Gå til innhold

Hvordan begyne å lære seg C++ ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Spørs hva man mener med programmering. Skulle påtatt meg å lære de fleste tallknusing (det er også programmering) i Python på noen timer.

Lærebok: http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0470987847.html

Dersom du kan løse problemer du ikke fort greier å løse på papiret eller endog med http://www.wolfram.com/mathematica/ kan det noen ganger løses med språk som Python etter noen ukers, måneders og noen ganger års trening.

NASA bruker Python

Lenke til kommentar

Bare lurer på en ting

Funker det og lage en produckt kode greie og installer? som man må ha en produckt kode for at installasjonen skal starte??

isåfall hvordan?

Whoa, lær å krabbe før du lærer deg å gå.

Lær deg å programmere på et enkelt nivå før du begynner med faktisk problemløsing, noe annet er frustrerende for deg selv og folk som eventuelt prøver å hjelpe deg.

Du hadde vel ikke begynt med skiflyging dersom du skulle lære å hoppe på ski?

Lenke til kommentar

Spørs hva man mener med programmering.

Når man mestrer programmering vet man inuitivt hvordan man best løser et hvilket som helst problem. Neimen ikke sikker på om 30 år er nok :)

Som jeg sa før her, man kan ikke lese seg til en mester i programmering. Skal man komme på og løse problemer som oppstår må man ha erfaring. De fleste jobber du skal ha krever erfaring og ikke at du har sittet i flere tusen timer med en bok foran deg. Det er veldig få som skal sitte å mestre programmering 100% også. Om det er det du mener.

Lenke til kommentar

Når man mestrer programmering vet man inuitivt hvordan man best løser et hvilket som helst problem. Neimen ikke sikker på om 30 år er nok :)

Som jeg sa før her, man kan ikke lese seg til en mester i programmering. Skal man komme på og løse problemer som oppstår må man ha erfaring. De fleste jobber du skal ha krever erfaring og ikke at du har sittet i flere tusen timer med en bok foran deg. Det er veldig få som skal sitte å mestre programmering 100% også. Om det er det du mener.

Hvis du tok en titt på linken jeg postet tidligere så skjønner du nok at jeg er enig. Å meste programmering inkluderer lite lesing og svært mye jobbing, øving, programmering, programmering og programmering.

Og selvsagt er det svært få, om noen (ettersom fagfeltet bare vokser og vokser), som oppnår dette målet. Men det er noe å strekke seg etter. Og så er det en tankevekker.

Jeg kom med mitt utsagn om mestring og 30 år basert på spørsmålet trådstarter hadde om han kunne C++ når han hadde sett de omtalte videoene. Mitt poeng til ham var at han sansynligvis ALDRI vil bli utlært, selv ikke i et så begrenset tema som C++.

Men det gjør ingenting. Vi er alle i samme båt. Men betydningen av å ha innstillingen "evig student" er viktig for en utvikler.

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Spørs hva man mener med programmering.

Tja, det er jo ingen som har løst et NP komplett problem så vidt jeg vet. Ingen har heller motbevist at de ikke kan løses.

NP-komplett er eit omgrep innan matematikken som står for «Non-Polynomial in Time Complete». NP-komplette problem er dei problema i NP som det er «vanskeligast» å finne effektive algoritmar for. Viss ein finn ein algoritme med polynomisk køyretid for eit NP-komplett problem, tyder det at alle problem i NP kan løysast med algoritmar med polynomisk køyretid, det vil seie at P=NP. Det er ikkje kjend om det er mogleg.

Dersom eit NP-komplett problem skal løysast analytisk, må det som regel nyttast ein algoritme der køyretida aukar eksponensielt med lengda til inndataet.

Mannen skriver jo nynorsk som min slektning Fartein Valen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Fartein_Valen

Fartein Valen (født 25. august 1887, død 14. desember 1952 i Sveio) var en norsk komponist. I dag er han høyt respektert, og regnes som en banebryter for moderne musikk i Norge med sine atonale polyfoniske verk. Hans mest kjente komposisjon er orkesterstykket Kirkegården ved havet. Den legendariske kanadiske pianisten Glenn Gould sa en gang om Valen at han for første gang på mange år hadde funnet en ruvende skikkelse i det 20. århundres musikk.[1]

som ble forsvart av omstridte David Sandved http://en.wikipedia.org/wiki/David_Sandved

From 5 February 1948 to his death he was married to Marit (b. Furulund) Sandved (1918–2009).[2] In the 1950s he was strongly influenced by Rudolf Steiner and his anthroposophy. Sandved also participated actively in the public sphere, defending the composer Fartein Valen and his atonal polyphonic music in the local newspapers. In the 1990s the painter Odd Nerdrum discovered that David Sandved was his biological father.[3][4][5]

Odd Nerdrums http://en.wikipedia.org/wiki/Odd_Nerdrum

Nerdrum's father, Johan Nerdrum later remarried. Although he was supportive of Odd, he kept an emotional distance between himself and his son. At his death, Odd was asked not to attend the funeral. He found out three years later that Johan was not his biological father. Odd, was in fact, the result of a liaison between David Sandved and Lillemor. Lillemor and Sandved had had a relationship prior to Lillemor's marriage, and this was resumed during the war in a period when Johan was absent. Richard Vine, art critic, describes this episode in Nerdrum's life as one which created "a conflicted preoccupation with origins and personal identity", that "came natural to Nerdrum" and was represented in his pictures.[4]

biologiske far.

Hva er så grunnen til dette musikalske / kunstneriske sidespranget? Grunnen er at noen aldri blir kunstnere og noen lærer aldri å programmere.

Noen kan lære seg programmering etter noen timer. Det kan ha med gehør å gjøre :blush: .

Tja. Ikke helt enig. Store forfattere leser ofte andre forfattere. Mange forfattere har for eksempel lest Dante. Store malere studerer andre malere. Hvorfor skulle det være annerledes med programmering?

Det kan da være bedre å lese en bok om programmering enn å sitte her inne å diskutere side opp og side ned. Noen ganger er det som å sloss med vindmøller. :cool:

Engelskspråklige artikler om NP komplette problem:

http://en.wikipedia.org/wiki/NP-complete

http://mathworld.wolfram.com/NP-CompleteProblem.html

http://stackoverflow.com/questions/210829/what-is-an-np-complete-problem

Du hadde vel ikke begynt med skiflyging dersom du skulle lære å hoppe på ski?

Personlig lærte jeg å stupe på dypet før jeg kunne svømme. Vi hadde fart fra stupet så vi karet oss inn på grunt vann. Anbefaler ikke andre å gjøre det. Som 16 åring lærte jeg på egen hånd å stupe fra 10 meter ved å gå opp ca en meter om gangen.

Så mye er mulig om man har fantasi nok. I dag kan det gjerne oversettes til fantasi ("imagination") over IP.

Kan OOP bli en tvangstrøye om problemet kan løses i Python eller C eller Haskell

Haskell is an advanced purely-functional programming language. An open-source product of more than twenty years of cutting-edge research, it allows rapid development of robust, concise, correct software. With strong support for integration with other languages, built-in concurrency and parallelism, debuggers, profilers, rich libraries and an active community, Haskell makes it easier to produce flexible, maintainable, high-quality software.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Man skaffer seg ikke egen erfaring via bøker. Det er bare en viss mengde man kan lese seg til og for mye lesing uten erfaring vil ikke fungere. Jeg hadde aldri hatt muligheten til å kunne så mye om data som jeg kan i dag uten å sitte og fikle med den. Jeg kan ikke lese meg til hvordan jeg skifter girkasse på bilen uten å ha erfaring med hvordan en bil fungerer. Jeg kan ikke lese meg til hvordan jeg lager og lodder et bra kretskort selv uten å ha erfaring med hvordan jeg gjør det. Det samme gjelder programmering. Om man ikke øver seg til hvordan det fungerer i praksis hjelper det ikke at man leser mange bøker om det.

Bottom line er at erfaring kommer av at man utfører arbeidet og ikke om man leser hvordan andre har gjort det. Ikke stuff et uløst problem innen programmeringen i fanget på en som nettopp har startet med det. Det skader mer enn det fikser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Tidsfrister kan noen ganger være bra i og med at "necessity is the mother of invention".

Personlig vil jeg hevde at det er langt lettere å løse et avansert numrisk problem programmatisk enn å lage et grense snitt i Windows fra bunnen. Til det siste trenger man ofte objekt orientert programmering i for eksempel RAD studio XE der man stort sett "tegner" (klikker) grensesnittet på plass. Hvorfor skal jeg finne opp det hjulet på nytt? Hvorfor skal jeg bruke tid på browser sniffing når det er biblioteker og rammeverk som nok løser det mye mer effektivt og elegant enn jeg ville kunne gjøre innen rimelig tid?

Tilbake til temaet:

Hei lurer på hvor jeg kan lære C++, vil ikke lese bøker, har det fantes en youtube totoutonal eller noen som kan snakke med meg på skype? om c++ og guide meg gjenom det??

Please?

Google gjerne

c++ programmering site:www.diskusjon.no

om du ikke allerede har gjort det.

Lenke til kommentar

Nå må ikke du overdrive dette ut av alle proporsjoner heller da? Det jeg sier er at det ikke hjelper å sitte der med 10 bøker om 100 forskjellige problemer uten at du trenger det til noe. Det handler ikke om at det skal være så enkelt som mulig. Det er ingenting som tilsier at en person må programmere ultraseriøst for ingen grunn. Når man er i læringsstadiet så vil jeg heller anbefale og sitter der å øve på ting. Finn en idé du har lyst til å produserer og gjør det. Ikke les en bok om NP problemet eller andre ting, når du ikke trenger det.

Du må lære å gå før du kan løpe.

Endret av Refsa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kgun, det blir fort mange løse tråder av innleggene dine :)

Tja, det er jo ingen som har løst et NP komplett problem så vidt jeg vet. Ingen har heller motbevist at de ikke kan løses.

Her kommer quantum computers inn og hjelper oss. Er kanskje ikke så langt unna heller. Hvis du er interessert i state of the art, uten nødvendigvis kunne alt for mye om kvantefysikk, så anbefaler jeg Software Engineering Radio episode 176.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Her kommer quantum computers inn og hjelper oss.

Selv om man allerede er kommet langt: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070614104042.htm

er noe klinkende klart. En datamaskin vil alltid ha endelig tilstand. Du kan ikke løse et problem som krever uendelig presision på et medium med endelig tilstand. Eksempler:

1. Selv om du har all datakraft i universet kan du ikke beregne Pi siden Pi er et tansendentalt tall.
  2. Har du to identiske datamaskiner og starter simulering av samme kaotiske prosess i origo på begge maskiner vil prosessene etter en stund divergere.

Oppgave vil en superkomputer slå verdens beste sjakkspillere i hvert parti en gang i fremtiden?

Professor Bjørn Kirkerud sier i sin bok "Object Oriented Programming With Simula" at det ikke vil skje. Hvorfor?

Lenke til kommentar

Det er ikke en problemstilling som interesserer en hobby programmerer eller en spillprogrammerer. Jeg har ikke interesse i å høre om eller lære om hvordan en supercomputer kalkulerer jesus opprinnelse fordi det ikke er relevant til min situasjon. De fleste som vil lære C++ gjør det fordi dem vil lage spill.

Denne tråden handler heller ikke om dette. Den handler om at en person vil ha hjelp for oppstart i programmering. Da trenger vi ikke slippe hele universets problemstillinger på han. La han komme i gang og om 5 år kan du komme med dette.

Endret av Refsa
Lenke til kommentar

Linken er over fire år gammel.

er noe klinkende klart. En datamaskin vil alltid ha endelig tilstand. Du kan ikke løse et problem som krever uendelig presision på et medium med endelig tilstand. Eksempler:

1. Selv om du har all datakraft i universet kan du ikke beregne Pi siden Pi er et tansendentalt tall.
  2. Har du to identiske datamaskiner og starter simulering av samme kaotiske prosess i origo på begge maskiner vil prosessene etter en stund divergere.

Hva har dette med NP-komplette problem å gjøre?

Oppgave vil en superkomputer slå verdens beste sjakkspillere i hvert parti en gang i fremtiden?

Professor Bjørn Kirkerud sier i sin bok "Object Oriented Programming With Simula" at det ikke vil skje. Hvorfor?

Har lært av folk med mye livserfaring at man aldri skal si aldri. ;)

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

De fleste som vil lære C++ gjør det fordi dem vil lage spill.

Denne tråden handler heller ikke om dette. Den handler om at en person vil ha hjelp for oppstart i programmering. Da trenger vi ikke slippe hele universets problemstillinger på han. La han komme i gang og om 5 år kan du komme med dette.

Da er vel det godt nok besvart her:

Kun fordi jeg har inntrykk av at mange spillmotorer skrives i C / C++ og grensesnittet i Python. Og så har jeg programmert litt i de tre nevnte språkene tidligere.

I tillegg har jeg sett litt på disse bøkene:

http://www.amazon.com/Programming-Python-Charles-River-Development/dp/1584502584/

http://www.amazon.com/C-Game-Programmers-Development/dp/1584504528/

http://www.amazon.com/Structures-Algorithms-Developers-Charles-Development/dp/1584504951/

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1373758&view=findpost&p=18405656 (Post # 28)

Har lært av folk med mye livserfaring at man aldri skal si aldri. ;)

Jo noen ganger kan man det. Det er for eskempel ikke mulig å kvadrere sirkelen med bruk av bare passer og linjal da Pi er et transendentalt tall.

Analytisk er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Han er ny i C++ og vil lære basics til å begynne med. Man starter ikke på tunge algoritmer. Jeg ser bok nummer 2 som nyttig, men resten må nok la seg vente i mine øyne.

Skal denne diskusjonen om "alt er umulig/alt er mulig" fortsette kan man opprette en ny tråd da dette ikke har noenting med trådstarter å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er API?

Application Programming Interface

DirectX er et API, OpenGL er et API, libc er et API.

Vær obs på at C++ er et ganske omfattende språk også. Det tar lang tid å lære, og enda lenger tid å mestre. Du har bare børstet overflaten på beistet.

Men det er såklart bare å fortsette. Alle må starte i det små. Vi har alle her laget kalkulatorprogrammer og skrevet ut "Hello World!" på skjermen en gang. Vi har alle fått feilmeldinger om manglende referanser og klødd oss i hodet til vi blør. Men en kommer veldig langt når en aldri gir seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...