Gå til innhold

Mitt første forsøk med HDR, resultat: Katastrofe!

Anbefalte innlegg

Har forsøkt meg litt med HDR, men foreløpig har det fungert vært dårlig. Jeg tok noen bilder med forskjellig eksponering, har prøvd med et par anerkjente programmer, men ingen av de klarer å å matche bildene mot hverandre, ting blir forskjøvet i forhold til hverandre, og blir derfor svært uskarpt. Kanskje har jeg vært i overkant optimistisk, men må man regne med å bruke stativ på slikt? Jeg er litt skuffet, per i dag er det jo lettere å ta HDR med godt resultat på mobilen min enn kameraet mitt. Jeg hadde håpt slikt var litt lett å få til i disse dager med kamera. Forhåpentligvis får flere det som en velfungerende og innebygd funksjon også. Men dette er jo ikke bare en rant over min uduglighet, spørsmålet er egentlig om jeg må gi opp å få gode resultater med håndholdte bilder mtp HDR?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har tatt mange håndholdte HDR bilder, så det er på ingen måte noen umulighet.

Disse bildene har jeg tatt med håndholdt kamera

http://www.digit.no/bilde/arbeidsdagen-er-over/969456

http://www.digit.no/bilde/hostvaer/956924

Det du imiddlertid må tenke på når du tar håndholdt, er at du prioriterer eksponeringstiden. Med andre ord, så liten eksponeringstid som mulig.

Jeg har vel prøvd de fleste HDR redigeringsprogram som finner, men det er bare et som klarer å rette opp små bevegelser mellom eksponeringene, og det er Photomatix.

Husk bare å hake av for Align source images

Hvis det er vind under opptakene, og fek litt bevegelsei gress, må du også hake av for Reduce Gosthing artifacts

Men når alt dette er sagt, er det selvsagt en fordel å ha et stativ, men så avgjort ingen nødvendighet

Endret av wasco
Lenke til kommentar

Og - når du skyter håndholdt, då sett om mulig kameraet opp til å skyte sekvensen automatisk, så du kan konsentrere deg om å holde kameraet så stille som mulig uten å skulle ta det vekk fra øyet mellom hvert skudd og knote med ISO og lukker.

Og om mulig - behold (stort sett) samme blender i alle skudd, så du ikke får problemer med forskjellig dybdeskarphet. Så er variasjoner i lukkertid og ISO-støy som regel å foretrekke.. :)

Lenke til kommentar

Og - når du skyter håndholdt, då sett om mulig kameraet opp til å skyte sekvensen automatisk, så du kan konsentrere deg om å holde kameraet så stille som mulig uten å skulle ta det vekk fra øyet mellom hvert skudd og knote med ISO og lukker.

Og om mulig - behold (stort sett) samme blender i alle skudd, så du ikke får problemer med forskjellig dybdeskarphet. Så er variasjoner i lukkertid og ISO-støy som regel å foretrekke.. :)

Ja, den "lille" detaljen glemte jeg å ta med. :)

Selvsagt automatisk sekvens, og alle innstillinger manuelt, og etter å ha fokusert, slår jeg av autofokusen.

Lenke til kommentar

Takk for tips, jeg hadde håpt det var litt enklere, men ser ut som det må planlegges litt bedre. (bakgrunnen for førsøket mitt var at sola stakk fram over en fjelltopp og lyste ned i en dal). Jeg tok bare 7 shots etter hverandre som gikk fra undereksponert til overeksponert. Var nede og filket på kamerat mellom hver, så de er ikke helt like. Tydelig noe jeg må tenke på om jeg skal få dette til å fungere noenlunde.

AtW

Lenke til kommentar

Utan at eg er ekspert, kan kanskje litt av biletet reddast. Det fins gode stackingprogram der ute som analyserer biletet og limer saman dei delane av bilete som er identiske, og beskjærer resten.

HDR-funksjonane som er innebygd i eit mobilkamera ville eg halda meg unna dersom ambisjonane er gode bilete. Poenget med HDR er å få gjenskapt det dynamiske omfanget som du såg med dine eige augo, men som kameraet ikkje er i stand til å fanga. Difor vil eg fråråda deg å ta "HDR-bilete" med berre éi eksponering. Sjølv om du justerer bilete til tre "ulike eksponeringar", så har du likevel berre arbeida med den informasjonen som kameraet fekk av ei eksponering, og har på inga måte eit utvida dynamisk omfang. Resultatet vil som oftast vera dågleg, mykje støy, mørke skuggar og kvite høgtonar (med mindre det dynamiske omfanget var ganske lite). Eg veit ikkje om du har planar om nytta éi eksponering for HDR, men ville berre seia i frå, då det er ein del som gjer det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...