Gå til innhold

Spørsmål ang Memory Clock speed på GTX 460

Anbefalte innlegg

Hey.

Har et GTX 460 fra EVGA. Husket ikke helt hvilken versjon jeg hadde så jeg gikk inn på nettsiden dems for å sammenligne specs med deres forskjellige GTX 460 kort. De har Special Edition, Superclocked og noe andre greier. Jeg mener jeg har Special Edition men er ikke helt sikker. Uansett, jeg så på specs på de diverse 460 kortene og så at alle hadde betydelig mer MHz på memory clock. Mellom 3800 og 4100 MHz. I EVGA Precision står at mitt har 2000 MHz. Men jeg ser også at det står "Effective" bak memory clock specsene. Står ikke bak de andre "klokkene"

Lurer egentlig på hva dette betyr.

Her er link til noen av dem, så ser dere hva jeg mener om dere ikke forstår :)

http://www.evga.com/products/pdf/01G-P3-1366.pdf

http://www.evga.com/products/pdf/01G-P3-1372.pdf

http://www.evga.com/products/pdf/01G-P3-1380.pdf

Edit: Hmm. Har nå lastet ned GPU-Z å sjekket der. Memory Clock står på 1000. Den står som sagt på 2000 i EVGA Precision. Jeg justerte den opp til 2008 for å se om det gjorde noen forandring i GPU-Z. Den gikk da opp til 1004 MHz. Altså halvparten. Er det noe som ikke stemmer her?

Endret av NinjaPiraten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da viser EVGA Precision den ene mens GPU-Z av en eller annen grunn viser den andre? Er det eneste jeg kan skjønne ut i fra den linken. Det gir uansett ikke svar på det første spm mitt, med mindre jeg har missforstått, noe som jeg helt sikkert har gjort. Eller er det da sånn at 4000 MHz er "Effective" på mitt kort siden det står 2000 i EVGA? Altså det står på linken din at den ene klokken vil være dobbelt så "stor" som den andre. Så enten er det altså 2000 som er på den minste og 4000 som er effektiv. Eller det første jeg sa.

Ja jeg aner ikke... :p

Her er bilde av GPU-Z og EVGA Prec forresten.

memorye.png

Lenke til kommentar

Så dette forklart i en tråd for ikke lenge siden. Husker ikke helt hvordan det fungerer selv, men i prinsippet er det 3 forskjellige betegnelser på minne når det gjelder GPU:

Den første er den som blir mest brukt og er den som oftest blir oppgitt i nettbutikker; det er core clock og memory clock. Da står det f.eks 725/1000, da den siste verdien er memory clocken.

Den andre er rett og slett en dobling av den første typen og den tredje (effective memory clock) er en firedobling.

Det blir da en memory clock på 1000, 2000 og 4000.

Du har da mest sannsynlig en effektiv klokking på 4000Mhz.

Lenke til kommentar

Som bildet viste var Core Clock 850MHz, og da vil Shader Clock alltid være 850 x 2 = 1700MHz hvis Core Clock og Shader Clock er linket. Tar man bort linken kan de justeres uavhengig av hverandre. Memory Clock viste 2008, som gir en effektiv Clock på 4016MHz

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Som bildet viste var Core Clock 850MHz, og da vil Shader Clock alltid være 850 x 2 = 1700MHz hvis Core Clock og Shader Clock er linket. Tar man bort linken kan de justeres uavhengig av hverandre. Memory Clock viste 2008, som gir en effektiv Clock på 4016MHz

Fermi-arkitekturen har et 2:1-forhold mellom core- og shader-frekvens, dette er låst på hardware-nivå og kan dermed ikke justeres uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar

Om GDDR5 :

Hastighetene er de som opereres med på selve GDDR5 chippene

- Core clock, on which memory chips storage transistors operates.

- I/O bus clock, on which memory chips buffers/GPU MCU buffers operates, two times more than core clocks.

- Data transfer rate, two times more than I/O bus clock, thanks for DDR technology.

Evga Precision tool refererer til GDDR5 I/O bus clock.

I eksempelet med EVGA GTX460 SE - Hvor det er oppgitt Memory clock Effective = 3400

- 3400 på "Data transfer rate, two times more than I/O bus clock, thanks for DDR technology."

- 1700 på "I/O bus clock, on which memory chips buffers/GPU MCU buffers operates, two times more than core clocks."

- 850 på "Core clock, on which memory chips storage transistors operates."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...