Gå til innhold

[Løst] Nikon D5100 eller D3100?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 14 (snart 15 år) som skal kjøpe mitt første speilreflekskamera/systemkamera. Har drevet mye med fotografering med Pentax W90 som jeg har hatt i ca. et år nå. Jeg driver å vurderer fram og tilbake mellom Nikon D5100 og D3100, hvilket burde jeg satse på? Jeg er glad i makrofotografering, men burde jeg starte med en 18-55mm VR linse eller noe annet? Kommer selvfølgelig til å fotografere mennesker og sånt også! Vil helst ikke at kameraet skal være så veldig mye dyrere enn 8 000 kr.

Tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver mennesker. Er det portretter du skal fotografere?

Da er 18-55 mm ikke særlig gode egnet, da skulle du heller hatt en brennvidde mellom 70 og 135 mm et sted. Det er en vanlig oppfatning at 85 mm er beste portrettobjektivet.

Alle typer mennesker (haha, ikke så proff på dette):) Sånn fotografering av minner overalt i verden;)

Lenke til kommentar

Jeg driver å vurderer fram og tilbake mellom Nikon D5100 og D3100, hvilket burde jeg satse på? Jeg er glad i makrofotografering, men burde jeg starte med en 18-55mm VR linse eller noe annet?

Hvis du ikke helt vet hva du trenger er en standardzoom som 18-55 VR et bra objektiv å starte med. Du kommer ikke så veldig nærme med det så det er begrenset hva du kan få til av makrobilder, men litt større blomster går bra. Små insekter blir for smått. Gå i en butikk og prøv selv så får du se, men det er vanskelig å anbefale kun et makroobjektiv når du skal bruke kameraet til alt mulig.

Jeg synes D5100 er en del bedre enn D3100, men så koster det jo også mer. En fordel med D5100 er vridbar skjerm som jeg synes er veldig praktisk i makrosammenheng da det er lettere å se skjermen hvis du for eksempel har kameraet helt ned mot bakken.

Uansett kan du kjøpe et eget maroobjektiv etter hvert hvis du vil nærmere enn det standardzoomen kommer. Nikon har forøvrig flere standardzoomer enn 18-55 VR, neste skritt opp er 18-105 VR som gir litt mer tele enn 18-55 mens konstuksjon og bildekvalitet er omtrent det samme.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg driver å vurderer fram og tilbake mellom Nikon D5100 og D3100, hvilket burde jeg satse på? Jeg er glad i makrofotografering, men burde jeg starte med en 18-55mm VR linse eller noe annet?

Hvis du ikke helt vet hva du trenger er en standardzoom som 18-55 VR et bra objektiv å starte med. Du kommer ikke så veldig nærme med det så det er begrenset hva du kan få til av makrobilder, men litt større blomster går bra. Små insekter blir for smått. Gå i en butikk og prøv selv så får du se, men det er vanskelig å anbefale kun et makroobjektiv når du skal bruke kameraet til alt mulig.

Jeg synes D5100 er en del bedre enn D3100, men så koster det jo også mer. En fordel med D5100 er vridbar skjerm som jeg synes er veldig praktisk i makrosammenheng da det er lettere å se skjermen hvis du for eksempel har kameraet helt ned mot bakken.

Uansett kan du kjøpe et eget maroobjektiv etter hvert hvis du vil nærmere enn det standardzoomen kommer. Nikon har forøvrig flere standardzoomer enn 18-55 VR, neste skritt opp er 18-105 VR som gir litt mer tele enn 18-55 mens konstuksjon og bildekvalitet er omtrent det samme.

Tusen takk! Mest sannsynlig skal jeg gå for D5100 med en 18-55 VR linse ;) Så kan jeg heller kjøpe nye linser etterhvert hvis jeg føler for det (og når jeg får litt mer penger, ellers får jeg ønske meg til bursdag)! :D

Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om en D5100 fremfor D3100. Kit-zoomen (18-55mm VR) er et greit objektiv å begynne med, og er overraskende allsidig. På lengste brennvidde, 55m, så går fint å ta portretter, men da kti-zoomen ikke er så veldig lyssterk, så får du ikke så myk utvisket bakgrunn som mange ønsker/liker. Men det kan du løse ved å velge nøytrale bakgrunner inntil du får råd til å utvide objektivparken.

Lenke til kommentar

Et 18-55 kitobjektiv er en flott start, og anbefales uansett.

Skal du ta portretter er det viktige å ha passe avstand til motivet. Og - det får du på et hus som D5100 med breddvidder mellom ca 55-90mm*). Teleenden av 18-55, på 55mm, er dermed glimrende til hodeportretter.

Start med et kitobjektiv, og så kan du senere finne ut hva du har mest lyst på å supplere objektivet med - om du vil ha noe som kan fokusere tettere på, noe med videre utsnitt, noe med smalere utsnitt, noe mer lyssterkt eller hva. :)

*) Tilsvarende 85-135mm på fullframehus, men det er ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Da er 18-55 mm ikke særlig gode egnet, da skulle du heller hatt en brennvidde mellom 70 og 135 mm et sted. Det er en vanlig oppfatning at 85 mm er beste portrettobjektivet.

