fyr løs. Tusen takk for raskt svar! Ja, jeg har nå planer om å kjøpe komponenter og alt for å bygge en gaming-pc, og dette blir første gang. Anbefaler du da å overklokke med det første, eller bør jeg kanskje vente så jeg har tilegnet meg en del mer med informasjon om overklokking og vannkjøling? Martin Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Først og fremst burde du se om de komponentene du har gir en akseptabel FPS. Alt over 60 er knall, og alt under 40 er rimelig ymse. Dersom du føler at FPSen er for lav eller det er lag her og der, så er det nødvendig å overklokke. Dersom du opplever en grei FPS ville jeg ventet med Overklokking inntil du virkelig trenger det mtp. redusert levetid. Oppgraderer du stadig kan du gjerne overklokke, men vil du ha pcen en stund bør du ikke overklokke før det er nødvendig. Selvsagt, hvis du digger Overklokking like mye som meg, så er det nok verdt den reduserte levetiden. Hvis du har et budsjett og legger til spesielle ønsker/behov kan jeg mer enn gjerne anbefale deg komponenter. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 8. oktober 2011 Del Skrevet 8. oktober 2011 Ofte er det overklokkings guider på nett med akkurat dine komponenter, også youtube videoer Men anbefaler deg å lese en 1-2-3-10 guider først for å sette deg skikkelig inn i dette. Klokking er en tidkrevende prosess. Lenke til kommentar
Dinodude Skrevet 8. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2011 (endret) Ja, skjønner. Jeg får lese og tilegne meg enda dypere informasjon om overklokking, så får jeg se hva jeg gjør... Tusen takk for hjelpen! Endret 8. oktober 2011 av Dinodude 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå