Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 (endret) Og jeg gir sjelden råd til vanlige surfere og netthandlere - er så fjernt fra å være en selv Vil det si at du kjøper IT litteratur http://pragprog.com/the-pragmatic-programmer/bibliography i Norge? Handler du ikke kino biletter (slipper å stå i kø + rabatt) og ferie reiser med rabatt på nettet? Jeg kaller min yngste datter "Shoppy" og hun handler over hele verden på eBay. Men henne gav jeg en iMac med Safari som hun mener er best og sikrest. Hun har også en ny bærbar Mac. Endret 11. oktober 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 11. oktober 2011 Del Skrevet 11. oktober 2011 Og jeg gir sjelden råd til vanlige surfere og netthandlere - er så fjernt fra å være en selv Vil det si at du kjøper IT litteratur http://pragprog.com/the-pragmatic-programmer/bibliography i Norge? Handler du ikke kino biletter (slipper å stå i kø + rabatt) og ferie reiser med rabatt på nettet? Jeg antok "vanlige" pekte på både "surfere" og "netthandlere" :| I Bergen er det forøvrig dyrere å kjøpe kinobillettene på nettet enn i luken. Forstå det den som vil... Lenke til kommentar
rozon Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Bare lurer på en ting Funker det og lage en produckt kode greie og installer? som man må ha en produckt kode for at installasjonen skal starte?? isåfall hvordan? C++ kodere liker full kontroll og forståelse, de er sære på det som regel. Da er det bare å anbefale WiX som installer toolchain... WiX er ikke kun for programmering, og kan brukes til å installere alle slags filer og endringer på systemet med tilhørende avinstallering. Hvordan? Tutorial... Eller en god bok. Skulle ønske jeg også bare lurte på en ting her i verden... :| Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Skulle ønske jeg også bare lurte på en ting her i verden... :| Hehe Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Bare lurer på en ting? må jeg begynne og lære win32 dll også? da jeg er ferdig med basic? kan jeg få link til adwenced learn av codeblock? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Dll-er burde du ikke rote med i første omgang. Win32 vil du bare bruke dersom du har en spesiell grunn til det. Det kan virke til at Microsoft har planer om å fase ut Win32 i fremtiden til fordel for et C++ basert bibliotek (WinRT) Du burde fokusere mer på å lære C++ enn på å lære Code::Blocks. Alle IDE-er har vesentlig flere funksjoner enn du noensinne kommer til å bruke. Dersom du vet om noe spesifikt i Code::Blocks du lurer på, så burde du bare slå det opp i Code::Blocks wikien. Ellers scriptes Code::Blocks med et programmerinsspråk som heter Squirrel. Regner med at det holder å lære et språk av gangen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 dll er en dynamisk lenke fil som ikke kompileres til en exe fil. Noen ganger er det en fordel. En dll file lenkes inn når / om den trengs. I gode IDER er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
etse Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Okey greit. tenker og se alle video om igjen for jeg ser nå for og pugge og øve litt og skjønne men etter jeg er ferdig med det så skal jeg bare se gjennom alle videoer for og skjønne mere, så kan jeg gå over til mere avanserte ting? Det tar vel ikke 30 år`? definer å kunne? Det tar mange år å bli en middels god programmerer; men du kan lære deg enkel programmering slik at du kan begynne å lage gøye ting på cirka et år. Men selv om du kan lage enkle spill og lage enkle programmer så kan du ikke programmere ordentlig. Det å bli en god programmerer er en veldig omfattende oppgave, og noe som er mye mer omfattende enn mange nybegynnere tror. Det handler om så mye mer enn å kunne syntaxen, kunne lese koden og skrive enkle løkker. Etter å ha gått 2 år på universitetet og drevet med mye programmering i C og Python trodde jeg at jeg kunne programmere. Jeg hadde laget diverse algoritmer, simuleringer og spill. Jeg har nå gått et år til og lært en god del mer; det viktigste jeg har lært er at jeg i det store og hele egentlig kan veldig lite; sett i perspektivet av hvor mye du må kunne for å definere deg som en god programmerer; noe jeg vil tro du er etter cirka 10 år med aktiv programmering på fulltid. (om ikke lenger) Lenke til kommentar
rozon Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Bare lurer på en ting? må jeg begynne og lære win32 dll også? da jeg er ferdig med basic? kan jeg få link til adwenced learn av codeblock? Du _må_ ikke, men med stor sikkerhet kommer du til å bruke DLL filer. Veien er ikke så veldig lang til å lage dem. Er praktisk å putte gjenbrukbar kode i en DLL slik at du slipper å repetere deg selv mer enn nødvendig. Selvsagt er det ikke her du begynner... ;-) det viktigste jeg har lært er at jeg i det store og hele egentlig kan veldig lite; sett i perspektivet av hvor mye du må kunne for å definere deg som en god programmerer; Sant. Men husk gutten vil kun lære. Tror ikke han har sagt han vil bli god. Sikker på at de fleste har kollegaer som kan programmere, men ikke er 'gode'. Av disse er det somregel også noen som mener de kan alt som er verd å kunne, og at du sitter å leser på MSDN er bortkastet tid... *snøft* Lenke til kommentar