Tommelfingerregelen om brennvidde på 85-135mm gjelder fullframehus - på et crophus vil ca. 55-90mm gi samme utsnitt, og så fungerer 55mm glimrende - 55mm på et crophus gir utsnitt tilsvarende 82.5mm, som er ganske tett på de 85mm. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må huske på crop faktoren. På et DX kamera så blir 85mm en 127mm ekvivalent. Min erfaring er at det kan bli vel trangt. 57mm blir 85mm ekvivalent.

Jeg ser at D5100 hus koster rundt 5200,- og med kit så er det rundt 5800,- så ville nok kjøpt med kit var jeg deg. Objektivet 16-85mm er veldig bra og allsidig, men det koster rundt 4000,- så da blir totalsummen for stor.

Det jeg ville gjort var å kjøpe en blits etter hvert for det trenger du. En SB-700 eller SB-900.

Og kjøp/ønsk deg ei god fotobok. Da lærer du fort å ta bra bilder med kameraet ditt. :)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg ser at D5100 hus koster rundt 5200,- og med kit så er det rundt 5800,- så ville nok kjøpt med kit var jeg deg. Objektivet 16-85mm er veldig bra og allsidig, men det koster rundt 4000,- så da blir totalsummen for stor.

Det jeg ville gjort var å kjøpe en blits etter hvert for det trenger du. En SB-700 eller SB-900.

Og kjøp/ønsk deg ei god fotobok. Da lærer du fort å ta bra bilder med kameraet ditt. :)

Enig i at 16-85mm er eit veldig godt objektiv, men vær også obs på 18-105mm som er nemnd lenger oppe. Dette er også eit bra objektiv til halve prisen av 16-85mm og kjøper du det som kit blir ikkje mykje dyrare enn 18-55mm. Du får adskillig meir tele enn 18-55mm. Valgte dette som kit sjølv og angrar ikkje eit sekund.

Til makro er jo eit dedikert makroobjektiv tingen. Men du kjem veldig langt også med eit sett mellomringar. Ikkje så fleksibelt, men langt billegare.

Blits er alt nemnd, men også stativ bør vera med i makroutrustinga.

Men med blits og stativ burde du nok hatt større budsjett.

Lenke til kommentar

Jeg tror også det på sikt kan lønne seg å velge D5100 - det har falt endel i pris i det siste og fremstår nå som et enda bedre kjøp enn når det ble introdusert.

Objektivvalget er ikke lett, det forstår jeg godt. Ser både 18-55mm og 18-105mm anbefales som standardzoom. Det er dog greit å være klar over de egenskaper som skiller disse to fra hverandre utover fokalllengden.

18-55mm

- Roterende fremre tønne, med bruk av polarfilter må man følge med på denne ved fouksering

- Ved manuell fokus løper fokusringen svært lett, perfekt til manuellfokusering under videofilming

- Forstørrelsesgrad 0.32x

- Svært lite og lett, nesten ikke merkbart på et D5100

- Etter min oppfatning, noe bedre farge og kontrast enn 18-105mm

- Svært lite optisk fortegning, korrigeres så godt som 100% av D5100

18-105mm

- Fokusring helt innerst, ikke like godt egnet til manuell fokusering ved videofilming

- Fokusringen oppleves også som mindre presis (ikke relevant ved bruk at autofokus)

- Forstørrelsesgrad på 0.2x (kommer ikke like nærmere ting som 18-55mm)

- Lengre på den lange enden (duh!)

- Mer optisk fortegning, korrigeres til dels av D5100 dersom Distortion Control brukes

- Større og tyngre enn 18-55mm, men føles også som et bedre bygd objektiv

I grunn ser jeg anledning for å eie begge to, til tross for overlappende fokallengder.

Ville også vurdert fastobjektivet 40mm f/2.8 Micro - et lyssterkt normal alternativ med 1:1 makro mulighet. Koster 1799,- Et røverkjøp!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en jente på 14 (snart 15 år) som skal kjøpe mitt første speilreflekskamera/systemkamera. Har drevet mye med fotografering med Pentax W90 som jeg har hatt i ca. et år nå. Jeg driver å vurderer fram og tilbake mellom Nikon D5100 og D3100, hvilket burde jeg satse på? Jeg er glad i makrofotografering, men burde jeg starte med en 18-55mm VR linse eller noe annet? Kommer selvfølgelig til å fotografere mennesker og sånt også! Vil helst ikke at kameraet skal være så veldig mye dyrere enn 8 000 kr.

Har D3100 som er et godt og enkelt kamera til "lette turer" på byen og i skog og mark! Du kommer ikke til å bli skuffet om du velger dette. Men med det budsjettet du oppgir så hadde jeg nok definitivt gått for D5100 som er et særdels godt kamera med bl.a vridbar skjerm som er greit til macrofoto osv.... Anbefaler også en Nikon AF-S DX Micro Nikkor 40mm 1:2.8G som et billig men godt macroobjektiv....! :cool:

Lenke til kommentar

Hei!

Har D3100 som er et godt og enkelt kamera til "lette turer" på byen og i skog og mark! Du kommer ikke til å bli skuffet om du velger dette. Men med det budsjettet du oppgir så hadde jeg nok definitivt gått for D5100 som er et særdels godt kamera med bl.a vridbar skjerm som er greit til macrofoto osv.... Anbefaler også en Nikon AF-S DX Micro Nikkor 40mm 1:2.8G som et billig men godt macroobjektiv....! :cool:

Ok ;) Takk!! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...