Sebbert Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) men når jeg er ferdig med alle? kan jeg c++ da?? XD Det tar ca 30 år å mestre programmering 8D Jeg er ganske sikker på at det er umulig å mestre programmering. Men, det kommer helt ann på hva en selv ser på som å mestre noe. Endret 23. november 2011 av Sebbert Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg er ganske sikker på at det er umulig å mestre programmering. Men, det kommer helt ann på hva en selv ser på som å mestre noe. Jeg vil heller si det kommer an på hva man definerer "programmering" som. Man må begrense scopet. Man vil f.eks. aldri kunne mestre .NET-plattformen fullt ut, det er rett og slett for mye der, og om den fortsetter å utvikle seg så vil man ikke klare å holde følge engang om man skal kunne alt like godt. Min definisjon av å mestre programmering går på å ha en intuitiv forståelse for hvordan man løser vilkårlige oppgaver gjennom programmering. Og da gjennom å kunne benytte seg av alle ulike teknikker og paradigmer man har til rådighet. Man må få en magefølelse for hvilke implikasjoner ulike valg fører til. Man må kunne velge "riktige" abstraksjoner, og vite veldig godt hvilke tradeoffs abstraksjonene fører med seg. Som en musiker som intuitivt vet hvilke toner som passer sammen, og på hvilke måter de kan komponeres sammen til en melodi. Hvilke instrumenter som kan brukes på ulike måter, og hvordan de påvirker sinnsstemningen til den som hører på. Og som har erfaring og trening nok til å lage og utøve denne musikken. Jeg vet ikke om det er mulig, eller om man vil være klar over det når man er der. Men det er nå et fint mål å strekke seg etter. 1 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 men når jeg er ferdig med alle? kan jeg c++ da?? XD Det tar ca 30 år å mestre programmering 8D Hah! Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Gikk over til VB.net for liker den mye bedre så nå lærer jeg meg vb 2008 Herfra kan jeg lage login system med HWID og masse avanserte Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Det er nok litt enklere å komme i gang med Visual Basic enn C++ (selv om jeg ikke er veldig begeistret over Visual Basic). Du vet vel at du kan få tak i Visual Basic 2010 Express helt gratis fra Microsoft? Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 4. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2012 Det er nok litt enklere å komme i gang med Visual Basic enn C++ (selv om jeg ikke er veldig begeistret over Visual Basic). Du vet vel at du kan få tak i Visual Basic 2010 Express helt gratis fra Microsoft? Ja jeg har det men bruker visual basic 2008 nå hva er i changelog for vb 2010? Hvorfor er du ikke begeistret over visual basic? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Det er ganske mange endringer. Blant annet Auto-implemented properties: Private _name As String Public Property Name() As String Get Return _name End Get Set(ByVal value As String) _name = value End Set End Property Kan erstattes med Public Property Name As String En mer omfattende liste finner du her. Jeg brukte Visual Basic i mange, mange år, og var det språket jeg lærte meg å programmere i. Det er derimot et språk som for meg hadde veldig lett for å la program bli store og uoversiktelig. Det er alt for mye nøkkelord og spesiell syntaks. Hvis du akkurat har startet med Visual Basic kan det kanskje være en idé å kikke på C#. Det ligner litt på en blanding mellom Java og C++, men baserer seg på samme runtime som Visual Basic (.NET Framework) og du får det samme IDE-et for C# (og det er også en gratis express versjon til C# også) Men det er ikke egentlig noe i veien med Visual Basic, så det er ikke noe i veien med å fortsette med det. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Programmerer for tiden emerald. Utrolig vittig språk. Det er siktet på innebygget objektdistribusjon, noe som er utrolig fett. Uten en hel del overhead, kan man si du, kjære objekt, skal nå flyttes til, kjøre og regne ut disse tingene på den maskinen der borte, mens jeg gjør meg ferdig med denne utregningen. Dette ville, i de fleste andre språk skape masse overhead. I emerald sier man bare... move anObject there ...og så kjører resten av koden på den maskinen referenset med there. Endret 4. februar 2012 av LostOblivion Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 4. februar 2012 Del Skrevet 4. februar 2012 Programmerer for tiden emerald. Emerald? Har det skjedd noe med det språket siden 80-tallet? I hvilken sammenheng er det du har kommet borti det? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Programmerer for tiden emerald. Emerald? Har det skjedd noe med det språket siden 80-tallet? I hvilken sammenheng er det du har kommet borti det? Hei, nei, de skrev en bootstrappa byte-code compiler for det i 1992 elns (husker ikke helt), slik at det funker på alle maskiner, og ikke bare MicroVAX, som compileren for Emerald originalt ble skrevet for. Når jeg sier "de" mener jeg Norm Hutchinson og Eric Jul som utviklet Emerald på Uni. Washington som en del av Ph.D.-ene sine i 1980-noe. Eric jobber i dag på Bell Labs i UK, og som Professor II på IFI på UiO, Blindern. Han er faktisk masterveilederen min for en thesis hvor jeg skal prøve å utvide Emerald til å takle ephemeral connections ved innføring av proxies som en del av runtime, samt breakdown-handling. Det var egentlig en research grant proposal (fra UiO), men de fikk den ikke innvilget, så jeg tror han vil at masterstudenter skal fremgi no proof-of-concept greier slik at de kanskje kan få det godkjent. Compileren er skrevet i Emerald, så jeg kommer til å skrive mye av det fremover hehe. Endret 23. februar 2012 av LostOblivion 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå